Saga 20: uitlaatsysteem

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Saga 20: uitlaatsysteem

Berichtdoor Chris van de Merbel » 09 Feb 2026, 15:08

Beste collega watersporters,

Wat mij opvalt bij mijn Saga 20 is dat er tussen de motor en de huiddoorvoer van de uitlaat geen waterlock is. Vlak bij de uitdoorvoer zit alleen een "zwart bolletje" dat gezien de hoogte waarop het gemonteerd zit niet als waterlock kan dienen. Afbeelding

Nou zal een waterlock ook niet nodig zijn omdat de uitlaatslang vanaf de motor nog een heel stuk naar beneden loop zodat de kans dat er koelwater terugloopt naar/in de motor klein is, maar ik zou toch wel willen weten waarom er geen waterlock gemonteerd is. Dat scheelt toch ook in het uitlaatgeluid? Zouden jullie alsnog een waterlock monteren?

Hartelijke groet, Chris
Chris van de Merbel

ligplaats: Sprang Capelle
info: Saga 20 uit 1991 met een Volvo Penta 2002

Re: Saga 20: uitlaatsysteem

Berichtdoor eagle » 09 Feb 2026, 17:45

Dat is een zg Muffler ( Elastomuffle; Purrs like a Kitten!). Canadees ding, Gemaakt door A.C Rubber co Vancouver, Bestaat al zo,n 15 jaar niet meer..

Is bedoeld als geluiddemper. Er zit een kegelvormig rubberschot met zaagsnedes in, die in rust sluitend zijn, maar onder gasdruk openen. Dat binnenwerk kan stuk gaan...
Als extra geluiddemper hebben we wel een kunststof demper bij in de slang geplaatst ( Vetus MP45); dat hielp wel..

Samen met de slang (1 3/4" 45mm) vormt het een waterlift, en zorgt het voor een hoog gelegen uitlaatpoort, zodat achteroplopende golven geen gevaar vormen. Daarbij werkt de Muffler tevens als terugslagklep..

Het injectiepunt in de uitlaatbocht ligt ruimschoots hoog genoeg boven de waterlijn: Een anti-hevel klep is niet nodig..

Gr, Eagle
eagle

ligplaats:
info:

Berichtdoor Chris van de Merbel » 11 Feb 2026, 17:25

Dank Eagle voor je uitvoerige toelichting. Werd de Vetus MP45 dan geplaatst direct achter de motor, of onder het achterste vloerluik (waar nu de bilgepomp tegenaan geschroefd is) of direct onder de muffler? Hartelijke groet, Chris
Chris van de Merbel

Berichtdoor eagle » 11 Feb 2026, 18:03

Direct onder de muffler.
Als je daar bezig bent, haal dan de muffler even weg, en inspecteer het binnenwerk; Som is er Een of meer "vinger" weg, of ze staan iets open wegens verdwenen veerkracht.
Kijk ook even naar het brandstofkraantje op de tank: Het spindeltje mag niet heel licht draaien; Er is een glandje (zeskant) met rubber ringetje er in voor de afdichting. Als dat lekt, komt er lucht in de brandstof! Draai het zeskant eventueel aan, tot het spindeltje wat zwaar draait.

GR, Eagle
eagle

ligplaats:
info:

Berichtdoor Chris van de Merbel » 11 Feb 2026, 18:46

Dank je voor de info Eagle! Ook voor wat betreft de tip mbt het brandstofkraantje bovenop de tank.

Ik heb gezien dat er af-fabriek onder in de tank een aftapplugje is gemonteerd. Ik ga de tank leeghalen en dat aftapplugje vervangen door een kraantje, dan kan ik gemakkelijker eventueel water in de tank periodiek aftappen. Ik ga in elk geval een diesel groffilter met waterafscheider installeren. En HVO100 tanken.
Chris van de Merbel

Berichtdoor eagle » 11 Feb 2026, 19:15

Goede zaak!

Wat weet je van de historie? Bootnummer? (niet het Norske Veritas nr, maar het Saga plaatje bij de pantry).

Gr, Eagle
eagle

ligplaats:
info:

Berichtdoor Chris van de Merbel » 12 Feb 2026, 09:34

Dag Eagle, het bouwnummer is 0291011.

Van de historie van het bootje wist de vorige eigenaar niets en ik dus ook niet. De vorige eigenaar wist overigens helemaal niets over bootjes, het was voor hem een corona-aankoop geweest in de zin van "ik mag niks meer, ik verveel me, oh mag ik wel varen? nou dan koop ik maar een bootje". Niet gehinderd door enige kennis van zaken. Dat bleek mij al tijdens de eerste bezichtiging. Zo wist hij niet waar het rode knopje op de gas/keerkoppelingsbedieningshandel voor was... Oftewel, hij startte de motor altijd in zijn werk. Ik heb de startmotor al open gemaakt, die heeft daar gelukkig ogenschijnlijk niet veel van geleden. En op mijn vraag hoe hij de motor winterklaar maakte keek hij mij wat glazig aan: hoezo, wat moet er dan gebeuren? Er bleek niks kapot.

Ik heb De Boarnstream, De Haan, Melior en Saga Noorwegen nog benaderd, maar die hebben geen info meer van dit bootje.

Hartelijke groet, Chris
Chris van de Merbel

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard