brandstoffilter

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

brandstoffilter

Berichtdoor Arthur4 » 10 Nov 2025, 20:19

ik ben al een tijdje bezig met mijn brandstofsysteem, steeds een beetje vanwege tijdgebrek. Het tweede brandstoffilter zit met de ingang aangesloten aan het opvoerpompje, de uitgang van het filter gaat rechtstreeks naar de brandstofpomp. De retour van de brandstofpomp zit aangesloten op de andere ingang van het filterhuis en die aansluiting heeft een aftakking die retour de brandstoftank gaat. Volgens mij zijn de 2 ingangen van het filterhuis gewoon open naar elkaar. Het lijkt erop dat de dieselstroom van het opvoerpompje en de retourstroom gewoon tegen elkaar "botsen" en wat over is gaat dan naar de tank. Ik snap niet dat het zó is aangesloten. Iemand een idee, waarom dit zo is. Het draait al zeker 50 jaar zo.
Ik hoor graag.
https://imgur.com/a/pK1juhP
Arthur4

ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: brandstoffilter

Berichtdoor heuvels » 10 Nov 2025, 20:47

Bij mij zit het extra brandstof filter direct achter de kraan op de brandstoftank. Zo gaat er in ieder geval "schone" brandstof de opvoerpomp in.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor eagle » 10 Nov 2025, 21:19

Volvo Penta MD 21/32 ?

Gr, Eagle
eagle

ligplaats:
info:

Berichtdoor Arthur4 » 11 Nov 2025, 11:48

het betreft de Volvo Penta MD32A (DPA6/90)
Arthur4

info:

Berichtdoor eagle2 » 11 Nov 2025, 13:41

Ok,
Hoort zo;
In de leiding die ogenschijnlijk van de ingang naar retour loopt is een drukbegrenzer opgenomen ( zeskant met daarin kogel +veer). Deze verlaagt de (toch al lage) opvoerdruk van de opvoerpomp, om de inspuitpomp te voorzien van de juiste aanvoerdruk. De opvoerpomp van dit type levert op zich een te hoge waarde (kleine membraandiameter) waardoor de inspuitpomp in Ontluchtingsmode zou gaan (Klepje in de kopplaat van de inspuitpomp, dat op druk gestuurd wordt..).
Is meer over te zeggen, lang verhaal.... Modificatie is destijds ingevoerd door Dieseltechniek Nederland, Rotterdam (Mulder), die de MD Indenors mariniseerde voor Volvo Penta..

Gr, Eagle
eagle2

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 12 Nov 2025, 14:28

Afbeelding
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Arthur4 » 12 Nov 2025, 23:59

Eagle bedankt voor je info. Ik heb recent een chinees filterhuis gekocht en daar heb ik gezien dat de filterhuis invoer en retour een open-verbinding is. Vandaar mijn opmerking waarom dat zó zit. Nu er een drukregelaar inzit, moet nog even checken bij mijn eigen filterhuis, is het logisch dat het zo is aangesloten.
Is het dan zo, dat als je een nieuw CAV-filterhuis koopt, dat daar standaard ook zo'n drukregelaar inzit?
Sowieso bedankt voor de uitleg,
Arthur
Arthur4

info:

Berichtdoor Wolf1 » 14 Nov 2025, 20:20

Denk dat Eagle dit bedoelde.
Afbeelding
Overdrukventiel zit altijd met een banjo bout buiten het filter
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor eagle » 14 Nov 2025, 22:29

Bijna goed...
Inderdaad zit de klep (zeskant) in de tweede IN-poort geschroefd. Daar zijn twee leidingen middels banjo,s op aangesloten:
1- De retour zelf, naar tank.
2- De combinatie van Pomp-retour en Verstuiver-retour; De Pomp-retour-banjobout op het pomphuis, bij de driehoekige voetflens, heeft een speciaal pijpje; hierop is de Verstuiver-retour aangesloten. Aldus heerst in beide Tankdruk..

Gr, Eagle
eagle

ligplaats:
info:

Berichtdoor eagle » 14 Nov 2025, 22:45

Aanvulling:
In de zeskant-klep zit ook het zg Kraantje verwerkt; Dit is geen kraantje, maar een aandrukspindeltje waarmee de klepkogel op zijn zitting vastgedrukt kan worden, waardoor de drukverlagende funktie wordt uitgeschakeld. Dat moet tijdens het ontluchten. Bij normaalbedrijf "los"draaien.

Gr, Eagle
eagle

ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard