Kleppen stellen

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Kleppen stellen

Berichtdoor Wolf1 » 17 Aug 2025, 10:03

Amersfow schreef:Ik volg voor alles exact de intervallen van de leverancier. Olie, filters, kleppen stellen, luchtfilters, impeller, bacticide, waterzak, hydraulische stuurinrichting nivo. Hoef ik er niet meer over na te denken, per boot een logboek van wat wanneer moet gebeuren. Kan het gelukkig allemaal zelf.

Fabriek instructie Mitsubishi
Afbeelding
Heb je dit allemaal gedaan ? , verstuivers borstels dynamo, en startmotor, geloof er niets van !.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor kajoe » 17 Aug 2025, 14:26

tja helaas heb ik mij ook nog nooit aan de schema,s gehouden behalve het smeerschema dat we er bij kregen van het olie merk wat je wou gebruiken en daar hielden we ons wel aardig aan maar ja het kon zomaar veranderen van shell naar esso of fina ,mobill of BP weer naar een ander maar wel de zelfde specificaties ,
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor Hooveld960 » 26 Aug 2025, 16:03

Vandaag is de monteur langs geweest. Naast wat andere onderhoudswerkzaamheden is de klepspeling gecontroleerd.
Slechts één (inlaat)klep moest worden bijgesteld. De resterende kleppen waren allemaal goed.

Verder nieuwe gloeistiften. Had de laatste weken van de vakantie last dat hij slecht startte.
Beken allen gloeistiften kapot. De monteur heeft het me laten zien, de waardes op de multimeter en het testen. Echt kapot.
De monteur vond het een wonder dat de motor uberhaupt nog wel startte.

Ook alle rubbers, slangen en manchetten van de koeling vervangen. Ik had ergens een lekkage.
Dus preventief alles maar gelijk vervangen.

En de olie van de keerkoppeling ververst.

Hoop dat de ouwe Indenor nog een paar jaartjes meekan.
Ik had ondertussen een beetje om me heen gekeken.
Ik zag bij een bekend Fries bedrijf een Vetus M4.45 met ongeveer 300-400 uur met keerkoppeling en dashboard voor € 6.750.
Wel mooi. Maar met inbouwen toch nog steeds een behoorlijke uitgaaf.
En het Indenortje draait nog als een zonnetje.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960

ligplaats: Jutrijp
info:

Berichtdoor heuvels » 26 Aug 2025, 16:21

Hooveld960 schreef:Ook alle rubbers, slangen en manchetten van de koeling vervangen. Ik had ergens een lekkage.
Dus preventief alles maar gelijk vervangen.
Goeie actie...
Niet vergeten om na de vakantie, of in ieder geval voor de volgende vakantie nog even alle slangklemmen aan te trekken.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard