Omkasten motor en trillingsdempers

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Omkasten motor en trillingsdempers

Berichtdoor BertB » 27 Jul 2025, 17:10

Dank voor jullie reacties!

@Wolf1; Volgens mij is het eerste filter bij de keerkoppeling van tank naar brandstofpomp, en de tweede filter de retourfilter. Staan dus volgens mij niet in serie? In het onderhoudshandboek van Vetus is maar één type filter vermeld en dat is de STM9028. Dit zou een vervanger moeten zijn. Wellicht is het tweede filter ijver van de werf of van één van de vorige eigenaren.

@Amersflow; De bilge was bij aankoop schoon, en ik ben nog erger. Ik beken dat ik de stofzuiger er soms doorheen haal. Ik moet er natuurlijk af en toe wat doen, en ik heb een hekel aan een smerige werkomgeving. Dasty van de Wibra is goud om te ontvetten trouwens :-). Er komt af een toe wel eens ern druppel olie uit, en daarom van die olieabsorbetende doeken onder de motor.
BertB

ligplaats: Strijen
info:

Berichtdoor Renegade » 27 Jul 2025, 17:18

pascall schreef:Beton is altijd een samenstelling van rivierzand, nooit van plaatzand.

Ik weet niet wat jij onder plaatzand verstaat,maar hier is plaatzand, zand dat wordt gebruikt voor klinkerwegen , terrassen en voetpaden etc.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 27 Jul 2025, 17:52

Ja precies dat bedoel ik, en dat bevat enigsinds zout.

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 27 Jul 2025, 21:30

BertB schreef:Dank voor jullie reacties!

@Wolf1; Volgens mij is het eerste filter bij de keerkoppeling van tank naar brandstofpomp, en de tweede filter de retourfilter. Staan dus volgens mij niet in serie? In het onderhoudshandboek van Vetus is maar één type filter vermeld en dat is de STM9028. Dit zou een vervanger moeten zijn. Wellicht is het tweede filter ijver van de werf of van één van de vorige eigenaren.

Bertje, denk dat je het er een beetje naast doet, de Vetus wordt geleverd met het filter dat er op zit. ter bescherming van het injectie systeem !
Daar zit een aanvoer leiding op vanaf de opvoerpomp, een leiding naar de hogedrukpomp, een orfice of kogel overdruklepje naar de retour, waarop dan ook de verstuiver lekolieleiding op is aan gesloten !
Dat water afscheider ding, is door de scheepsbouwer geplaatst, en had er geen verstand van.
In de prehistorie was dit een CAV filter met een daarbij behorend grof filter, Die filters zijn door de verbeterde dieselolie al decennia niet meer te koop.
Het door Vetus geplaatste filter is 10 micron.
Het voorfilter hoort iets van 30/50 micron te zijn en dient om de standtijd van het fijnfilter te vergroten.
Deze filters op time basis vervangen is ook complete onzin, de interval time wordt bepaald door de vervuiling in het reservoir.
Om die reden is een uitwasbaar voorfilter aan te raden, geeft beeld van je tankvervuiling, elke 2 uur vol vermogen vragen geeft beeld van de conditie van je fijn filter.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard