Momentsleutel voor klep stelschroef?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Momentsleutel voor klep stelschroef?

Berichtdoor Amersfow » 23 Jul 2025, 14:30

Bij het kleppen stellen ben ik een beetje onzeker over hoe vast het moertje op de klepsteel moet. Ik lees "met de hand vast draaien en dan nog ¹/8 slag.". Ik hou me altijd aan "halve slag voordat die breekt." :D Het lijkt me lastig met een momentsleutel het stellen te doen, maar zou je na het stellen de moeren allemaal ff kunnen checken? (En daarna weer checken vrees ik?). Ik ben bang dat ik ze te los heb zitten zodat er ooit een moertje afloopt. Dan ben je verder van huis.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Re: Momentsleutel voor klep stelschroef?

Berichtdoor Wolf1 » 23 Jul 2025, 15:00

Op de klepsteel zitten geen moeren behalve Mercedes (dop met borgmoer), denk dat je de borgmoer van de tuimelaar klepstelbout bedoelt ?
Voor leken is er maar één methode ! Dat is de moer ligt aanzetten met een moment sleutel, daar na nog zoveel graden verder afhankelijk van de grote, draadsoort, en de materiaal kwaliteit.
Een moment alleen voldoet niet, veel te wrijving afhankelijk.
Dit is totaal onuitvoerbaar en wordt daarom ook niet gedaan, (ook geen gegevens verstrekt) we laten dit daarom over aan een deskundige met gevoel !
Dit geld ook voor de wrijvingsweerstand van de voelers. Als blijkt dat de spelingmaat afwijkt van de meetklok, door inslag van de tuimelaars, zal je daar iets aan moeten doen of alleen nog maar met een meetklok afstellen.
Lijken me voor een boekenwurm, vrij onmogelijke zaken !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard