Dynamo

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Dynamo

Berichtdoor SimondeDanser » 06 Sep 2024, 10:40

Lotte schreef:OK, Kan er ook een wel ideale situatie gemaakt worden? en hoe dan?

Zoals Wolf1 ook al zei zou de tweede dynamo ook vanaf de krukaspoelie aangedreven moeten worden met zijn eigen snaar. Dat ontlast de V-snaar van de eerste dynamo en de lagers van de waterpomp.
Maar hoe dit praktisch te verwezenlijken is daar kan ik je niet mee helpen. Dat hangt van de ophangmogelijkheden aan je motor af. En van de ruimte die je rondom je motor hebt. Misschien kan je de beugel van je tweede dynamo zodanig aanpassen dat de dynamo een beetje naar achter verplaatst zodanig dat het loopvlak van de poelie exact in lijn komt te staan met een tweede poelie op de krukas. Maar dan moet de V-snaar wel vrij blijven lopen van de waterpomp. Of dat zo is kan ik niet zien. Dat zal je op moeten meten.
Mvg Felix
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor eagle » 06 Sep 2024, 10:59

Valt allemaal wel mee...
Deze opstelling is destijds ontstaan bij het Mariniseren van de (industrie) motor..

Die circulatiepomp houdt het wel vol: Dat is een centrifugaalpomp met een enkele waaier, die in de kop (pompkamer) steekt.
Als waterkeerring is er een veerbelaste Koolring-keerring (zg Mechanical Seal). Er zijn twee kogellagers in het droge deel; Een vlak na de -seal (waar de eerste Vsnaar draait; Die vangt grotendeels de snaartrek op. En een Tweede, ver naar voren, in de Hals van het pomphuis, daar, waar de as eruit komt; Die pakt de trek van de tweede Vsnaar wel. (Daarom hebben waterpomp-Vsnaarpoelies vaak zo,n komvorm; door een meer- of minder diepe kom te kiezen wordt er aangepast op de positie van de krukaspoelie..)

Geen problemen, maar een aandachtspunt: De spanning van de eerste snaar mag niet te slap worden. Controleer die regelmatig, en ook de staat van de snaar; ze slijten aan de zijkanten, waardoor ze dieper in de V van de poelie komen te liggen. Een nieuwe ligt met zn rug vrijwel gelijk met de randen van de poelie.
Als ze te smal worden, en te diep liggen, raakt de onderkant de bodem van de Vgroef! dat mag niet; Alleen de schuine zijkanten mogen de Vgroef raken.

Geen zorgen, in de gaten houden, veel vaarplezier!!

Gr, Eagle
eagle

ligplaats:
info:

Berichtdoor Lotte » 06 Sep 2024, 18:48

eagle schreef:Valt allemaal wel mee...
Geen zorgen, in de gaten houden, veel vaarplezier!!

Gr, Eagle

Ooit kwam ik met een vastgelopen Volvo Md2B onder de arm in Almen voorbij en ging vrolijk fluitend weer huiswaarts.

Dank aan Wolf1, Oeverloos, Aadbloem en Felix voor het inzicht in wat voor mij abracadabra is/was.

Ik ga er mee aan de gang!
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte

ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard