Elektro BB motor als thuiskomer, hoeveel kracht?

Re: Elektro BB motor als thuiskomer, hoeveel kracht?

Berichtdoor Renegade » 19 Apr 2025, 23:05

frankvoorthekke schreef:Ik begrijp dat het lastig is om een advies te geven, maar laat ik een concrete vraag stellen.
Zou ik genoeg hebben aan een kleine 18 LBS elektrische buitenboord motor? Nogmaals, niet bedoeld om tegen de stroming van de IJssel in alsnog mee naar huis te varen, wel om met de stroming mee stuurbaar te blijven of op rustig binnenwater de eerst mogelijke aanlegmogelijkheid te kunnen halen.

Voor jou , een angstmotor , Minn Kota Endura C2 40 fluister motor.
Ben je wel nodig voor een Inter 500 met 2 pers. aan boord + benzine outboard met tank etc. etc.
Plus een stevige accu ,en een elec.motor.
Beter is om te zorgen dat je hoofdmotor op orde is.

En nogmaals , neem zowiezo een paddel mee.
Kan verrekte handig zijn,kan als roer dienen bij uitval van beide systemen.
Als je geen roer hebt ,kun je niet sturen.
Hoe wou je dat dan doen zonder een paddel?
Als iets te mooi is om waar te zijn ,is dat het dan ook?
Renegade

ligplaats: Buiten
info:

Berichtdoor chaea » 19 Apr 2025, 23:19

Je maakt jezelf bang, de IJssel is geen enge rivier maar je moet wel voorbereid zijn. ( maar dat is altijd van toepassing op het water) . Die " extra" motor is geen zekerheid gewoonweg omdat je hem niet nodig moet hebben, en mocht dit wel het geval zijn dan is de kans behoorlijk dat het niet meer up to date is( ik hoor je al schrijven dat dit bij jou wel het geval zal zijn). In jouw geval, met het stukje angst, vaar je 1 a 2 jaar met deze gedachte en krijg je vertrouwen in jezelf en je motor, daarna vergeet je dat extra motortje tot je pech krijgt. Alle handelingen die je nodig hebt om dat ding op te starten op een rivier met de oevers binnen bereik, verwaarloosbaar mbt hetgeen wat je denkt te creeeren.

In geval van nood, een goed anker om je boot vast te leggen, reddingsvesten en een marifoon om hulp in te schakelen maar nog belangrijker je omgeving waarschuwen. Zoveel minder tijd dan om een motortje achter op je boot te knutselen net minimaal resultaat.
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor Renegade » 20 Apr 2025, 00:26

chaea schreef:Je maakt jezelf bang, de IJssel is geen enge rivier maar je moet wel voorbereid zijn.

Mooi laten gaan Chaea.
De schipper wil een thuiskomertje er in voor het geval dat hij het nodig heeft.

Ik heb effe gekeken hoe zo'n Inter 500 eruit ziet.
Ik vraag me dan ook af ,waar hij die electra motor wil vastmaken aan de stern ,maar nog meer ,hoe wil hij deze dan bedienen?
Niet over na gedacht denk ik.
En zo'n electra duwertje zal een shaft lengte moeten hebben van meer dan de bootdiepte ,want anders heb je nog geen stuwing.

En met een beetje geluk gooit Zwolle alle brandstof aangedreven boten het centrum uit ,en kan hij er met een el-torretje er dan wel komen.
Of een hengel mee ,kan hij op een rustig vaarwatertje mooi rustig varen met de Minn Kota gaan vissen.
Zo heeft elk nadeel weer een voordeel toch? :mrgreen:
Als iets te mooi is om waar te zijn ,is dat het dan ook?
Renegade

ligplaats: Buiten
info:

Berichtdoor frankvoorthekke » 20 Apr 2025, 10:15

aadbloem schreef:Misschien heb je hier wat aan?
Lbs bij een elektromotor staat voor de stuwkracht in ponden. De stelregel is dat er voor iedere 20kg waterverplaatsing 1 lbs aan stuwkracht nodig is. Dus wanneer u een boot heeft welke leeg 500kg weegt u stapt er met 2 mensen in van 70kg dan is de waterverplaatsing 640kg. Dit gedeeld door 20kg. 640/20= 32lbs. Voor deze boot zou er dan dus minimaal een voortstuwings motor gekozen moeten worden met een minimale stuwkracht van 32lbs.

Dit had ik ook gevonden, maar ik ga er dan vanuit dat die waarde is voor reguliere aandrijving en dus om een beetje fatsoenlijk vooruit te kunnen komen? Dat je dus voor een thuiskomertje ook met minder uit de voeten zou kunnen... Al zit daar ook een minimum aan natuurlijk om de boel in beweging te krijgen. Vandaar dat ik dacht aan 18 of 24 LBS...
frankvoorthekke

ligplaats: Zwolle
info: Inter 500

Berichtdoor frankvoorthekke » 20 Apr 2025, 10:24

chaea schreef:Je maakt jezelf bang, de IJssel is geen enge rivier maar je moet wel voorbereid zijn. ( maar dat is altijd van toepassing op het water) . Die " extra" motor is geen zekerheid gewoonweg omdat je hem niet nodig moet hebben, en mocht dit wel het geval zijn dan is de kans behoorlijk dat het niet meer up to date is( ik hoor je al schrijven dat dit bij jou wel het geval zal zijn). In jouw geval, met het stukje angst, vaar je 1 a 2 jaar met deze gedachte en krijg je vertrouwen in jezelf en je motor, daarna vergeet je dat extra motortje tot je pech krijgt. Alle handelingen die je nodig hebt om dat ding op te starten op een rivier met de oevers binnen bereik, verwaarloosbaar mbt hetgeen wat je denkt te creeeren.

In geval van nood, een goed anker om je boot vast te leggen, reddingsvesten en een marifoon om hulp in te schakelen maar nog belangrijker je omgeving waarschuwen. Zoveel minder tijd dan om een motortje achter op je boot te knutselen net minimaal resultaat.

Inmiddels vaar ik drie seizoenen op de IJssel dus ik begin de rivier een beetje te kennen. Ervaring leert dan ook dat met name de golfslag van beroepsvaart maar vaker nog de snelvarende boten een aspect is om rekening mee te houden met een klein bootje. Dan wil je ook niet roerloos aan een anker liggen en de oevers bestaan in dit deel van de IJssel uit rotsblokken dus ook niet echt lekker aanleggen met je kleine bootje.
En ja, ook ik hoop focus op het degelijk onderhoud aan de normale buitenboordmotor. Maar met een buitenboordmotor die ik nog niet ken heb ik in geval van nood toch liever een angstmotor dan een paar goede reddingsvesten.
frankvoorthekke

Berichtdoor frankvoorthekke » 20 Apr 2025, 10:30

Mooi laten gaan Chaea.
De schipper wil een thuiskomertje er in voor het geval dat hij het nodig heeft.
:mrgreen:

Klopt :D

Wat betreft het rustige vaarwater, vaak zoek ik dat juist op. Ik heb mijn boot voor de ontspanning, dus het hoeft juist ook niet hard of op grote wateren. Mijn haven ligt aan de IJssel, dus ik zal toch eerst een kilometer of 10 moeten varen voor ik in rustiger vaarwater kom. Daar gooi ik dan ook vaak mijn hengeltje uit inderdaad! :)

De bevestiging is geen probleem, de spiegel is dusdanig dat hij daaraan bevestigd kan worden en ook qua hoogte is dat prima. Besturen lukt ook, ik kan bijna achterin de boot zitten namelijk, niet ideaal voor reguliere besturen natuurlijk, maar dat is het doel ook niet :wink:
frankvoorthekke

Berichtdoor Het Sluizenfront » 21 Apr 2025, 16:23

Misschien dat TS beter op een vissersforum kan informeren naar het eea. Pleziervissers zie je tegenwoordig vaak met boten van het formaat wat jij aangeeft. Daar hangt dan als basis vaak 50pk. achter maar tijdens het vissen verplaatsen ze zich met zo'n klein electro-torretje. Wellicht dat daar meer ervaring en adviezen voor dat doel te vinden zijn dan hier.
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront

ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Berichtdoor frankvoorthekke » 30 Apr 2025, 09:30

Het Sluizenfront schreef:Misschien dat TS beter op een vissersforum kan informeren naar het eea. Pleziervissers zie je tegenwoordig vaak met boten van het formaat wat jij aangeeft. Daar hangt dan als basis vaak 50pk. achter maar tijdens het vissen verplaatsen ze zich met zo'n klein electro-torretje. Wellicht dat daar meer ervaring en adviezen voor dat doel te vinden zijn dan hier.

Bedankt voor de tip! Dat ga ik doen!! :)
frankvoorthekke

Berichtdoor chaea » 30 Apr 2025, 10:54

Het Sluizenfront schreef:Misschien dat TS beter op een vissersforum kan informeren naar het eea. Pleziervissers zie je tegenwoordig vaak met boten van het formaat wat jij aangeeft. Daar hangt dan als basis vaak 50pk. achter maar tijdens het vissen verplaatsen ze zich met zo'n klein electro-torretje. Wellicht dat daar meer ervaring en adviezen voor dat doel te vinden zijn dan hier.

Die vissersboten met die vermogens zijn zwaar overpoweredl, is een beetje naar Amerikaanse inslag :D
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek elektro/hybride