aquanaut schreef:
Sorry Guido, maar ook ik zie het anders...
Als je het gelinkte plaatje opent kun je niet vanaf het IJmeer op het buiten IJ komen zonder een roze zone te kruisen.....toch?
Sorry Mark, maar het is toch echt niet zo.
De blauwe lijn is de omkadering van wat tot het Amsterdamse binnenwater wordt gerekend. Daaronder valt inderdaad ook dat stukje water net buiten Schellingwoude, dat je moet passeren om van IJmeer op het BuitenIJ te komen.
Maar.
De verwarring is dat er twee soorten heffingen zijn binnen het hele omkaderde gebied, Binnenhavengeld en doorvaartrechten. In dat stukje tussen IJmeer en Buiten-IJ geld wel binnenhavengeldplicht, maar geen doorvaartgeldplicht. In het kaartje worden binnenhavengeldplicht en doorvaartgeldplicht op één hoop gegooid. Voor passanten geldt geen binnenhavengeldplicht.
Disclaimer: dat is wat ik eruit opmaak. Dat bewuste stukje is gewoon ook IJmeer. Het is voor passanten op geen enkele manier duidelijk waar het binnenwater van Amsterdam begint, er loopt immers geen streep over het water, dus dat sluit juridische onderbouwing én handhaving sowieso uit. Ik vermoed dat dat geldt voor de aldaar afgemeerde en geankerde woonschepen. Ook kan het te maken hebben met het bestemmingsplan, waarbij vooruit wordt gezien naar mogelijke uitbreiding van IJburg in de toekomst.
Ik heb destijds gebeld met de Gemeente, omdat ik door Kostverlorenvaart moest. Ik heb drie ambtenaren gesproken die alledrie een ander verhaal hadden. Bij doorvragen verwezen ze naar een andere collega, maar die zat nu even niet op z'n plaats. Tja...