Cupa boegschroef vraag

Re: Cupa boegschroef vraag

Berichtdoor Rob Art » 09 Jun 2022, 08:08

sinty schreef:t zelfde hier ook de cupa hek en boegschroef en vind ze ook traag vergeleken met andere boegschroeven de hekschroef begint traag bij mij en na een aantal keren achterelkaar gaat hij iets sneller bij eerste keer inschakelen zakt de accu spanning naar 12,5 volt en na meerdere keren achterelkaar rond de 10,5 of 11 volt accu spanning loopt dan direct terug naar 12,5 volt na gebruik


Als de accu conditie goed is, zou ik toch eens de relais op overgangsweerstand controleren en als het schip uit het water is eens controleren of de schroef soepel draait, ook bij jouw kan het wel eens een onderhoud dingetje zijn.
Succes Groetjes Robert, Barkas Delta.
Twitter: @Scheepsspotter
Gebruikers-avatar
Rob Art
 
Berichten: 234
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 18:45
Woonplaats: Haarlem
ligplaats: Westeinderplassen
info: Barkas 1100 (Vroegh & Alblas)

Re: Cupa boegschroef vraag

Berichtdoor Pieterse » 09 Jun 2022, 09:23

De symptomen die je beschrijft lijken heel veel op die ik had met mijn Vetus boegschroef.
Bij mij zaten er twee koolborstels vast. Kwestie van goed schoonmaken en alles werkte weer prima.

Vriendelijke groet,
John
Pieterse
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 02 Sep 2021, 17:55
ligplaats: Warmond ZH
info: Ligplaats Warmond
Pieterse 1050
75 pk Yanmar

Re: Cupa boegschroef vraag

Berichtdoor Beemer » 09 Jun 2022, 22:54

Pieterse schreef:De symptomen die je beschrijft lijken heel veel op die ik had met mijn Vetus boegschroef.
Bij mij zaten er twee koolborstels vast. Kwestie van goed schoonmaken en alles werkte weer prima.

Vriendelijke groet,
John


Controle van koolborstels bij een oude Cupa is niet simpel.
Eerst schip droog zetten, dan de Cupa uit de straalbuismotor demonteren en dan nog proberen die bouten van motordeksel/motorhuis los zien te schroeven. Vooral dat laatste zal geen simpel klusje zijn, zonder afgedraaide bouten!
Ben benieuwd of er hier mensen zijn die dat is gelukt. Defecte Cupa wordt meestal voor reparatie opgestuurd naar specialisten (ik meen oa CombiNoord?)

Maar is er al een reactie op de vraag van Wolf omtrent de gemeten spanningen bij deze Cupa?
Beemer
 
Berichten: 430
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: Cupa boegschroef vraag

Berichtdoor sinty » 09 Jun 2022, 23:35

Ik heb de spanning in mijn bericht erbij gezet maar inderdaad komt er uets meer bij kijken om de boel te demonteren ik zie wel de revisie sets op internet in friesland bv dus het is met beleid dan de boel openmaken en vervangen. Dat is niet zo spannend met geduld goed gereedschap moet dat goedkomen
Gebruikers-avatar
sinty
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 20:38
ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Re: Cupa boegschroef vraag

Berichtdoor sinty » 09 Jun 2022, 23:43

Nu we het er toch over hebben. Vraag ik me af of het mogelijk is om er bv een andere boegschroef in te plaatsen als de cupa er uit is ? Of vergt dat veel aanpassingen aan de cupa tunnelbuis ? Als het meevalt. Zit ik te denken om er een andere in te zetten de ruimte is er en zou een stuk fijner zijn qua onderhoud
Gebruikers-avatar
sinty
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 20:38
ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Re: Cupa boegschroef vraag

Berichtdoor Beemer » 10 Jun 2022, 10:40

sinty schreef:Nu we het er toch over hebben. Vraag ik me af of het mogelijk is om er bv een andere boegschroef in te plaatsen als de Cupa er uit is ? Of vergt dat veel aanpassingen aan de Cupa tunnelbuis ? Als het meevalt. Zit ik te denken om er een andere in te zetten de ruimte is er en zou een stuk fijner zijn qua onderhoud

Natuurlijk is vervangen van bestaande CUPA voor ander merk mogelijk. Wel even opletten op de straalbuis diameters. Moet je alleen niet opzien tegen wat slijp- en laswerk :lol:

Maar ik denk echt waarom? Rendement van de Cupa's is m.i. niet minder dan van andere merken. Welke Cupa's heb jij in je schip, CP40, CP50 of CP90?
Ja dat onderhoud. Ik gebruik de boeg- en hekschroef minimaal, dus versleten koolborstel verwacht komende jaren echt niet. De 2 keerringen (per motor) verving ik zelf aanvankelijk om de 5j. Maar ik zie hier de laatste jaren geheel vanaf. Van echt kapotte Cupa's (water in de motor) nog niet gehoord.
Beemer
 
Berichten: 430
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: Cupa boegschroef vraag

Berichtdoor Rob Art » 12 Jun 2022, 20:09

Beemer schreef:Defecte Cupa wordt meestal voor reparatie opgestuurd naar specialisten (ik meen oa CombiNoord?)


Exalto in Grouw voert de reparaties en onderhoud uit. Exalto is ook Cupa dealer.
Succes Groetjes Robert, Barkas Delta.
Twitter: @Scheepsspotter
Gebruikers-avatar
Rob Art
 
Berichten: 234
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 18:45
Woonplaats: Haarlem
ligplaats: Westeinderplassen
info: Barkas 1100 (Vroegh & Alblas)

Re: Cupa boegschroef vraag

Berichtdoor Rob Art » 12 Jun 2022, 20:14

sinty schreef:Nu we het er toch over hebben. Vraag ik me af of het mogelijk is om er bv een andere boegschroef in te plaatsen als de cupa er uit is ? Of vergt dat veel aanpassingen aan de cupa tunnelbuis ? Als het meevalt. Zit ik te denken om er een andere in te zetten de ruimte is er en zou een stuk fijner zijn qua onderhoud


Als ik jouw was zou ik de Cupa niet vervangen voor een ander type, de Cupa's zijn kwalitatief goeie boegschroeven. Ik denk dat het ook goedkoper is goed te investeren in onderhoud, zodat je er daarna weer jaren plezier van hebt (wel om de 5 jaar even een seal vervangen als je droog staat.
Voordeel van de Cupa is dat de motor onderwater zit, scheelt je dus weer ruimte in het vooronder :D
Succes Groetjes Robert, Barkas Delta.
Twitter: @Scheepsspotter
Gebruikers-avatar
Rob Art
 
Berichten: 234
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 18:45
Woonplaats: Haarlem
ligplaats: Westeinderplassen
info: Barkas 1100 (Vroegh & Alblas)

Re: Cupa boegschroef vraag

Berichtdoor quichot » 13 Jun 2022, 10:37

Ik heb me verbaasd over sommige bovengenoemde kwalen, die volgens mij niet het gevolg zijn van problemen met de Cupa.

Mijn 15 jaar oude Cupa 90, nog nooit eronderuit geweest voor service, draait bij inschakelen meteen op volle toeren en volle kracht, en blijft dat ook doen, tot de beveiliging inslaat (wat hoogstzelden voorkomt). Dus ik zou die Cupa niet vervangen zolang je niet zeker weet waar de problemen uit voortkomen.

En die lijken me eerder voort te komen uit het traject van de voeding. Zoek het euvel ergens tussen dynamo en boegschroef. Is de accu tevens serviceaccu? Wat is de conditie van die accu? (Wolfs suggestie van meten al eens opgevolgd?) Hoe lang (en dik) is de bedrading tussen accu en BS? enz.

Ik kan je sterk aanraden om zo dicht mogelijk bij de BS een aparte, niet zo dure, maar efficiënte Optima (of soortgelijk) te plaatsen. 70Ah is meer dan zat, zeker bij draaiende motor. Ik had tot voor kort daar een aparte dynamo voor meedraaien, maar vaar nu sinds twee jaar met een argofet, omdat één dynamo, met als enige taak de accu bij te laden na het starten van de motor, een luizenleventje leidt. Dit gaat prima.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Cupa boegschroef vraag

Berichtdoor Wolf1 » 13 Jun 2022, 11:04

Paulides sprang-Capelle, is de maker van de Cupa DC-motor !
Wordt vertegenwoordigd door Alphatek Rhenen.
Zit nog steeds te wachten op wat voor gemeten spanning de boegschroef zijn vermogen moet leveren ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek elektro/hybride

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten