Van diesel naar elektro in de toekomst, zomaar een gedachte.

Re: Van diesel naar elektro in de toekomst, zomaar een gedac

Berichtdoor R.C.Grootveld » 13 Jun 2020, 22:38

henkvd schreef:en dan is stoom nog makkelijk te regelen

Ik kan je vertellen dat dat makkelijk regelen met 2 parameters (vullingsgraad en cilinderdruk) vies tegen valt.
Het aan het rollen brengen van zo'n 200+ Ton zwaar gevaarte, met wielen van 2 meter en met 300 ton aan de haak vergt echt vakmanschap om dat zonder doorslaan voor elkaar te krijgen.
En ik mag me tot de weinige Nederlanders rekenen die dat 'met z'n neus er bovenop' meerdere keren mee heeft mogen maken.
En vervolgens kun je aan de bak . . . 1 links achterin, 1 rechts achterin, 1 links achter de deur, 1 rechts achter de deur, in over het midden en 1 onder de deur, deurtje dicht.
2 Ton zwarte stenen per uur . . .
Geweldig !
Sorry, ik dwaal af ....
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Van diesel naar elektro in de toekomst, zomaar een gedac

Berichtdoor R.C.Grootveld » 13 Jun 2020, 22:44

bas schreef:Dat verschil is minimaal, i.p.v. rendementsverlies op de keerkoppeling heb je het dan op de generator en e-motor. De rest van het hele "onrendabele diesel" verhaal wijzigt verder niets aan, het blijft hetzelfde probleem maar dan via een andere weg, dat gaat het verschil niet maken. Het wordt pas interessant als er of accu's tussen komen te staan of dat het gevraagde vermogen verdeeld kan worden over meerdere kleinere generatoren, pas dan kun je het beschikbare en gevraagde vermogen enigszins op elkaar aanpassen.

Ik weet niet wat het rendementsverlies van de aandrijflijn is, maar het rendement van een generator resp. e-motor (zeker de moderne 3~ versies) is behoorlijk (> 95%)
Verder noem je de ideale configuratie: Meerdere kleine generatoren die naar behoeven worden ingeschakeld.
Inmiddels toegepast in diesel locs met 4 zg power packs (die voor onderhoud simpel via de zijwand gewisseld kunnen worden) en grote cruise schepen.
Ben vorige jaar op de Zuiderdam van de HAL geweest en door de machinekamer gelopen. Daar stonden 6 Diesels en een gasturbine (GE -50, hangt ook onder de oude B747).
Voortstuwing met Azipods...
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Van diesel naar elektro in de toekomst, zomaar een gedac

Berichtdoor henkvd » 13 Jun 2020, 23:36

Je laat de woorden voor mijn quote weg en dan betekend de gequote zin toch iets anders

denk aan de slippende wielen van een stomloc , en dan is stoom nog makkelijk te regelen


Dat ging dus ook al niet makkelijk, maar een diesel zie ik op dezelfde manier nog beroerder van zijn plek komen.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Van diesel naar elektro in de toekomst, zomaar een gedac

Berichtdoor bas » 13 Jun 2020, 23:48

maar het rendement van een generator resp. e-motor (zeker de moderne 3~ versies) is behoorlijk (> 95%)

Nee niet helemaal, het rendement van de e-motor is misschien 95%. Ik heb geen glazen bol maar een dieselmotor gaat dat soort rendementen nooit halen, in de meest ideale omstandigheden 60% maar veelal een bedroevend eind lager, ook als generator. Denk dat als je 30% haalt in een plezierbootje dat je redelijk dicht bij de harde waarheid zit.
Het is ook maar net waar je je rendement gaat meten en welk rendement je gaat nemen, het meest ideale rendement qua brandstofverbruik vs vermogen is vaak niet het meest ideale rendement op een ander vlak. Pak 's ochtends de boot voor een rondje biesbosch, met het meest ideale motorendement op pakwek 75-80% motorvermogen ben je dan ben je 2 x zo snel thuis tegen een brandstofverbruik wat net iets minder is dan 2 x zo veel als dat je er op het gemakkie een leuke dag van maakt.

Een vergelijk tussen een cruise schip en pleziervaart gaat m.i. niet op, daar spelen hele andere zaken dan het milieu om voor een DE installatie te kiezen. Grofweg bestaat de vermogensvraag op grote cruiseschepen voor 30% voor de voortstuwing, 30% voor het hotelbedrijf, 30% voor de HVAC installatie en 10% procent voor de resterende zaken. Dus tussen zee/haven, dag/nacht kunnen die mannen naar behoeven op- en afschalen, al naar gelang de vraag naar vermogen. Daar zit dus iets van een verdienmodel in in de vorm van brandstofbesparing.
Met DE ben je flexibeler in de inrichting van je schip, kun je meer hutten en dus gasten kwijt, met azipods kun je met minder of geen sleepboten havens aanlopen, het zijn allemaal overwegingen/investeringen waar iets van een verdienmodel aan hangt wat de extra kosten voor aanschaf/installatie/onderhoud billijkt, die voor de pleziervaart totaal niet relevant zijn.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Van diesel naar elektro in de toekomst, zomaar een gedac

Berichtdoor quichot » 14 Jun 2020, 08:12

Dit draadje is op herhaling.

Alle eerder genoemde voor- en nadelen van DE-voortstuwing passeren weer de revue, vanuit steeds dezelfde gezichtspunten. Terwijl DE-voortstuwing links- of rechtsom gewoon dieselvoortstuwing is, dus met het motto van dit draadje -van diesel naar elektro- in feite niks te maken heeft.
De E van DE-voortstuwing is in dat opzicht misleidend. Het is gewoon een omweggetje om energie uit een verbrandingsmotor naar de schroefas te brengen, al dan niet door die energie tijdelijk in accu's op te slaan.

De reden dat ik dit draadje nieuw leven inblies was een artikel over Toyota en Yanmar, grote spelers op het vlak van autotechniek en jachtbouw, die samen op praktische schaal bezig zijn met de toepassing van waterstoftechnologie voor jachten. En dat is echt nieuw. Niet de technologie an sich, die bestaat al langer, maar de bereikbaarheid voor ons, recreanten.
Waterstof dat in een energiecel wordt samengevoegd met zuurstof, waarbij water en elektriciteit vrijkomt. En niet door verbranding in een zuigermotor, maar, beetje kort door de bocht, door omgekeerde elektrolyse.
Met dat 100% pure water weten we wel raad aan boord van een jacht. Hang de uitlaat maar gerust in je watertank, en met die stroom bewegen we ons voort. En dan zijn we weer bij het motto van dit draadje, van diesel naar elektro in de toekomst.

https://www.duurzaambedrijfsleven.nl/wa ... cus+9+Juni
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Van diesel naar elektro in de toekomst, zomaar een gedac

Berichtdoor R.C.Grootveld » 14 Jun 2020, 12:27

henkvd schreef:Dat ging dus ook al niet makkelijk, maar een diesel zie ik op dezelfde manier nog beroerder van zijn plek komen.

Daarom hebben ze ook in het begin met hydraulische koppelomvormers gewerkt, zonder versnellingsbak.
En die locs rijden nog steeds ....
Toch bleek DE beter . . . zeker met de komst van de vermogens elektronica waardoor de 3~ motor gebruikt kon worden.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Van diesel naar elektro in de toekomst, zomaar een gedac

Berichtdoor R.C.Grootveld » 14 Jun 2020, 12:30

Fuelcell zie ik inderdaad als dè oplossing, accu-auto's slechts als tussenpaus.
Maar geen reden om die dan maar aan de kant te zetten . . . .
En dat doen helaas veel armen-en-benen-fabriek-fanaten mijns inziens te vaak.

En voor schepen geldt dat eigenlijk niet anders . . . .
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Van diesel naar elektro in de toekomst, zomaar een gedac

Berichtdoor quichot » 14 Jun 2020, 13:43

R.C.Grootveld schreef: armen-en-benen-fabriek-fanaten

Ik beschik over een levendige fantasie zal ik maar zeggen, maar hiér krijg ik geen beeld bij! ;)
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Van diesel naar elektro in de toekomst, zomaar een gedac

Berichtdoor R.C.Grootveld » 14 Jun 2020, 23:16

quichot schreef:Ik beschik over een levendige fantasie zal ik maar zeggen, maar hiér krijg ik geen beeld bij! ;)

De aan de verbrandingsmotor verslaafden . . . . Die kicken op het geluid bv . . . . :mrgreen:
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Van diesel naar elektro in de toekomst, zomaar een gedac

Berichtdoor Roelof » 15 Jun 2020, 09:45

quichot schreef:--/--. Ik kan me de lol van hybride varen, en dan met name de stille uurtjes, wel voorstellen.


De stilte zou mij persoonlijk niet bevallen. Heb een aantal reizen gemaakt op RoRo schepen, accommodatie voorop, MK achter. De stilte was oorverdovend, ieder geluidje viel op. Hetzelfde bij coasters met een bakmotor als havenset.
Het geluid van de hoofdmotor op de achtergrond was voor mij geruststellend en ik sliep er goed op. Zodra het toerental tijdens mijn vrije wacht veranderde werd ik wakker :? .
Nog steeds, op ons bootje, luister ik onbewust naar het geluid van de motor :roll:

Neemt niet weg dat ik de E voortstuwing of een toekomstige brandstofcel een interessante discussie vind. In het verleden heb ik E voortstuwing bekeken en (laten) voorrekenen maar mbt aanschaf- en inbouwkosten kosten kwam ik er niet mee uit, autonoom varen zou zonder generator absoluut niet mogelijk zijn.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek elektro/hybride

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast