bas schreef:Enkel maakt elektrisch je wat bewuster van je verbruik en de invloed van gas geven op dat verbruik.
Dat zeker, als je batterijen leeg zijn lig je stil. Met diesel heb je altijd nog wel een jerrycan achter de hand. Ik wel tenminste.
bas schreef:Enkel maakt elektrisch je wat bewuster van je verbruik en de invloed van gas geven op dat verbruik.
Bij een DE configuratie heb je geen energie-absorberende keerkoppeling omdat de elektromotor in beide richtingen kan draaien.
Zoals bas hierboven ook al vertelde over de wisselende belastingen bij cruiseschepen, geldt dat ook voor de grootste zeeslepers met hun electrische aandrijving en generatoren. Dat heeft ook te maken met de lange stand by wachttijden. Dan draait er maar een generator en geen grote diesel van duizenden pk’s in nullast.
Oeverloos schreef: Oh ja en vergeet de langzaamlopers niet, de Kromhout, Bolnes, Industrie, Brons en Werkspoor etc.
quichot schreef:Maar woeste percentages als 30%, of zelfs 50%, gaan er bij mij -bij ombouw van een bestaand schip- niet in.
Terug naar Voortstuwingstechniek elektro/hybride
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten