Vragen over lithium

Vragen over lithium

Berichtdoor Kimmie24 » 27 Jun 2019, 15:51

Gents,

Dit gaat een lange post worden dus wees voorbereid ;) Waar ik naar op zoek ben zijn mensen die wat met me mee willen denken. Laat ik eea. uit proberen te leggen:

Ik ben sinds vorige week in het bezit van een Torqeedo Cruise 4.0 buitenboordmotor. Ik heb deze "op de gok" via eBay gekocht en gelukkig lijkt alles er goed uit te zien. Ik had hiervoor een Torqeedo Travel 1003. Ik heb deze van de hand gedaan omdat ik toch niet helemaal content was met het vermogen. De Travel 1003 is namelijk vergelijkbaar met een 4pk brandstofmotor en wilde wat meer. Grote voordeel van de Travel was wel dat er een geïntegreerde accu op deze motor zat. Uiteindelijk viel het bereik me toch wat tegen. Logisch wat deze had slechts 915Wh. 

De Torqeedo Cruise 4.0 die ik nu heb gekocht is van een ander kaliber. Zeker niet te vergelijken met een beetje fatsoenlijke benzinemotor maar toch al vergelijkbaar met een 10pk. Het maximale vermogen is 4000watt. Op de Torqeedo Cruise sluit je, in tegenstelling tot de Travel, een externe accu aan van 48 volt. Torqeedo heeft hier zelf 2 oplossingen voor:

1. De Torqeedo Power 48-5000 accu. Dit is een ontzettend mooie accu die slechts 36kg weegt en 5000Wh aan vermogen levert met een aantal laadcyclussen van ongeveer 3000. De accu is gebaseerd op de accu's die worden gebruiken in de BMW i-serie. De gebruikte chemistry bij deze batterij is LMO-NMC. Kosten: 5000 euro

2. De Torqeedo 34-3500 accu. Van deze accu heb je er voor de Cruise 4.0 twee van nodig aangezien de accu 24v is (en de Cruise 48v nodig heeft). Qua gewicht zit je voor twee accu op 50kg maar je heb daarentegen een hogere totale capaciteit namelijk 7000wh. De gebruikte chemistry is Li-NMC. Kosten: 6000 euro.

Beide bovenstaande opties hebben tevens als voordeel dat de accu's van Torqeedo kunnen "samenwerken" met de computer die ingebouwd zit in de Torqeedo motor zelf. Hierdoor kun je op het display van de stuurknuppel allerlei accurate informatie uitlezen zoals huidige accupercentage en geschatte resterende vaartijd (past zich direct aan bij verhogen of verlagen van de snelheid). 

Het is echter een erg dure batterij zoals je kan zien aan de genoemde prijzen dus ik ben op onderzoek aan het gaan naar goedkopere alternatieven. De eerste optie is om naar lood/gel/agm accu's te gaan. Dit is betaalbaar maar absoluut geen optie vanwege het gewicht en omvang. Om een beetje in de buurt te komen van een fatsoenlijk aantal Kwh moet je al gauw denken aan een 200Ah accu maar dan ben je er nog niet want je moet dus 4 stuks 12v accu's meenemen! Veel te zwaar en teveel gedoe dus. Zeker omdat het allemaal telkens meegenomen zal worden in de auto.

Dan blijft er dus over om een externe lithium accu van een ander merk dan Torqeedo te gaan gebruiken. Torqeedo geeft aan dat dit prima gaat maar je enkel de informatie mist en dit dus zelf "bij zal moeten houden". 

Ik ben begonnen met te kijken hoe het zit met de accu's die in de BMW i3 zitten. BMW heeft versies van 60Ah, 94Ah en 120Ah. 48 x 120 = 5760Wh dus dat komt aardig in de richting. Ik heb gebeld met BMW Nederland maar die geven aan dat ze niet weten hoeveel volt ze zijn. Ik denk zelf dat het geen 48volt is want de i3 heeft totaal 360volt nodig en de i3 heeft 8 modules nodig dus dit zou inhouden dat ze 45volt per stuk zijn. Sowieso zal dit denk ik een lastig verhaal worden want Torqeedo werkt dan wel met de accu's van BMW maar zal ze natuurlijk hebben aangepast qua BMS etc.

Dan blijft er dus de opties over om een lithium accu te kopen. In Nederland kun je bijvoorbeeld Victron of Rebelcell kopen. Dit heeft qua prijs niet veel zin en in ongeveer net zo duur als Torqeedo.

Dan kom je dus bij Chinese makelaardij en daarmee begint ook meteen de "ellende". Ik heb wat Torqeedo dealer gebeld en die raden dit stuk voor stuk af. Ze zeggen dat dat allemaal meuk is en kapot gaat. Ergens logisch dat ze dit zeggen want ze willen een Torqeedo accu verkopen natuurlijk.

Onderstaande accu ben ik via MP tegen gekomen. Dit is ongeveer 5Kwh aan totaal vermogen. Het is Lifepo4 dus ook nog een veel laadcyclussen. Maar ja, wat voor BMS is het, welke cellen zijn het..... De verkoper kan me hier naar zijn zeggen geen antwoorden op geven. Wat denken jullie als je dit zo ziet?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarnaast staat alibaba vol met Lifepo4 accu's voor veel minder maar ja, ook dan is de vraag: wat krijg je ervoor.

Als jullie mijn verhaal zo lezen, hebben jullie dan nog tips waar ik terecht zou kunnen voor een goede prijs voor lithium accu's?
Kimmie24
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 20 Apr 2019, 09:09
ligplaats:
info:

Re: Vragen over lithium

Berichtdoor broekie » 27 Jun 2019, 16:47

Een tip: koop een benzine motor.
Electrische brommers, auto's, bb de motoren kun je in mijn beleving alleen toepassen als je geen hoge eisen stelt aan acceleradius. Zodra je meer vermogen en/of afstand wil afleggen, kom je in dure problemen. We weten dat toch! Stroom aan boord is beperkt en moet je spaarzaam mee omgaan. Al decennia lang en dat probleem is nog niet opgelost.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2543
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Vragen over lithium

Berichtdoor Leverg » 28 Jun 2019, 01:22

Wellicht hier ? Is wel chinees, maar mijn ervaring met Chinese producten is niet zo slecht. Goed eigenlijk.

Victron wordt ook gemaakt in China :)


https://nl.aliexpress.com/wholesale?cat ... _new_app=y
Leverg
 
Berichten: 211
Geregistreerd: 10 Sep 2017, 19:53
ligplaats:
info:

Re: Vragen over lithium

Berichtdoor Marie Christina » 28 Jun 2019, 07:37

En Victron kost dan ook geen tien euro inclusief verzendkosten. ;)
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Vragen over lithium

Berichtdoor Amersfow » 28 Jun 2019, 07:39

Ik zou gewoon voor chinees gaan. Daar komen ze uiteindelijk toch allemaal vandaan, ik heb best goede ervaringen. En zeker waar voor zijn geld.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1865
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Vragen over lithium

Berichtdoor PARO » 28 Jun 2019, 11:56

Zeer intressant, maar ik vraag mij af wat de invoerrechten zullen zijn en/of dit wel vervoerd mag worden van ginder achter. Een accu van Nederland naar Belgie heeft al een speciale regeling.
Volg ik op.
PARO
 
Berichten: 263
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 23:31
ligplaats:
info:

Re: Vragen over lithium

Berichtdoor Marie Christina » 28 Jun 2019, 12:05

Boven 20 euro ben je in principe verplicht invoerrechten te betalen, naar ik op dit forum begrepen heb.

En over zee is er maar weinig dat niet vervoerd mag worden.

Tegenover de positieve ervaring van Amersfow staat mijn zeer negatieve.
Ik zocht op Bosch accu, kwam op AliExpress, kostte 1/3 van "dezelfde" accu in Nederland maar ging 1/10 van die accu's levensduur mee: 1 jaar.
Was een loodaccu, wat iets anders is dan deze dat is zo, maar ik vermeld het toch maar even .
Oh, en er kwamen inderdaad nog invoerrechten bij.
Paar euro
Ik weet het niet meer precies.
Is alweer een paar jaar geleden.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Vragen over lithium

Berichtdoor Kimmie24 » 28 Jun 2019, 19:31

Ik ben inmiddels tot de conclusie gekomen dat ik geen LifePO4 wil. Dit klinkt misschien gek omdat LifePO4 een heel hoog aantal life cyclussen heeft. Het nadeel van LifePO4 is echter dat het gewicht per Wh minder goed is. dwz. voor 5kWh zal het gewicht toch zeker zo n 60kg zijn inclusief behuizing en een decent BMS.

Mijn verdere zoektocht, ondanks dat ik er geen verstand van heb, lijkt toch zijn vruchten af te gaan werpen. Ik ben erachter gekomen dat het vast staat dat de Torqeedo 48-5000 batterij (https://www.torqeedo.com/en/products/ba ... 04-00.html) de accu's gebruikt die BMW voor de i-serie gebruikt. Ik ben de SKU 61-27-7-933-747 batterij van BMW tegen het lijf gelopen en het lijkt er toch verdomd veel op dat dit dezelfde batterij is die Torqeedo gebruikt voor haar 5000 euro kostende Power 48-5000 accu. Dit is de BMW accu (let op, bij BMW gebruiken ze 8 modules maar bij mij zou het uiteraard maar om 1 stuk gaan die ik nodig heb)
https://www.baum-bmwshop24.de/bmw-zellm ... 277933747/

Hierbij de specs* van de BMW 120Ah i3 batterij:
Afbeelding

En onderstaande de specs van de Torqeedo batterij:
Afbeelding

* bij de specs van de BMW moet je er rekening mee houden dat dit specificaties zijn van wat er in een BMW i3 wordt gemikt, dus 8 stuks. Volgens mij dus alle waardes delen door 8?

Kan iemand met me "meedenken" en evt. bevestigen dat de accu van Torqeedo inderdaad dezelfde is als die van BMW.

nb. Uiteraard begrijp ook ik dat ik er met de BMW accu op zich nog niet ben. Er zullen goede kabels moeten worden gebouwd die niet zomaar kunnen doorfikken en het meest belangrijke: er zal een goed BMS moeten worden gemaakt. Dit kan ik niet zelf maar dit is voor latere zorg. Eerst maar eens beslissen of de BMW accu gaat werken en deze aanschaffen mocht het volgens jullie gaan werken. Ook zie ik dat de BMW accu is gebruikt. Heb contact met BMW in Duitsland gehad en nieuw kosten ze 1680 euro. Dat is eigenlijk nog steeds niet heel veel geld voor 5kWh.
Kimmie24
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 20 Apr 2019, 09:09
ligplaats:
info:

Re: Vragen over lithium

Berichtdoor Popeye » 29 Jun 2019, 07:52

Marie Christina schreef:Oh, en er kwamen inderdaad nog invoerrechten bij.


Ik dacht dat alleen Trump invoerrechten hief! :?

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Vragen over lithium

Berichtdoor Marie Christina » 29 Jun 2019, 08:06

Die gooit er belasting op.
25%.
Da's wat anders
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek elektro/hybride

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten