Elektro BB motor als thuiskomer, hoeveel kracht?

Elektro BB motor als thuiskomer, hoeveel kracht?

Berichtdoor frankvoorthekke » 14 Apr 2025, 21:31

Hallo allen,

Ik ben een inter500 aan het opknappen. Er zit een 9.9pk bb motor op voor de reguliere aandrijving.
Zelf ben ik totaal niet technisch op het gebied van motoren, dus ik wil graag een tweede vorm van aandrijving aan boord hebben voor het geval de reguliere bb motor uitvalt, een soort thuiskomertje dus. Doel van dat thuiskomertje is om bestuurbaar te blijven en naar een veilige plek te kunnen manouveren. In principe zal ik hem waarschijnlijk niet eens volledig gemonteerd hebben en snelheid is ook totaal niet belangrijk, al moet ik natuurlijk ook vooruit kunnen komen als ik wat wind tegen heb etc... De afmetingen van de motor zijn wel belangrijk, hoe kleiner hoe beter.

Ik heb andere topics gelezen en mij een beetje verdiept, maar eigenlijk alle informatie gaat over wat wenselijk is vanuit oogpunt van reguliere aandrijving en dus dat je ook nog een beetje snelheid maakt. Dat is voor mij niet noodzakelijk, de bb motor moet het bootje in beweging kunnen krijgen en eigenlijk niet meer en minder.

Concreet is mijn vraag dus: wat is de minimale lbs/kracht van een elektrische bb motor (uitgaande dat het doel puur is om in geval van nood naar de eerste aanlegplek te komen) die ik met een inter500 nodig heb.

Inter 500 = Lengte 5.00 m, Breedte 2.00 m, Diepte 0.40 m
frankvoorthekke

ligplaats: Zwolle
info: Inter 500

Re: Elektro BB motor als thuiskomer, hoeveel kracht?

Berichtdoor Blacktoppie » 14 Apr 2025, 21:59

Ea is natuurlijk ook afhankelijk van het vaargebied. Ik zie Zwolle in je profiel.. als je tegen stroom de ijssel op moet is het natuurlijk een heel ander verhaal als een poldersloot.

Gewicht van de boot is ook van belang al gaat het vaak wel als het eenmaal op gang is(stoppen is dan een ander verhaal)

M.v.g.
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie

ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h.

Berichtdoor chaea » 15 Apr 2025, 05:35

Ik heb een aantal maal een boot met thuisbrenger gehad, overigens allen op ouderwetse fossiele brandstof, maar het zijn vooral sta in de weg objecten.
Uiteraard kan je motorpech krijgen maar vaak is dit door achterstallig onderhoud, en specifiek een buitenboordmotor begind meestal eerst onregelmatig te lopen voordat deze er echt mee stopt ( vaak omdat mensen dan denken dat ze wel door kynnen varen tot einde seizoen). En waarom bij een outboard een thuisbrenger terwijl je dit nauwelijks bij inboards ziet?

Ik begrijp je gedachte met een elektromotor, zijn licht en handelbaar. Echter je moet er wel een accu bij hebben die net als de benzine in je fossiele thuisbrenger van goede kwaliteit moet zijn. En zoals al genoemd, de stroming of wind bepaald of je succes hebt, ik heb ooit de grootste moeite gehad om met een Shetland van het Tjeukermeer af te komen met stevige wind bij een onweersbui, daar hing 30 pk achter! Dan doet een thuisbrenger niet zoveel meer.
Wil je een beetje pk's dan ga je al naar een Torqueedo, E-Propulsion of Mercury Avator, maat prijzen nieuw vanaf 2000 euro.

Lang verhaal kort, je kan beter zorgen voor een goed onderhouden buitenboordmotor van een gerenomeerd merk welke vaart op verse benzine bij voorkeur e5.
Daarnaast een (handheld) Marifoon om je omgeving te waarschuwen als je pech hebt, uiteraard wel zorgen dat jr bedieningscertificaat in je bezit hebt. Stevig anker om je niet te late afdrijven en touw om je te laten slepen.
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor bas » 15 Apr 2025, 07:53

Ken je boot verder niet maar om in nood aan de kant te komen heb je niet veel nodig.
Ben voor scoutingvletjes wel aan het kijken voor elektrisch, tot 3pk valt het m.i. te overwegen. Dan heb je een geïntegreerde accu en is het prijsverschil 't.o.v. benzine nog enigszins te overzien. Ga je hoger in vermogen dan gaan die grappen al verloren
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas

ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Berichtdoor bas » 15 Apr 2025, 07:54

Ken je boot verder niet maar om in nood aan de kant te komen heb je niet veel nodig.
Ben voor scoutingvletjes wel aan het kijken voor elektrisch, tot 3pk valt het m.i. te overwegen. Dan heb je een geïntegreerde accu en is het prijsverschil 't.o.v. benzine nog enigszins te overzien. Ga je hoger in vermogen dan gaan die grappen al verloren. Extern accupakket voor behoorlijke bedragen, daar kun je heel wat liters benzine voor tanken.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas

ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Berichtdoor Wolf1 » 15 Apr 2025, 09:17

frankvoorthekke schreef:Hallo allen, de bb motor moet het bootje in beweging kunnen krijgen en eigenlijk niet meer en minder.

Wat vind je van een paddel ?
Gr, Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Renegade » 15 Apr 2025, 15:25

frankvoorthekke schreef:Hallo allen,
Concreet is mijn vraag dus: wat is de minimale lbs/kracht van een elektrische bb motor (uitgaande dat het doel puur is om in geval van nood naar de eerste aanlegplek te komen) die ik met een inter500 nodig heb.
Inter 500 = Lengte 5.00 m, Breedte 2.00 m, Diepte 0.40 m

Daar is niet 1. 2. 3. een antwoord op geven.
Het ligt er even aan waar je vaart.
Vaar je stilstaand water ,dan is een paddel al voldoende.

Maar vaar je bv op de IJssel bij Hattem,en je moet nog naar Zwolle ,dan kan je de paddel gebruiken als roet,want je drijft wel met de stroom mee.
Maar ben je bij Wilsum op de IJssel ,en je moet nog naar Zwolle ,dan zul je 3 km stroomsnelheid van het water moeten overwinnen ,wil je überhaupt een meter vooruit komen.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor R.C.Grootveld » 17 Apr 2025, 14:36

Ik dacht dat alleen Duitsers "Angstmotoren" gebruikten.

Volledig eens met Cheae: Zorg dat je hoofdmotor betrouwbaar is en je hebt helemaal geen 'angstmotor' nodig.
Ik vaar ook al bijna 20 jaar met één motor, tot en met ' Der Rhein zum Berg' aan toe.

En wat die snelheid betreft:
Op bepaalde wateren moet je een bepaalde snelheid kunnen maken, anders mag je er niet eens varen, 2e motor of niet

Verder:
Een Kw (Pk is al 50 jaar uit het SI) is een Kw, of die nu uit een op en neer gaande zuiger, of een draaiende spoel komt.
Alleen moet je in de 1e 3-4x zoveel energie stoppen als in de laatste.
Rob
R.C.Grootveld

ligplaats:
info:

Berichtdoor frankvoorthekke » 19 Apr 2025, 20:19

Dank voor alle reacties tot zover. Ik neem de input en tips zeker mee.

Inhoudelijk nog wat reacties:

- ik zorg zeker voor goed onderhoud, daar begint het mee. Vandaar ook de keuze voor een boot met outboardmotor, aangezien ik deze makkelijker kan laten onderhouden dan mijn vorige boot (met inboard). En natuurlijk peut van goede kwaliteit. Al spreekt dit alles wat mij betreft voor zich.
- ik begrijp dat sommigen het een angst-motor noemen, ik hoop hem dan ook nooit nodig te hebben. Maar het moment dat ik hem nodig zóu hebben ben ik blij dat ik het lot enigszins in eigen hand kan houden. Aangezien ik aan de IJssel lig wil ik wel enige back-up hebben om niet dobberend in de vaargeul te komen liggen en overgeleverd te zijn aan golfslag van beroepsvaart etc.
- ik begrijp dat het zeer afhankelijk is van het vaarwater en stroming etc. Ik lig in een haven aan de IJssel dus weet wat stroming doet. Ik kan/wil echter ook niet óveral rekening mee houden, dus een lichte motor vind ik prima. Desnoods draai ik in geval van nood om met de stroming mee, ik gebruik de extra motor alleen om stuurbaar te blijven tot eerste aanlegmogelijkheid. De optie paddel is gezien de ligplek dus ook niet echt een mogelijkheid.
- goed anker (twee overigens) zijn aan boord!
- ik heb een goede kwaliteit startaccu én een goede kwaliteit en grote capaciteit 'huishoud'-accu in de boot, hier kan ik de bb motor op aansluiten mocht het nodig zijn.

Ik begrijp dat het lastig is om een advies te geven, maar laat ik een concrete vraag stellen.
Zou ik genoeg hebben aan een kleine 18 LBS elektrische buitenboord motor? Nogmaals, niet bedoeld om tegen de stroming van de IJssel in alsnog mee naar huis te varen, wel om met de stroming mee stuurbaar te blijven of op rustig binnenwater de eerst mogelijke aanlegmogelijkheid te kunnen halen.
frankvoorthekke

ligplaats: Zwolle
info: Inter 500

Berichtdoor aadbloem » 19 Apr 2025, 20:47

Misschien heb je hier wat aan?
Lbs bij een elektromotor staat voor de stuwkracht in ponden. De stelregel is dat er voor iedere 20kg waterverplaatsing 1 lbs aan stuwkracht nodig is. Dus wanneer u een boot heeft welke leeg 500kg weegt u stapt er met 2 mensen in van 70kg dan is de waterverplaatsing 640kg. Dit gedeeld door 20kg. 640/20= 32lbs. Voor deze boot zou er dan dus minimaal een voortstuwings motor gekozen moeten worden met een minimale stuwkracht van 32lbs.
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek elektro/hybride