help .. ik wil een boot!

help .. ik wil een boot!

Berichtdoor SteilSteven » 06 Sep 2019, 00:29

Hi Allen,

Ik heb er geen, wil er een en heb de papieren die ervoor nodig zijn. op marifoon na .. maar dat komt tzt wel.

door de bank genomen ben ik graag voorbereid zeker als het gaat om financiële zaken en met name op de gevolg schade van een keus. Dat begint vooral met de oriëntatie van wat er allemaal bij komt kijken en op je af komt als je eenmaal een boot aangeschaft hebt.

Tot nu toe vind ik het allemaal wel vergelijkbaar met het bezit van een auto. rij/vaarbewijs, onderhoud, verzekering, parkeer/ligplaats/havengeld(passant/vaste ligplaats), garage/stalling

toch heb ik vragen die ik tot nu toe en door internet niet echt beantwoord heb gekregen
- Zijn er speciale tip en trucks omtrent verzekeringen?
- Is het verstandig/slim om lid te worden van een watersport vereniging?
- Stel mijn oog is gevallen op een boot maar ik weer er weinig van en ken ook niemand die er wel veel van weet ..
bestaan er inhuur experts en hoe vind ik die ?
- Is er iets dat ik over het hoofd zie?

ik denk dat de strekking wel duidelijk is.
hoe voor de hand liggend het ook is graag jullie inzichten, ervaringen en vragen enz.

ik ben benieuwd naar hoe jullie samen een 'varen voor dummies' samenstellen. :D

Groetjes
SteilSteven
hieronder geen leuke of bijzonder quote
SteilSteven
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 05 Sep 2019, 23:11
ligplaats: Zwolle
info:

Re: help .. ik wil een boot!

Berichtdoor R.C.Grootveld » 06 Sep 2019, 13:29

Tja, vergelijking met auto gaat deels op, deels ook niet.

Mbt verzekeringen:
Net als bij een auto, heb je ook voor schepen: WA, WA-Casco, WA-Casco uitgebreid en Rechtsbijstand; alleen liggen de premies wat lager 8-)

Mbt verenigingen:
Hangt erg van het soort vereniging af en wat voor persoon je zelf bent.
Ik ben een tijdje lid geweest van een vereniging die zich vooral op zeilers richt, en als motorboot vaarder ben je dan toch een beetje een buitenbeentje.
Lid van een vereniging vraagt vaak ook om verenigingsgevoel en confirmeren aan de ongeschreven (sociale) en geschreven (verplichte werkzaamheden) regels.
En dat moet je liggen ..... Ons ligt dat niet, dus wij liggen gewoon in een commerciele haven.

Mbt experts:
Ja er zijn zeker experts die je in kunt huren

Mbt iets over het hoofd zien:
Tja, ik ken 2 spreekwoorden als het over boten gaat:
1: Koop een boot en werk je dood
2: Een boot is een gat in het water, wat je vergeeft probeert te vullen met geld
Wil ik je ontmoedigen? Nee, zeker niet! Maar realiseer je wel, dat een boot een dure hobby is.
Maar weinig geeft je zoveel genot, vrijheid en ontspanning als een eigen boot. Daar kan geen auto tegen op (al zullen er zijn, die dat niet met me eens zijn)
Ik zeg wel eens, als ik financieel in de problemen zou komen en moeten schrappen in de uitgaven, gaat eerst de auto eruit, pas dan de boot.
Als je bereid (en in staat) bent dat geld en de energie op te brengen, gewoon doen!
= Schoonmaken en houden
= Motor onderhoud
= Om de paar jaar nieuwe anti-fouling
= Onverwachte reparaties (ik lag in Duitsland met een lekkende brandstofleiding ....)
= etc

Nabrander:
Bezint eer ge begint, denk goed na over het soort boot wat je wilt kopen (wat ga je er waar mee doen?), veel mensen kopen een boot in een opwelling en komen er later achter dat de boot niet geschikt is voor wat ze eigenlijk wilden doen. Een grote speedboat met 2x 150 Kw mag dan indrukwekkend klinken, echt geschikt om er mee door de kleine Friese slootjes te varen zijn ze niet (om maar wat te noemen)
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:


Terug naar Optimaal gebruik maken van het forum

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten