Lekkage na GTL gebruik

Re: Lekkage na GTL gebruik

Berichtdoor smeukel » 10 Sep 2019, 15:54

smeukel
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 04 Mrt 2015, 19:15
ligplaats:
info:

Re: Lekkage na GTL gebruik

Berichtdoor Dark side » 11 Sep 2019, 21:06

Ja hier de Dark side weer,ik heb de GTL lekage weer gerepareerd .
O ringen van de brandstofpomp vervangen, kosten 3 euro en een dag lang liggend sleutelen.
De Daf 615 weer laten draaien en de boel is weer dicht en de pomp blijf droog, lekkage verholpen.
Bedankt allemaal voor het meedenken.
Groet, Jan.
Dark side
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 26 Jan 2017, 21:44
ligplaats: Delft
info:

Re: Lekkage na GTL gebruik

Berichtdoor FaZant » 17 Apr 2020, 17:37

Mijn OM603 ging ook lekken bij de brandstofpomp nadat ik, milieubewust!, GTL was gaan tanken. Ik merkte het pas toen er 10 cm diesel in de bilge stond, gelukkig stond de bilgepump niet op Auto! Alle afdichtringetjes zijn vervangen, meteen ook bij de andere motor. Nu zit ik met het dilemma of ik weer naar normale diesel ga? Volgens de monteur hoeft dat niet met de nieuwe ringetjes?
FaZant
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 17 Apr 2020, 16:58
ligplaats: Bremen D
info: Arkona, Marhen 10,85. 2 x OM603

Re: Lekkage na GTL gebruik

Berichtdoor Oeverloos » 17 Apr 2020, 18:08

Bij mijn 3 cilinder Kubota zijn de rubber O-ringen om de brandstof injectors na een jaar of 20 ( en 1800 uur) bros geworden en als je ze demonteert vallen ze als harde gebarsten stukjes uit elkaar.
Daar lekt de diesel dan door die dan bij het draaien van het motorblok af gaat druipen. Vervang de O-ringen (pas op het kleine palletje onderaan de injector) en klaar. Deze motor heeft altijd gewone standaard diesel olie gebruikt in Denemarken.

O-ring lekkage heeft m.i. niets te maken met GTL. Mijn ervaringen in Nederland met GTL zijn positief.

Er zijn hier op het forum ervaren diesel monteurs die je een juiste oordeelkundige uitleg kunnen geven.

Mvrg.

Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 625
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Lekkage na GTL gebruik

Berichtdoor Solita74 » 17 Apr 2020, 19:19

Hoe komt het dat gewone diesel nog maar 3 cent goedkoper is danGLT en dat het aan het water moeilijk te kopen is?
Solita74
 
Berichten: 332
Geregistreerd: 17 Feb 2020, 18:00
ligplaats: Vld
info: Vlet
12.00 meter

Re: Lekkage na GTL gebruik

Berichtdoor Kwokko » 17 Apr 2020, 22:04

Solita74 schreef:........en dat het aan het water moeilijk te kopen is?

Ik denk dat GTL op termijn wordt uitgefaseerd.
Men wil over op alternatieven die niet van fossiele brandstoffen worden gemaakt.
GTL wordt gemaakt van aardgas,en aardgas is zo'n fossiele brandstof,net zoals aardolie.
En trouwens , Nederland gaat van het aardgas af,dan heeft GTL ook geen toekomst hier in NL.
HVO is nu het produkt.
Kwokko
 

Re: Lekkage na GTL gebruik

Berichtdoor rotterdammer » 18 Apr 2020, 17:25

Kwokko schreef:En trouwens , Nederland gaat van het aardgas af,dan heeft GTL ook geen toekomst hier in NL.


Alleen komt GTL niet van Nederlands aardgas, maar uit Qatar. Daar was het een restproduct bij de oliewinning en dat werd voor de komst van GTL gewoon afgefakkeld.
rotterdammer
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 26 Feb 2020, 11:11
ligplaats:
info: Stalen motorboot met AK, L9,80 B3,10 H2,30 D1,15

Re: Lekkage na GTL gebruik

Berichtdoor Arjen9 » 19 Apr 2020, 22:40

Mengt gtl volledig met diesel of is de ene soort bijvoorbeeld zwaarder dan de andere en mengt het zich niet met elkaar? (Zoals bijvoorbeeld water en olie)
Ik denk er aan om het altijd half om half te gebruiken, zodat de nadelen ook nog maar voor de helft tellen? Ik heb het vandaag voor het eerst getankt en verbaas me vooral over de geluidsreductie.
Arjen9
 
Berichten: 57
Geregistreerd: 18 Aug 2019, 10:01
ligplaats:
info:

Re: Lekkage na GTL gebruik

Berichtdoor Kwokko » 20 Apr 2020, 01:32

Arjen9 schreef:Mengt gtl volledig met diesel of is de ene soort bijvoorbeeld zwaarder dan de andere en mengt het zich niet met elkaar? (Zoals bijvoorbeeld water en olie)

Zo extreem als jij het ziet,water en olie,zo ver ligt het niet uiteen.
Er zit echter wel verschil in de density(sg) van beide produkten.
Diesel weegt plusminus 850 kg per kubieke meter vloeistof bij 15 graden.
Shell GTL weegt circa 765 kg per kubieke meter vloeistof bij 15 graden.
Je zou je dus voor kunnen stellen,dat diesel bij stilstaande vloeistoffen,en dat is op plezierjachten meestal het geval,naar onderen zakt,vanwege het feit dat het produkt zwaarder is.
Dat is op pure theoretische basis.
In principe zakt een zwaarder produkt altijd door een lichter heen naar onderen.

Ik zou dan toch gaan kiezen voor compleet GTL,omdat het schoner is,weinig tot geen rook achterlaat,en een stillere motor opleverd.
Kwokko
 

Re: Lekkage na GTL gebruik

Berichtdoor Arjen9 » 20 Apr 2020, 22:58

Top bedankt, reden dat ik wou mengen is om de nadelen weer deels op te heffen. Ofwel de voordelen van beide te benutten. Net hoe je de wereld bekijkt ;-)
Ik heb begrepen dat je iets inlevert op vermogen en dat het verbruik toeneemt. En dat tegen een hogere prijs. Daarbij, het zou voor lekkages kunnen zorgen maar ook dat moet nog blijken.

Ben benieuwd.
Arjen9
 
Berichten: 57
Geregistreerd: 18 Aug 2019, 10:01
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Optimaal gebruik maken van het forum

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten