Varen voor beginners, waar te beginnen?

Re: Varen voor beginners, waar te beginnen?

Berichtdoor bas » 13 Feb 2019, 10:38

Wat ik zelf vaak deed is er samen met een vriend een dagje uit van maken. Dan namen we een advertentiesite ( MP, botentekoop, etc), zochten een stuk of 10 bootjes uit die binnen het budget vielen en die ons wel wat leken en dan gingen we ze op 1 dag alle 10 af.
Als je er dan genoeg bekeken hebt weet je wat er op de markt te krijgen is voor je budget, wat je wel en zeker ook niet wilt en of je eisen reëel zijn t.o.v. je budget. Wat je zelf al aangeeft zijn zaken als "een lekkere zit" niet uit een foto te halen.

Huren en bootshows zijn natuurlijk ook leuk ter orientatie maar vaak zit je dan gelijk in het nieuwere spul met dito prijzen.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Varen voor beginners, waar te beginnen?

Berichtdoor Klaver vier » 13 Feb 2019, 11:22

Ik ging ook altijd allerlei havens af en dan raak je nog al eens aan de praat en dan weet die nog wat en die nog wat en dan kom je steeds verder en krijg je vanzelf tips
Als je in de verkoop havens komt zie je ook vaak boten liggen die er maanden liggen en dan steeds meer zakken in prijs
Het is vaak net wat de gek ervoor vraagt en geeft
Beetje geduld en je loopt vanzelf tegen iets aan wat naar je zin is
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Varen voor beginners, waar te beginnen?

Berichtdoor stefan » 13 Feb 2019, 11:55

Ook ik heb in mijn zoektocht naar een nieuwe boot 2,5 jaar terug paar duizend kilometer door NL gereden, vaak met zoon of dochter, vrouw en hond, om vele boten te bekijken.
Dat geeft zeker een aardig beeld van wat er op de markt is. Zeker omdat ik wat specifieks zocht, een motorsailer, had ik zo ongeveer alles gezien wat er op dat moment in NL te koop lag binnen mijn budget.
Toen was de keuze duidelijk :-)

Overigens veel ellende zien liggen, velen slechter dan op de foto, advertenties met heel oude foto’s, heel veel boten met achterstallig onderhoud, eigenaren die dachten dat hun boot van goud was oid, kan er wel een boek over schrijven ....
stefan
 
Berichten: 623
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Varen voor beginners, waar te beginnen?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 13 Feb 2019, 18:20

stefan schreef:Overigens veel ellende zien liggen, velen slechter dan op de foto, advertenties met heel oude foto’s, heel veel boten met achterstallig onderhoud, eigenaren die dachten dat hun boot van goud was oid, kan er wel een boek over schrijven ....

Klopt, viel ons destijds (15 jaar geleden) ook op.
Aan de andere kant van het spectrum heb je ook potentiele kopers die denken dat je op een boot net zo hard afschrijft als op een auto . . .
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Varen voor beginners, waar te beginnen?

Berichtdoor FKZ » 15 Feb 2019, 08:49

Er zijn in mijn optiek 2 momenten om te kopen waarin als verkopende en kopende partij je beide voordeel kan hebben geld technisch. In het na seizoen kan je koper de verkoper ontlasten, geen winter stalling etc. Als koper heb je dan tijd om kleine klusjes te doen b.v lak werk of andere zaken die je wilt veranderen of herstellen. Of net voor april dan moet namelijk de zomer lig plaats betaald worden. Dus vlak voor 1 april is er vaak goed te onderhandelen over de prijs. Een paar 100 euro minder vangen voor je bootje staat meestal gelijk aan het haven geld wat je dan niet hoeft te betalen. Succes en wat betreft het varen gewoon beginnen. Wellicht is er in de buurt een actieve club die ook cursussen aanbied.
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Vorige

Terug naar Optimaal gebruik maken van het forum

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten