Roerliver

Roerliver

Berichtdoor nomde » 17 Jan 2026, 14:16

De stalen roerliver van mijn boot heeft veel speling, dus die ga ik vervangen. Nu zie ik stalen en aluminium roerlievers met een enorm prijsverschil.
Vraagje aan de experts, is de aluminium versie sterk genoeg voor mijn boot 14 ton.of beter vervangen voor de duurdere stalen versie.
nomde

ligplaats:
info:

Re: Roerliver

Berichtdoor SimondeDanser » 17 Jan 2026, 15:29

Dat is zo natuurlijk niet te zeggen. Welke aluminium versie?
Even los van de keuze voor een aluminium of stalen exemplaar is het heel belangrijk om te zorgen dat de passing van de arm op de roerkoning 100% is. En 100% betekent gemachiende raakvlakken die exact in elkaar passen. Als je nu een exemplaar hebt wat grote ruimte heeft dan heeft deze dus nooit goed vast gezeten hoogst waarschijnlijk doordat de passing al nooit goed is geweest. Dus let daar met name op wanneer je een nieuwe arm gaat plaatsen. Als je roerkoning beschadigd is zal je deze eerst helemaal gaaf moeten maken. Dat kan feitelijk alleen in een draaibank. Dit betekent dat er een grote kans is dat je hem moet vervangen. Hopelijk heb je een roerkoning uit twee delen, dan hoeft dit niet zo moeilijk te zijn. Doe je dit niet dan gaat ook je nieuwe arm vroeg of laat weer ruimte krijgen. Een goed passende verbinding tussen arm en roerkoning met daarin een nauw passende spie gaat niet los, zelfs niet onder extreme omstandigheden.
Succes ermee.
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 17 Jan 2026, 18:40

nomde schreef:De stalen roerliver van mijn boot heeft veel speling, dus die ga ik vervangen. Nu zie ik stalen en aluminium roerlievers met een enorm prijsverschil.
Vraagje aan de experts, is de aluminium versie sterk genoeg voor mijn boot 14 ton.of beter vervangen voor de duurdere stalen versie.

Om daar iets zinnigs op te zeggen, is er echt iets meer informatie nodig ?
Is jou helmstok te vervangen voor een standaard helm stok ?
Bevind zich een standaard conisch op de roerkoning ?
Wat is de max kracht van de cilinder (oppervlak x maximum druk) ?
Is het eind van de slag het eind van de cilinder of aanslagen tegen het roer ?
Begin eens te vertellen en wij gaan rekenen !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor nomde » 19 Jan 2026, 12:13

Om terug te komen op de vragen van Wolf.
De Liver is te vervangen de roerkoning is een rechte RvS as 40mm.met spie.
Besturing is hydraulisch,kracht daarvan weet ik niet.
Er zitten aanslagen op het einde van het roer.
nomde

ligplaats:
info:

Berichtdoor Oeverloos » 19 Jan 2026, 21:51

Beter vervangen door een stalen roerliever. Je schrijft 14 ton, 40 mm roerkoning, hydraulische besturing en de huidige is ook van staal. Onder omstandigheden kunnen er grote krachten op dit onderdeel komen.
Oeverloos

ligplaats:
info:

Berichtdoor nomde » 22 Jan 2026, 16:14

Jammer genoeg geen antwoord of de aluminium versie sterk genoeg zou zijn. Terwijl bv Vetus en Alpha ze gewoon verkoopt.
Ik ga maar voor de stalen versie.
Bedankt voor de info.
nomde

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 22 Jan 2026, 17:01

Ik heb een aluminium roerliever van Vetus.
Deze is een keer gebroken omdat de elektronische eindaanslag was verlopen.
De pomp/cilinder drukte toen de roerliever op de mechanische eindaanslag waardoor deze brak.
Mogelijk is het de redding geweest van de o ringen in de cilinder.
Ik heb ter plaatse de voet (rvs 10mm) van de BBQ opgeofferd om daar twee strippen en een plaatje te fabriceren waar de bout van de cilinderstang door gaat.
Ik heb het nooit meer aangepast, zit al zeker twintig jaar zo.
Ik kan dus niet met zekerheid zeggen dat een aluminium roerliever sterk genoeg is omdat deze is verstevigd.
De 10 jaar ervoor heeft deze wel goed gefunctioneerd, maar toen stond er een minder sterk stuurwerk op.

Foto, met (nood) reparatie.

Afbeelding
Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 23 Jan 2026, 12:41

nomde schreef:Jammer genoeg geen antwoord of de aluminium versie sterk genoeg zou zijn. Terwijl bv Vetus en Alpha ze gewoon verkoopt.
Ik ga maar voor de stalen versie.
Bedankt voor de info.

Geen informatie geen antwoord !
Als er geen druk, en diameter zuiger opgegeven kan worden is er geen kracht te bepalen !
Als de eind aanslag de lengte van de cilinder is zal het met de aluminium helmstok zeker gaan, zijn het aanslagen tegen het roer, zal je met informatie moeten komen.
M'n glazen bol zegt er niets over !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor eagle » 23 Jan 2026, 13:39

Bij hydraulische besturing, middels hand-stuurwielpomp, of elektische pomp (o.a stuur-automaat) wordt de cilinderslag gebruikt als slagbegrenzer. De max werkdruk (drukbegrenzer instelling in de pomp) is afhankelijk van het fabrikaat van de pomp, maar ligt ergens tussen de 40 en 70 Bar; de cilinders kunnen dat ruimschoots aan; de zuiger loopt tegen de cilinderdeksels aan. Aldus komen er op de roerkoning geen andere momenten dan die worden veroorzaakt door de krachten op het roer door het vaarwater..
Een groot risico ontstaat tijdens achteruitvaren in water met onderwater obstrukties (rotsen!). Als het roer dan, in enige stand, de rots raakt, zal het roer eerst bewegen door de obstruktie, onder protest van de cilinder, die de originele stand niet kan handhaven omdat het moment, komend van het roer, de druk omhoog jaagt, totaan de drukbegrenzerwaarde. Het roer draait dan door tot de max cilinderslag.. Daarna zal er iets in het mechaniek falen! bijv. de Lever, de spie, de kogelkop van de cilinderslag, de cilinderbevestiging, of de cilinder zelf... Er is dan geen roerslagbegrenzing meer..
Eventuele mechanische aanslagen aan het roer worden zo geplaatst, dat deze normaliter niet worden geraakt als de cilinder zijn max slag maakt. Deze aanslagen zijn er voor het geval dat het mechaniek faalt. De roeruitslag wordt dan door die aanslagen begrensd, om te voorkomen dat het roer doordraait en de propeller raakt, om te voorkomen dat, behalve stuurloos raken, ook de aandrijving uitvalt.

Gr, Eagle
eagle

ligplaats:
info:

Berichtdoor Genaro » 23 Jan 2026, 13:53

Als je zeker wilt zitten bij 14 ton en hydraulische besturing, is staal waarschijnlijk de veiligste keuze. Aluminium kan werken, maar alleen als alles perfect passend en niet overbelast wordt. :ugeek: :idea:
Genaro

ligplaats: Voilier
info: Voilier Hunter 20 pieds
Navigue surtout sur lacs et rivières
Possède gilet de sauvetage et équipements sécurité

Terug naar Optimaal gebruik maken van het forum