stuurcilinder olie

stuurcilinder olie

Berichtdoor Hooijmaijers » 15 Aug 2022, 22:19

onlangs op Vacantie deed mijn boegschroefschakelaar het niet meer, ik heb dit toen gerepareerd en ik ontdekte daarmede dat het reservoir van de buitenbesturing van de stuurcilinder
leeg was, ik heb deze toen bijgevuld net ATF -A olie van Kroon, kan iemand mij vertellen of dit kwaad kan,
ik weet n.l. niet welke olie er van oudsher in heeft gezeten en deze Kroon olie op dat moment het enige was wat ik bij de hand had.
Bij voorbaat dank.
Hooijmaijers
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 05 Mei 2015, 14:57
ligplaats:
info:

Re: stuurcilinder olie

Berichtdoor jkos » 15 Aug 2022, 22:51

ATF olie is geschikt voor tandwiel smering (koppelingen) en niet voor hydrauliek gebruik zoals in een hydraulisch stuurwerk.
Persoonlijk zou ik de oorzaak van het olie tekort opzoeken en repareren en daarna het systeem verversen met de goede hydraulische olie.
Wat je noodoplossing aangaande; in tijd van nood schilt men aardappelen met een bijl.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: stuurcilinder olie

Berichtdoor Wolf1 » 16 Aug 2022, 08:54

jkos schreef:ATF olie is geschikt voor tandwiel smering (koppelingen) en niet voor hydrauliek gebruik zoals in een hydraulisch stuurwerk.

Mijnheer Kos waar komt deze wijsheid vandaan ? Automatic Transmision Fluit is een hoogwaardige hydrauliekolie met een hoge viscositeit index.
Zou niet weten wat voor schade het aan een axiale plunjer pompje en een standaard cilindertje van een stuursysteem zou moeten geven!
Ben niet zo gelukkig met een mengsel van verschillende oliën, zou het daarom t.z.t. vervangen voor 1 soort.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: stuurcilinder olie

Berichtdoor jkos » 16 Aug 2022, 10:11

Deze wijsheid komt van Shell.
In een grijs (visserij)verleden zijn wij eens van smeerolie leverancier gewisseld en hebben we alle olie in de systemen verwisseld voor het merk Shell.
De systemen van de vislier en de nettenrol werd voorzien van Hydrauliek olie en niet met ATF.
Maar zoals gezegd als ik op mijn bootje zonder olie zou vallen in mijn hydraulisch stuurwerk zou ik er slaolie ik gooien als de nood aan de man komt.
Dus ik zeg niet dat het niet kan, maar ik zou het normaal gesproken niet doen.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: stuurcilinder olie

Berichtdoor bas » 16 Aug 2022, 22:12

De systemen van de vislier en de nettenrol werd voorzien van Hydrauliek olie en niet met ATF.

Maar ik neem aan dat die systemen voor de overstap naar Shell ook niet afgevuld waren met ATF maar met "normale" hydrauliekolie.

Maar het zal weinig kwaad kunnen zo voor nood. Mooi winterklusje om alles in 1 x voor 1 en dezelfde olie te vervangen.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:


Terug naar Optimaal gebruik maken van het forum

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten