Varen in België

Re: Varen in België

Berichtdoor aadbloem » 27 Nov 2024, 23:19

Sweetspot schreef:1. In de haven van Antwerpen is AIS verplicht, hebben we niet, alleen marifoon, mag je zonder AIS bijv. van het Albertkanaal naar het Willemdok of de Kattendijksluis of andersom of krijg je dan problemen?

2. Op het kanaal Plassendale Nieuwpoort kwamen we vrachtschepen tegen met veel antennes zonder zichtbare bemanning (later vertelde iemand ons dat deze bakken op afstand bestuurd worden vanuit Antwerpen), weet iemand of dit klopt en hoe je er mee moet dealen, VHF 10 ????

3. We ontdekten een leuk kanaaltje, Canal Du Centre Historique, volgens de Waterkaarten app moet die voor ons te doen zijn met 2,7m1 hoog en 4,1 m1 breed, maar die app is niet altijd goed ingelicht weten we uit ervaring, kan iemand ons wat info geven over dit kanaal.

4. En wanneer we daar dan toch zijn willen we verder naar Namen, dus via uiteindelijk de Sambre, we vonden echter nauwelijks overnachtingsplekken op die route, hopelijk kan iemand daar wat duidelijkheid in scheppen.

Wel dat is het tot zover, iedereen nog hartelijk bedankt voor de al gegeven info, met vriendelijke groeten,
bemanning Sweetspot.

1. Helaas, geldt vanaf de laatste sluis in het Albertkanaal de AIS plicht. Het is kort anders geweest, eerder mocht je nog wel naar het Willemdok, de jachthaven. Of je problemen krijgt weet ik niet maar er is vorig jaar bekend gemaakt dat er gehandhaafd zou worden. Als alternatief kan je vanaf het Albert Kanaal de Nete nemen via Lier. Je mist dan wel Antwerpen. Willemdok vinden wij goede haven om de stad in te lopen. Bij mooi weer even naar het dak van de museum MAS - Museum aan de Stroom.
3. In het kanaal Canal Du Centre Historique bevinden zich de oude scheepsliften. Het kanaal is af en toe open. Ga eerst met de grote lift Strepy Thieu naar beneden en leg aan gij de parkeerplaats van waar je naar de 1e oude lift kan lopen. Die is vrijwel altijd bemand voor excursies en een rondvaart bootje.
4. In de Sambre zijn enkele ligplaatsen, jachthaventje Seneffe verder een lange kade boven sluis Auvelais en een steiger 250mtr beneden Auvelais, boven sluis Mornimont ook een lange kade.
aadbloem
 
Berichten: 1203
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Varen in België

Berichtdoor kajoe » 28 Nov 2024, 10:48

ligplaatsen tja wij varen al enkele jaren ook door belgie en frankrijk .
wij zijn niet van die jacht haven liefhebbers dus als we willen stoppen knopen we hem gewoon vast op een plekje waar dat kan of mag gewoon een par palen of bij een sillo ,loswal of noem mar op wel zo dat mocht er een schip komen die ook nog kan liggen .
tot op heden heeft nog nooit iemand ons weg gestuurd ,ook vragen we wel via de marifoon aan sluizen of andere schippers of ze een plekje weten en ze zijn vaak best behulpzaam .in frankrijk ach knoop vast waar je wild maar hou rekening met andere schepen en geen touwtjes over fiets of wandelpaden ook zijn er op heel veel plekken openbarre steigertjes waar je kan liggen vaak pracht dingen
wel wil ik vermelden dat wij per dag vaak wat meer uren varen we voorzien zijn van zonnepanelen en dus vrijwel nooit ergens stroom nodig hebben en water nou als we ergens een slang zien dan proberen we de tnk weer vol te krijgen tja en gasolie wij rond 400 lt hebben een stuk of vier jerrycans van 25 lt bij ons en als we ergens een benziene pomp dicht bij het water zien halen we daar wat gasolie als de tanken ongeveer half leeg zijn uit voorzorg .
kajoe
 
Berichten: 1451
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Varen in België

Berichtdoor quichot » 28 Nov 2024, 13:47

Die AIS-plicht Antwerpen is inderdaad vrij hard, en bovendien gekoppeld aan meldplicht bij binnenvaren van de drie sectoren die je passeert om bij Willemsdok te komen. Dus als je je meldt, wordt ook geconstateerd dat je geen AIS hebt. Of ze op ieder ongemeld jachtje een handhaver afsturen weet ik niet, dat blijft een gok.

Afgelopen zomer werd de doortocht nog extra bemoeilijkt door verbreding Albertkanaal en renovatie Siberiabrug. Dat betekende verplicht konvooivaren richting Kempisch dok vise versa, waarbij je werd ingedeeld door de scheepvaartbegeleiding. Daar kon je er niet onderuit om je te melden.

Tja, Blathon-Ath... wat zal ik daar van zeggen...you must hate it to love it!
Een van de liefste Belgische kanaaltjes met leuke ligplaatsjes onderweg. Boven het bruggetje Beloeil bijvoorbeeld. Maar het is inderdaad allemaal erg houtje touwtje. Een van de Waalse charmes zeg maar. Als je je daar op instelt, en je bedenkt dat je voor je plezier vaart, heeft het ook wel weer iets. Frans spreken wordt gewaardeerd. Als je aangeeft water te willen innemen ligt de slang op de volgende sluis al klaar. Beneden sluis Blathon staat de eerste 50 meter al jaren geen water meer. Pikzwarte brij, waar echter wel doorheen te varen is. Plee niet doorspoelen en ramen dicht voor de stank!

Ten slotte: ik ben begin jaren 80 verliefd geworden op de sfeer van de Belgische binnenwateren, en ben daar tot heden ieder jaar geweest. Aanrader dus.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3067
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Varen in België

Berichtdoor Patrick55 » 28 Nov 2024, 20:30

Nog wat info.

De lus scheepslift Strpfyopwaarts en daarna de vier liften op het oude kanaal du Centre Historique is de moeite waard.
Deze zomer echter kon je enkel vertrekken vanaf lift vier t.e.m lift 2. Tussen lift 1 en 2 is er een autobrug afgesloten wegens instortingsgevaar. Er is een nieuwe voorlopige brug geplaatst.
Onder de oude brug mag er niet doorgevaren worden. Het laatste bericht over deze herstelling is dat het toch nog een jaartje of meer zal duren. Aan lift 3 is er een toeristisch centrum waar je alle info kan verkrijgen.

De jachthaven van Seneffe was een tegenvaller. Wij lagen vroeger in het tweede klein havengedeelte. Nu ook maar daar moesten we van de havenmeester weg omdat ze haar vaste liggers daar niet helemaal vertrouwd. We werden naar de kade aan het kanaal gesommeerd. Dat was dus ook voor de laatste keer.
Onder de brug aan het beging van het kanaal Blathon Ath kan je mooi liggen. Zeker bij een hittegolf.

Op de route Charleroi Namen zijn er niet echt aanlegplaatsen. Wat wij dan doen is in een van de wachthavens voor beroepsvaart langs de binnenkant aanleggen. Lekker rustig en meestal mooi gelegen. Voor een nachtje goed te doen.

De op afstand bediende bakken op het stuk Plassendaele tot Diskmuide weet ik niet of je die kan oproepen.Ze worden inderdaad vanuit Antwerpen bedient De ervaring is dat ze erg goed reageren op tegenkomend verkeer. Op het kanaal krijgen ze voorrang aan de bruggen. Op de ijzer stelde zich geen enkel probleem. Wat mij wel verbaasde is dat ze geen AIS aan boord hebben.

Mvg
Patrick
Patrick55
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 14 Aug 2019, 13:32
ligplaats: Gent
info: Doerak 950 Pas

Re: Varen in België

Berichtdoor aadbloem » 28 Nov 2024, 21:38

Patrick55 schreef:Nog wat info.
Op de route Charleroi Namen zijn er niet echt aanlegplaatsen. Wat wij dan doen is in een van de wachthavens voor beroepsvaart langs de binnenkant aanleggen. Lekker rustig en meestal mooi gelegen. Voor een nachtje goed te doen. Patrick

Met de wachtplaatsen bedoel je waarschijnlijk die enorm grote zwaaikommen. Hebben we éénmaal overnacht er lag geen boot, niks. Om half zeven wakker gemaakt door een zware motor en enorm veel schroefwater tegen de boot waarbij we dachten dat de achterkant ons zou rammen.....
Nooit meer in zo'n zwaaikom hoor.
aadbloem
 
Berichten: 1203
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Varen in België

Berichtdoor Patrick55 » 29 Nov 2024, 19:43

Hoi,

Dt is inderdaad wat ik bedoelde.
Om jouw verschijnsel wat tegen te gaan meerde ik aan, aan de kop van de keermuur. Meestal varen de vrachtschepen verder de zwaaikom in omdat het daar breder is. Veel alternatief op die route is er niet.

Patrick
Patrick55
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 14 Aug 2019, 13:32
ligplaats: Gent
info: Doerak 950 Pas

Re: Varen in België

Berichtdoor aadbloem » 30 Nov 2024, 11:59

Patrick55 schreef:Hoi,
Dt is inderdaad wat ik bedoelde.
Om jouw verschijnsel wat tegen te gaan meerde ik aan, aan de kop van de keermuur. Meestal varen de vrachtschepen verder de zwaaikom in omdat het daar breder is. Veel alternatief op die route is er niet.
Patrick

Sambreville km 62 beneden sluis Auvelais is een prima vrije steiger, Lidl op 5 minuten.
Verder bij sluizen met een vrij lange aanloopkade zoals boven de sluizen Auvelais en Mornimont.
Een van deze ligplaatsen doen we meestal voor overnachting tussen Namen en Abbaye d'Auine, boven de sluis en meerdere restaurantjes.
Op zondag is er geen beroepsvaart op de Sambre (verboden) en dan is ook een snellere vaart door de sluizen mogelijk. Minder wachten op beroepsvaart!
aadbloem
 
Berichten: 1203
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Varen in België

Berichtdoor jkb » 01 Dec 2024, 13:53

Afgelopen zomer Op doorvaart door de haven van Antwerpen controle gehad. Politie met speedboot en zwaailicht. In Merelbeke controle door de scheepvaartinspectie. Men wil de regels strakker aanhalen en sneller gaan beboeten. In Gent met waterpolitie gesproken. Onze bijboot is 2,90 m. Alles langer dan 2,50 moet in België aan allerlei eisen voldoen. Volgens hun mocht ik onze bijboot alleen gebruiken om vanaf de boot naar de wal te gaan en omgekeerd. Ze deden overigens er niet moeilijk over.
jkb
 
Berichten: 337
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: Varen in België

Berichtdoor Patrick55 » 01 Dec 2024, 19:38

Drie weken geleden controle van de Vlaamse Dienst.

Vriendelijk maar kordaat. Bij de vraag hoe en wat met de niet aangepaste marifoons. Dit jaar nog enig begrip. Vanaf januari in beslag name van niet aangepaste toestellen en doorbovenop een boete.

Toevallig gingen wij die dag met acht man varen. Maar voor zes man reddingsvesten. Gelukkig bij de havenmeester nog twee kunnen lenen voor die dag of er konden er twee niet mee. Toezicht gehouden tot aan het vertrek of ik nog twee reddingsvesten kon bemachtigen. Je denkt soms wel, "het zal moeten lukken dat je dan controle krijgt".

Patrick
Patrick55
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 14 Aug 2019, 13:32
ligplaats: Gent
info: Doerak 950 Pas

Re: Varen in België

Berichtdoor SimondeDanser » 01 Dec 2024, 23:01

Patrick55 schreef:Drie weken geleden controle van de Vlaamse Dienst.

Wat is de "Vlaamse Dienst"?
SimondeDanser
 
Berichten: 355
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Vaartips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast