Varen in België

Varen in België

Berichtdoor Sweetspot » 20 Nov 2024, 13:46

Beste forumgebruikers,
Mijn vrouw en ik mogen ons best wel ervaren pleziervaarders noemen (van Oostzee, Duitsland, randje Engeland tot Bazel) maar België blijft nogal mysterieus, vooral qua regelgeving en papieren kaarten (wij konden 1 nogal oud boek op de kop tikken met eigenlijk wel veel info en kaarten) maar qua regelgeving ......!!!??
In 2022 zijn wij er even geweest en toen hebben we in 4 weken tijd bezoek gehad van politie, douane en scheepvaartinspectie.
En dat alles voor een schip van 12,5 m1.
We zijn nu een lange reis kris kras door België aan het voorbereiden en we zoeken info omtrent afwijkende regelgeving met Nederland, recente papieren kaarten/boeken, internetinfo enz..
Erg benieuwd zijn we naar het kanaal Ath-Blaton (bijv. waterdiepte en sluisbediening) dat aansluiting geeft op de Dender.

We zijn benieuwd naar jullie reacties,

met vriendelijke groeten, bemanning Sweetspot.
Sweetspot
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 20 Nov 2024, 12:42
ligplaats: Vroomshoop
info: Broesder Kotter
12,5 m1x4,1 m1 x 2,7 m1
Naam SWEETSPOT

Re: Varen in België

Berichtdoor Wolf1 » 20 Nov 2024, 14:37

Sweetspot schreef:Erg benieuwd zijn we naar het kanaal Ath-Blaton (bijv. waterdiepte en sluisbediening) dat aansluiting geeft op de Dender.
bemanning Sweetspot.

Recentelijk het kanaal nog gedaan met 1.25m diepgang, in tegenstelling tot de overige vaarwegen in België, niet leuk.
De sluis bediening bepaalt en hebben een hekel aan werk, hun belang is jou zo snel mogelijk kwijt te zijn.
Achterstallig onderhoud heeft geleidt tot waterpeil verhoging, waardoor er nu sluizen zijn die gewoon overlopen.
De Dender is leuk het kanaal Ath-Blaton is een achterlijke zooi !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 2113
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Varen in België

Berichtdoor Amersfow » 20 Nov 2024, 15:23

Mijn ervaring met Belgie dat je het marifoongebruik niet te hoog moet achten. Als je meld dat je in Blankenberge de zee op gaat en verwacht er in Nieuwpoort weer in te komen krijg je geen reactie. Laat staan dat ze je in de gaten gaan houden en als je van de radar verdwijnt ze in actie komen (dit schijnt in NL en FR wel zo te zijn).
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 2216
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Varen in België

Berichtdoor aadbloem » 20 Nov 2024, 16:04

Varen op de kanalen en rivieren in Belgie is heel leuk en prima te doen. Ook zijn er mooie rondjes te maken in Belgie zelf of via Nederland. Rijn-Schelde verbinding naar Antwerpen (let op: AIS verplicht alsmede een FD nummer) en later via de Maas terug en alles wat daar tussenin zit is prima te doen. Voor Vlaanderen heb je een vaarvergunning nodig (internet: visuris.be of zoiets) en voor Wallonie niet, niks. Qua voorschriften zorgen dat gewoon al je normale scheepspapier in orde zijn en reddingsvesten aan boord. Ergens in de regels staat dat je ook een peddel aan boord moet hebben voor als je voorstuwing uivalt HaHa. Qua kaarten heb ik een FluviaCarte Belgie en De Rouck Geocarte op papier en met een bekende nederlandse vaar app kom je prima op weg. Geweldig leuk om te doen is Ronquieres hellend vlak, aan de lage kant overnachten op stuurboord en naar boven lopen en de excursie voor toeristen doen. Vervolgens met de boot in bak 68mtr omhoog en dan naar de botenlift Strepy Thieu, 70mtr omlaag. FluviaCarte Belgie en De Rouck Geocarte heb ik ingescanned op een A0-scanner en kan ik je wel sturen (jpg plaatjes). Kan je afdrukken of op je laptop bekijken. De grote vaarwegen heb ik voor navigatie met OpenCPN en de officiele Inland ENC vaarkaarten van Belgie op de laptop.

Over Marifonie: Alle sluizen waar ook beroepsvaart is worden prima bediend en aanmelden is noodzakelijk, in Wallonie graag in de franse taal. Als de sluiswachter je niet kan zien (grote muren in de aanloophaven en basse Sambre waar veel bediening op afstand) is aanmelden super belangrijk. In Belgie is marifoon verplicht en als je je niet gemeld hebt dan ben je er niet en kan het gebeuren dat de sluisdeur zomaar dichtgaat en je ten onrechte boos wordt op de sluiswachter.....
Maak er een gewoonte van om altijd aan te melden in Belgie maar eigenlijk ook in Nederland hoor.

Sweetspot schreef:Erg benieuwd zijn we naar het kanaal Ath-Blaton (bijv. waterdiepte en sluisbediening) dat aansluiting geeft op de Dender.
bemanning Sweetspot.

Wat Wolf1 zegt heb ik al meer gelezen en gehoord, daarom het kanaal en de Dender nog nooit gedaan.
aadbloem
 
Berichten: 1203
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Varen in België

Berichtdoor Patrick55 » 20 Nov 2024, 20:34

Toch even wat nuance.
Dit zit zo wat ons vaargebied. Tweejaaarlijks een dubbele passage. Met het varen op de Dender doorkruis je een van de mooiere Vlaamse waterwegen. Het sluizen probleem daar is een rechtstreeks gevolg van aan de gang zijnde projecten die stilgelegd zijn door allerlei drukgroepen. Geraardsbergen is daar een mooi vb van. In Wallonië hebben ze dat probleem niet.
Tussen Ath en Blathon moet je geluk hebben niet met de oudjes (ploeg van twee man) te doen te hebben. Deze zijn inderdaad moeilijk vooruit te branden. Afspraken van beginuur is daar helemaal ter informatie. De jonge garde is weinig op op te merken. Vervelende is dat de beroepsvaart vanaf de mouterij in Beloeil. Die krijgt begrijpelijkerwijs altijd voorang.
De rustplaats in Ladeuze is een mooie plaats. Centraal gelegen om mooie uitstappen te doen.

Het zijn natuurlijk veel sluizen tussen Schelde en Kanaal Peronne -Mons. De andere route is over Merelbeke, Oudenaarde, Doornik. Veel meer vrachtverkeer, grotere sluizen. Het is maar net wat je zoekt.

Het kaartenprobleem is gekend en een oud zeer. De Rouck ging failliet en de overnemer stopte ook met de papieren versie.
Een alternatief zijn de waterkaarten die je via Visuris kan opladen. Visuris is de site van de Vlaamse Waterweg met een berg aan informatie. O.a berichten aan de schipperij.
Zelf gebruik ik de de Nederlandse waterkaartenapp in combinatie met AIS. Iets wat je nodig hebt als je door de haven van Antwerpen wil. Voordeel hiervan is dat men je op voorhand ziet afkoelen en daardoor nogal wat sluizen reeds voor ons open stonden.

Patrick
Patrick55
 
Berichten: 54
Geregistreerd: 14 Aug 2019, 13:32
ligplaats: Gent
info: Doerak 950 Pas

Re: Varen in België

Berichtdoor Sweetspot » 21 Nov 2024, 16:36

Bedankt voor jullie reacties.
Wat Wolf betreft, wanneer het met 1,25 m1 diepgang lukt dan zal het ons met 1,15 m1 ook wel lukken, voor de rest slaan we ons er wel doorheen wanneer de sluizen e.d. tenminste geen storing hebben. het gaat er ons om de Dender van zuid naar noord af te varen.
Het marifoon gebruik zal ook wel lukken, wel ff een paar standaard regels Frans maken.......
Wat Patric betreft, dat is dus een geregelde gebruiker van het kanaal en de vraag is dan ook of je aankunt van die diepte of zitten daar grote verschillen in (in Frankrijk zijn we een paar maal compleet droog komen te liggen).
Ik las in De Navigatie Atlas en Gids van De Rouck Geocart (2010) dat net ten zuiden van Geraardsbergen e.e.a. verzand is tot 1,1 m1.
Benieuwd of dat nog zo is, dus graag nog een reactie.

Ik was van plan op jullie allemaal apart te reageren, krijg het niet voor elkaar (ben nieuw op het forum), hopelijk lukt het zo.
Sweetspot
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 20 Nov 2024, 12:42
ligplaats: Vroomshoop
info: Broesder Kotter
12,5 m1x4,1 m1 x 2,7 m1
Naam SWEETSPOT

Re: Varen in België

Berichtdoor Patrick55 » 21 Nov 2024, 20:46

Hoi.
Enkele jaren geleden is het ondiepe gedeelte tussen Les Deux Acre en Ath uitgebaggerd. 1.1m diepte zou gn probleem mogen zijn. In de zomerperiode is er tussen Ath en sluis 16 Maffle wel kans op vervelende plantengroei. Vooral aan de ophaalbrug in Ath is het even doorbijten. Wij waren daar deze zomer half juli en dan was het spannend.
Aan de sluis 15 van Ladeuze is er een passantenhaven waar je enkele dagen kan blijven liggen. Deze zomer was er water en elektriciteit aanwezig. Iemand om aan te betalen, is van de gemeente hebben we niet gezien. Telkens maar twee nachten gelegen. Het enige minpunt is dat je dan niet in het sanitaire gebouw kan. Vertrekkende vanuit Blathon is dit de eerste aanlegplaats die je tegen komt. De kaarten van De Rouck zijn te oud om nog realistisch te zijn. Op de waterkaarten app heb je alle info.
telefoonr: mobile ploeg vertrekkende uit Blathon: 0475 81 22 20
telefoonr: mobiel ploeg Ath: 0475 81 22 19
telefoons: mobile ploeg Les Deux Acres: 0475 67 91 24
Luis Geraardsbergen: vertreksluis op de Dender stroomafwaarts: 0476 20 95 86
Laat maar weten of er nog info nodig is.

mvg
Patrick
Patrick55
 
Berichten: 54
Geregistreerd: 14 Aug 2019, 13:32
ligplaats: Gent
info: Doerak 950 Pas

Re: Varen in België

Berichtdoor kajoe » 23 Nov 2024, 11:19

ach ja het varen daar was vroeger al een hele opgave zeker met zoals wij met een geladen schip soms werd je volkomen verkeerd gestuurd jammer dan hoorde er bij .later in de passagiers vaart met onze luxe motor werd het wat makkelijker we hadden toen goede kaarten voor België die haalden we toen in de beurs boekhandel in Rotterdam uiteraard bij de schippers beurs daar haalden we ook de informatie voor Frankrijk vandaan helaas is die verdwenen nadat de beurzen gesloten werd .
maarja het bleef hommeles in België zo weden we toen we voor Merelbeke kwamen van af Antwerpen even een stukje trug gestuurd en en konden we door een watertje naar het centrum van gent varen en daarna weer richting Frankrijk nou dat was dus een blunder na een paar kilometer te smal en te ondiep dus die par kilometer overstuur (achteruit )terug tja wat een ellende en maar weer naar de sluis en van armoede maar 3 dagen wachten tja er waren daar feesten .
zo waren er meer watertjes waar je niet meer lang kon wel volgens de boeken en kaarten maar dubbel rood op de sluizen en bij navraag sorry hoor maar achterstallig onderhoud meneer .
maar ik vond de laatste 3 keer dat we door belgie voeren met ons jachtje dat het vrij goed voor elkaar was de Vlamingen iets minder dan de walen daar werd je goed geholpen en snel
kaarten tja die waren er vrijwel niet te krijgen dus deden we het maar met de oude en natuurlijk die we op de computer hadden en ook de boeken die we kregen bij aankoop van de vignetten waren best goed verder hadden we uiteraard de boeken van vluviale de nieuwste er bij werkte ook prima net als vroeger immers er veranderd niet veel aan kanalen en rivieren .en ja ondiepten zijn er altijd maar waar spitsen leeg of geladen varen is het voor ons diep genoeg .
kajoe
 
Berichten: 1451
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Varen in België

Berichtdoor Het Sluizenfront » 23 Nov 2024, 13:31

Sweetspot schreef:We zijn nu een lange reis kris kras door België aan het voorbereiden en we zoeken info omtrent afwijkende regelgeving met Nederland, recente papieren kaarten/boeken, internetinfo enz..

Het Belgische VVW geeft jaarlijks een boekje uit wat je in veel jachthavens en soms ook op sluizen kunt vinden. Volgens mij mag je het gratis meenemen. Een digitale versie ervan kun je hier inzien. In dat boekwerkje zul je onder het hoofdstuk "Practische info vaarwegen" antwoord vinden op de meeste vragen.
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
____________________________________
Reline 41SLX (2002) motorkruiser, 12.37 x 3.80 x 1.15,
Hoofdmotor:159pk Vetus-Deutz
https://www.binnenvaartinbeeld.com/
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront
 
Berichten: 207
Geregistreerd: 17 Feb 2019, 13:08
Woonplaats: Panheel
ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Re: Varen in België

Berichtdoor Sweetspot » 27 Nov 2024, 21:20

Dank allemaal voor jullie info.
We hebben geen vast vaarplan maar wel een vrij grof idee van waar we overal langs/naar toe willen.
Het kan dus zo maar zijn dat we bijv. de Dender van noord naar zuid doen of andersom.
We gaan het oude De Rouck boek gebruiken (overzicht) en de Waterkaarten app.
Nu zijn er bij het voorbereiden weer wat vragen opgeborreld, en wel de volgende:

In de haven van Antwerpen is AIS verplicht, hebben we niet, alleen marifoon, mag je zonder AIS bijv. van het Albertkanaal naar het Willemdok of de Kattendijksluis of andersom of krijg je dan problemen?

Op het kanaal Plassendale Nieuwpoort kwamen we vrachtschepen tegen met veel antennes zonder zichtbare bemanning (later vertelde iemand ons dat deze bakken op afstand bestuurd worden vanuit Antwerpen), weet iemand of dit klopt en hoe je er mee moet dealen, VHF 10 ????

We ontdekten een leuk kanaaltje, Canal Du Centre Historique, volgens de Waterkaarten app moet die voor ons te doen zijn met 2,7m1 hoog en 4,1 m1 breed, maar die app is niet altijd goed ingelicht weten we uit ervaring, kan iemand ons wat info geven over dit kanaal.

En wanneer we daar dan toch zijn willen we verder naar Namen, dus via uiteindelijk de Sambre, we vonden echter nauwelijks overnachtingsplekken op die route, hopelijk kan iemand daar wat duidelijkheid in scheppen.

Wel dat is het tot zover, iedereen nog hartelijk bedankt voor de al gegeven info, met vriendelijke groeten,
bemanning Sweetspot.
Sweetspot
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 20 Nov 2024, 12:42
ligplaats: Vroomshoop
info: Broesder Kotter
12,5 m1x4,1 m1 x 2,7 m1
Naam SWEETSPOT

Volgende

Terug naar Vaartips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast