Vraag over vaarregels

Vraag over vaarregels

Berichtdoor Cheapnautique » 12 Aug 2022, 08:03

Hoi allemaal, gisteren hebben knallende ruzie gekregen met de veerman van het fietspontje van oudekerk aan de IJssel "de zeemeeuw"

Ik zal kort uitleggen wat er gebeurde, mijn broer was al op het water en ik en mijn zoon wilde opstappen op onze boot via de steiger van de pont, ik stapte op maar mn zoon was te laat en door mijn instap dreef de boot iets af, de veerman kwam met hoge snelheid aan dus mij broer maakte ruimte en ging 15 Meyer verder liggen om de pont ruimte te geven, vervolgens mochten we mijn minderjarige zoon niet meer ophalen en begon de veerman enorm te vloeken, tieren en droeg op een moment zelfs onze boot doormidden te varen

Mijn vraag: zaten wij fout ???......... dus mag je zonder te hinderen of aanleggen iemand af/opzetten bij een gemeentelijke veerdienst ????
Cheapnautique
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 12 Aug 2022, 07:41
ligplaats: Capelle aan den IJssel
info: Bayliner 2050 ss

Re: Vraag over vaarregels

Berichtdoor Navigo » 12 Aug 2022, 08:18

HH,

Nee dat mag je niet;,niet zonder toestemming van de pont schipper dan wel eigenaar steiger.
Het is geen algemeen goed.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: Vraag over vaarregels

Berichtdoor Amersfow » 12 Aug 2022, 08:21

Heb er met VB1 en VB2 niets over geleerd, maar het lijkt me niet toegestaan. Veer heeft altijd voorrang en je zou het mogelijk kunnen belemmeren. Als door wat dan ook, jou tijdelijk aanleggen iets langer gaat duren.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Vraag over vaarregels

Berichtdoor chaea » 12 Aug 2022, 10:31

Jullie zitten idd fout, een pont heeft voorrang en neemt deze ook. De steiger is onderdeel van de pont en daar heeft zonder toestemming een ander vaartuig niks te zoeken.
Dat de schipper zo kwaad is geworden zal hier deels mee te maken hebben, het andere deel zal in de verbale communicatie zitten tussen jullie, maar daar zijn wij niet bij geweest.

Dat je specifiek de plaats en naam van het pontje noemt riekt een beetje naar rancune, was niet nodig in het vraagstuk lijkt mij.

Maar je bent iig iets ervarender geworden op het water.
chaea
 
Berichten: 729
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Vraag over vaarregels

Berichtdoor heuvels » 12 Aug 2022, 11:37

Ik snap het verhaal niet helemaal. De problemen begonnen toen zoonlief aan boord wilde stappen. Blijkbaar lag de pont nog aan "deze" kant. Als je netjes wacht tot de pont aan de overkant ligt heb je toch dit soort discussies niet?
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Vraag over vaarregels

Berichtdoor R.C.Grootveld » 12 Aug 2022, 11:44

Amersfow schreef:Heb er met VB1 en VB2 niets over geleerd, maar het lijkt me niet toegestaan. Veer heeft altijd voorrang en je zou het mogelijk kunnen belemmeren. Als door wat dan ook, jou tijdelijk aanleggen iets langer gaat duren.

Tenzij er expliciet middels borden staat aangegeven dat het niet mag (of dat het ter plekke reglementair is geregeld), mag je volgens mij overal aanleggen.

"Voorrang" kent het BPR niet, alleen "wijkt voor", maar dat is geënt op kruisende koersen.
En bij een vaartuig wat al ergens ligt, is dat niet het geval.

Analoog aan de weg: Een stilstaand voertuig heeft geen "voorrang" (meer).
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Vraag over vaarregels

Berichtdoor R.C.Grootveld » 12 Aug 2022, 11:45

chaea schreef:een pont heeft voorrang en neemt deze ook.

Als je voorrang "neemt" , zit je sowieso fout.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Vraag over vaarregels

Berichtdoor chaea » 12 Aug 2022, 11:53

Nou probeer het uit, zien we daarna wie er gelijk heeft.

Voor de rest BPR 6.23 lid 3
chaea
 
Berichten: 729
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Vraag over vaarregels

Berichtdoor heuvels » 12 Aug 2022, 11:55

Nog eens analoog aan de weg: bij een bushalte mag je best iemand oppikken of afzetten, maar er moet natuurlijk niet net een bus staan....
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Vraag over vaarregels

Berichtdoor Wolf1 » 12 Aug 2022, 12:07

R.C.Grootveld schreef:Als je voorrang "neemt" , zit je sowieso fout.

Vind ponten overdag lang niet altijd makkelijk,
Roermond, veer Ooldehuuske, op een dag als vandaag een wirwar van bootjes het water wordt gekruist door een totaal als veerboot niet te herkennen schip geen geleruit, geen blauwbord.
Maar als hij geen voorrang zou nemen, zal je als passagier heel lang moeten wachten voor je de overkant bereikt !
Vertel maar hoe het moet ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Vaartips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten