Varen met huurboot in Friesland

Re: Varen met huurboot in Friesland

Berichtdoor Powerkiter » 14 Mei 2021, 14:40

Kwokko schreef:Mooie omgeving ,dat wel .
Maar in hoogseizoen ,drukkie druk.
Die route zal in een week wel te doen zijn.
Maar voor de startende vaarder ,die ook nog strandjes etc wil bezoeken,zal het m.i. te kort zijn.
Ze stellen de Woudaaproute voor als zijnde 64 km in 6 uur en 20 minuten te varen.
Doe dat maar keer 2 in tijd ,want je mag daar nergens 10km per uur.
Op vaarwegen, niet zijnde hoofdvaarwegen, mag je bijna nergens sneller dan 6 km per uur.
Wat is handig om aan boord te hebben?
Dat zijn deel 1 en 2 van de ANWB wateralmanak.
In deel 1 staat het BPR (verplicht aan boord) ,en in deel 2 staan alle jachthavens en nog meer zaken( niet verplicht om aan boord te hebben)
Ik wens jou en je naasten veel vaarplezier in je vakantie.


Dank Kwokko, gaat lukken. Was overigens ook niet van plan om de hele route te doen hoor. Gewoon lekker rustig aan en waarschijnlijk blijven we ook wel langer ergens hangen als dat bevalt. Ga me verder verdiepen en ook maar boekje klein vaarbewijs bestellen om me wat meer te verdiepen in de vaarregels. Overigens hebben we vorig jaar in een sloep bij Sneek geweest en ik vond dat overigens wel goed te doen, terwijl het me dat wel een druk gedeelte lijkt zou je zeggen. Passantenhavens ga je overigens gewoon op de bonnefooi of moet je dat vooraf aanmelden/ reserveren?
Powerkiter
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 07 Mei 2021, 20:23
ligplaats: -
info: -

Re: Varen met huurboot in Friesland

Berichtdoor Mopolcamper » 14 Mei 2021, 15:24

De beschreven route is als het moet in een dag te varen. Ieder dorp heeft wel een passantenhaven en reserveren is niet nodig. Daarnaast zijn er in Fryslan 3000 vrije ligplaatsen waar je kunt overnachten.
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Varen met huurboot in Friesland

Berichtdoor Oeverloos » 14 Mei 2021, 18:22

Powerkiter, veel plezier toegewenst op de Friesche wateren.

Voor iedereen die nog nooit gevaren heeft en die een boot wil huren in Friesland, als je je hier rekening mee houdt, dan doe je het al beter dan menig pleziervaarder.

- Houd goed stuurboordswal (rechts) op het vaarwater
- Vaar niet onder het beweegbare deel van de brug door als de brugwachter het gele licht midden onder de brug dooft.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 657
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Varen met huurboot in Friesland

Berichtdoor Hooveld960 » 15 Mei 2021, 11:18

Een goed advies voor het hoogseizoen: zoek tijdig een overnachtingsplek. Dat is wel een nadeel. Denk je om 17.00-18.00 uur nog een plekje te vinden dan wordt dat lastig. Ik zeg niet onmogelijk, maar zeer lastig. Beter is het om tussen 13.00-14.00 alvast een plaatsje te zoeken. Dit geldt zowel voor de Marrekriteplaatsen als voor de jachthavens. Dus vroeg uit de veren. Maak 's-ochtends je vaaruren en zoek tijdig plek.
Het PM kanaal is zeer goed te doen is mijn ervaring. Kijk wel naar je route i.c.m. de hoogte van je boot. Veel routes zijn nie te varen als je hoger dan 2.40 m bent. Soms zit er op andere routes ook nog wel eens een lage brug < 2.00 m tussen. Neem een goeie waterkaart mee.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 794
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Varen met huurboot in Friesland

Berichtdoor Yep » 15 Mei 2021, 12:18

Zes hoofdregels (dekt 95% van de benodigde skills) tijdens het varen:

- Rechts houden
- Nergens tegenop botsen
- Regelmatig achter je kijken wat er wel of niet aankomt
- Rust bewaren
- Boekje met vaarregels meenemen
- Harde wind mijden (dagje wachten)
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Varen met huurboot in Friesland

Berichtdoor Marie Christina » 15 Mei 2021, 12:48

-Genieten van de tocht.
Die was je nog vergeten. ;)
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Varen met huurboot in Friesland

Berichtdoor Yep » 15 Mei 2021, 13:32

Ehhh, oeps, klopt ;-)
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Varen met huurboot in Friesland

Berichtdoor FKZ » 15 Mei 2021, 20:25

Haven met strandjes:
Heeg en dan de haven aan het meer(heecherwal) Ook leuk is konijnen eiland maar vaak erg druk en veel lang liggers/groepen. Halverwege de koevoet (jachthaven de koevoet in teroele) is ook een leuke haven met wat eet gelegenheid en een speeltuintje.
In sloten kan je met een boot tot 10 meter in het haventje naast de molen liggen daar zit een open bare speel tuin en een goed restaurant. Ook leuk is oudega bij camping de bearshoeke. Je kan in de vaart liggen en gebruik mken van de sanitaire voorziening. Tevens is er ook up en surf verhuur en een goede pizzeria. Nadeel is wel dat het het zelfde stuk heen en terug varen is.
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Varen met huurboot in Friesland

Berichtdoor kajoe » 16 Mei 2021, 08:43

ik vraag mij af deel een verplicht van de anwb ???.alle andere bpr en ev rpr zijn ook goed zelfs de digitale versie mits die ten aller tijde geraadpleegd kan worden .
druk in friesland nou ik kan vele watertjes waar je amper een boot ziet en hardstikke mooi zijn probleempje is dat iedereen op de snelwegen vaart en altijd op plaatsen wil liggen met stroomvoorziening .
tja en de reden de boten worden veels te groot en te hoog .
maar met zeg 2.50 of minder heb lje in friesland maar ook groningen hele mooie vaar gebieden .
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Varen met huurboot in Friesland

Berichtdoor Powerkiter » 16 Mei 2021, 10:09

FKZ schreef:Haven met strandjes:
Heeg en dan de haven aan het meer(heecherwal) Ook leuk is konijnen eiland maar vaak erg druk en veel lang liggers/groepen. Halverwege de koevoet (jachthaven de koevoet in teroele) is ook een leuke haven met wat eet gelegenheid en een speeltuintje.
In sloten kan je met een boot tot 10 meter in het haventje naast de molen liggen daar zit een open bare speel tuin en een goed restaurant. Ook leuk is oudega bij camping de bearshoeke. Je kan in de vaart liggen en gebruik mken van de sanitaire voorziening. Tevens is er ook up en surf verhuur en een goede pizzeria. Nadeel is wel dat het het zelfde stuk heen en terug varen is.

Kijk, dat zijn goede tips. Dank!
Powerkiter
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 07 Mei 2021, 20:23
ligplaats: -
info: -

VorigeVolgende

Terug naar Vaartips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten