Varen met huurboot in Friesland

Varen met huurboot in Friesland

Berichtdoor Powerkiter » 13 Mei 2021, 20:35

We gaan met een gezin met kleine kinderen een midweek in de zomervakantie varen in Friesland. Ik ben op zoek naar tips voor een beginnende vaarder:
- leuke routes/ stops/ rustige eilandjes of strandjes
- leuke havens om te stoppen voor een overnachting? Moet dit ver van te voren worden gereserveerd?

Andere tips zijn welkom.
Powerkiter
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 07 Mei 2021, 20:23
ligplaats: -
info: -

Re: Varen met huurboot in Friesland

Berichtdoor Kwokko » 13 Mei 2021, 20:54

Ik lees dat je toch wat gehuurd hebt.
Ik denk dat het dan zaak is ,deze info bij de verhuurder op te vragen,omdat je als beginnende vaarrecreant, veelal niet te ver weg van je verhuurder gaat varen. Je moet immers op tijd weer terug zijn , in ieder geval vlak voor afloop huur periode.
En als beginner zou ik grotere kanalen met vrachtverkeer maar gaan mijden.

Wat een mooi gebied is ,dat is omgeving Veensloot en Eernewoude.
Grou ,en daar ten oosten van ,het Pikmeer en de Wijde De ,zijn leuke plekjes waar je 2 a 3 dagen aan eens steiger of wal zonder kosten mag liggen.
Zorg er voor dat je een kaart of app van de Marrekrite krijgt.
Het mooiste is ,daar op de site een vlaggetje bestellen ,zodat men kan zien dat je ook een bijdrage leverd aan het goed werk dat deze organisatie verricht. Er staan vuilnisbakken ,die door hun worden geleegd,ze onderhouden de steigers en de aanmeerplekken.

Marrekrite: https://www.marrekrite.frl/

Waar zit je verhuurder trouwens?
Kwokko
 

Re: Varen met huurboot in Friesland

Berichtdoor Oeverloos » 13 Mei 2021, 21:15

Als je in Friesland op je boot klimt dan ben je er al, hoor.
In de avond een piereverlakker en in de morgen droog, gerookt, licht gebakken spek onder het ei.
Muts voor de schipper en bedsokken voor de vrouw, want het is hardstikke koud hiero.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 655
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Varen met huurboot in Friesland

Berichtdoor chaea » 13 Mei 2021, 22:00

friesland is prachtig, tenminste alles wat doorvaart. Maar vermijd de turfroute!!!
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Varen met huurboot in Friesland

Berichtdoor broekie » 14 Mei 2021, 07:44

Op youtube staan filmpjes over varen in Friesland.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2544
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Varen met huurboot in Friesland

Berichtdoor Marie Christina » 14 Mei 2021, 08:52

Nee!
Niet doen!!!
Niet naar Friesland komen.
Is helemaal niks aan.
Echt niet.
:mrgreen:

Grapje natuurlijk, maar in elk geintje zit een feitje en het feit is gewoon dat het een gekkenhuis kan zijn qua drukte.
Zeker tijdens evenementen als Sneekweek en Skûtsjesilen, die er dit jaar ongetwijfeld níet zullen zijn.
Maar er zijn momenten geweest, zeker het afgelopen corona seizoen met werkelijk nitwitterige klootviolen op vers gekochte sloepen, waarop ik dacht: het wordt tijd de boot te verkopen.
Vakantie begint op werken te lijken.
Nee, het wás werken.
Sturen, gas eraf om de boel te ontwijken, dan achter je kijken en zo'n rode pantalon zien die je uitfoetert omdat je opeens langzamer gaat.
Wat je overigens deed omdat zo'n gele spencer opeens voor je langs vliegt.
En dat niet 1dagje, maar dagen achter elkaar.

Het was echt niet leuk.

Het kan, en zal, verschrikkelijk druk zijn.
En mijn ervaring is: hoe meer richting IJsselmeer hoe drukker.
Ik ben Lemmer vorig seizoen letterlijk ontvlucht.

Klinkt erg negatief allemaal, maar ik vind dat je ook dit geluid moet horen.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Varen met huurboot in Friesland

Berichtdoor R.C.Grootveld » 14 Mei 2021, 11:17

Ik herken het betoog van Marie Christina

Wij hebben 10 jaar in Friesland gelegen en op sommige dagen was het meer overleven dan varen.
Ik was meer bezig met aso's en prutsers* te ontwijken dan met varen.
Was ook één van de reden om te verkassen en we varen nu op de grote rivieren tussen de professionals en medewatersporters die (een enkele uitzondering daar gelaten) wél weten waar ze mee bezig zijn.


*
Zo was er eens een vader met 2 kleine kinderen in een rubberbootje die in een sluis in de dode hoek van onze 11 ton staal ging liggen.
Toen mijn vrouw hem vanaf de voorplecht op een nette manier op het gevaar daarvan wees en dat ik gewoon over hem heen zou varen zonder het te merken, keek hij haar aan met een blik van 'mens, waar bemoei je je mee' . . .
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Varen met huurboot in Friesland

Berichtdoor bas » 14 Mei 2021, 13:01

Voor een midweekje zou ik eigenlijk eerst kijken waar je de boot gaat huren en daarvandaan een cirkel van een radius waarvan jij denk dat je dat relaxed vind om af te leggen.
Denk/vrees ook dat je op moet gaan schieten met het huren van een boot voor het hoogseizoen....het benne rare tijden met corona en zo.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Varen met huurboot in Friesland

Berichtdoor Powerkiter » 14 Mei 2021, 13:50

We hebben iets gehuurd in de buurt van de Langweerderwielen. Woudaaproute lijkt me wel leuk vanuit Langweer, Woudend, Heeg even stukje Heermeer/Fluessen op en dan via Sneek evt. Terherne terug naar Langweer. Zijn daar stukken die we vanwege drukte moeten mijden en leuke tips in die buurt? Goede jachthavens en natuurplekken etc.
Powerkiter
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 07 Mei 2021, 20:23
ligplaats: -
info: -

Re: Varen met huurboot in Friesland

Berichtdoor Kwokko » 14 Mei 2021, 14:17

Mooie omgeving ,dat wel .
Maar in hoogseizoen ,drukkie druk.
Die route zal in een week wel te doen zijn.
Maar voor de startende vaarder ,die ook nog strandjes etc wil bezoeken,zal het m.i. te kort zijn.
Ze stellen de Woudaaproute voor als zijnde 64 km in 6 uur en 20 minuten te varen.
Doe dat maar keer 2 in tijd ,want je mag daar nergens 10km per uur.
Op vaarwegen, niet zijnde hoofdvaarwegen, mag je bijna nergens sneller dan 6 km per uur.
Wat is handig om aan boord te hebben?
Dat zijn deel 1 en 2 van de ANWB wateralmanak.
In deel 1 staat het BPR (verplicht aan boord) ,en in deel 2 staan alle jachthavens en nog meer zaken( niet verplicht om aan boord te hebben)
Ik wens jou en je naasten veel vaarplezier in je vakantie.
Kwokko
 

Volgende

Terug naar Vaartips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten