Tunnels in Frankrijk

Re: Tunnels in Frankrijk

Berichtdoor kajoe » 11 Jul 2020, 14:08

kromming tunnels als je langer bent dan 38meter word het pas een probleem tja alleen het canal du nord en wat rivieren .
maar die krommingen tja ik heb er nog nooit last van gehad zeker niet na dat ik met de passagiersvaart 36x5.05 ben opgehouden .met 25x4.20 werd het lastiger je had gewoon te veel ruimte over dus werkte met dikke wrijfhouten en in die tijd ook met banden tja mocht toen nog (heftrukbanden) .
maar wil je Absolut geen krasje oid oplopen word het wel lastiger daar hadden wij geen last van altijd een bus innertol in de buurt .
en nu met het jachtje ben ik ook niet zo benauwd potje blauw en een kwast doen goed werk .
ik vaar en wil dus geen zenuwpatiënt worden door wat schade .
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Tunnels in Frankrijk

Berichtdoor Yep » 11 Jul 2020, 14:14

Met kromming bedoel ik de dwarsdoorsnede van de tunnel, niet de vaarbaan.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3167
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Tunnels in Frankrijk

Berichtdoor kajoe » 11 Jul 2020, 14:19

nou as lege spitsen er geen last van hebben waarom met een jacht dan wel .
maar ook als je achter een spits oid komt te zitten probeer dan afstand te houden de golven rollen nog al wat heen an weer en dan bedoel ik een lege deze varen meestal veel harder dan toegestaan wat heel normaal is om de doorvaart van de andere kant snel mogelijk te maken .
de laatste keer dat ik daar voer moest ik rond 11km varen om in de buurt van mijn voorganger te blijven .
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Tunnels in Frankrijk

Berichtdoor quichot » 11 Jul 2020, 14:50

Yep schreef:De hoogte met kap eraf is ca. 3.25 meter.
Maar die 3.25 meter is het schip ook richting de zijkanten.
Er is op een breder schip meer 3.25 meter dan op een smaller schip.
En die tunnel kromt vaak dermate dat daardoor eerder de hoeken beschadigen (ervaring kennissen met een smallere praam).
Als de hoogte 2 meter is loopt het zo'n vaart niet.
Maar nogmaals, ik heb mijn route al gevonden (via Koblenz).


Verstandig, en ook prachtig. Misschien wel mooier dan Noord-Frankrijk (op de Champagne na). Pleziervaart moet in de eerste plaats plezierig zijn, toch?
Die hoogte 2 meter begrijp je verkeerd, of legde ik verkeerd uit. Die doos van 39 x 5,05 x 2 mtr is puur de romp van de spits. Dus bij lege spits is de grootste hoogte van het vrijboord ongeveer 2 mtr. Vóór wat hoger dan achter, daar zal het misschien 1,70 zijn. Met stuurhut mee gaat het dan ook al gauw naar de 3,50 mtr.
Die tunnelbuizen zijn min of meer cirkelvormige cilinders van zo'n 6 meter doorsnee (die zonder jaagpad). Bij diepgang 2 meter is de tunnel dus 1 meter boven het wateroppervlak met 6 mtr het breedst. Dat is goed te zien op de foto's van de ingangen op Sjaaks tunnelsite.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Tunnels in Frankrijk

Berichtdoor quichot » 11 Jul 2020, 15:15

pascall schreef:Wij zijn erg zinnig op ons scheepje, heeft dan ook niet een krasje na haast 80.000 km!
Ook in een rondje Frankrijk niet, en zonder boegschroef, want daar ging bij de eerste beste sluis een plank door.
Ik wil maar zegge, is voor iedereen verschillend.

Klopt hoor! En ik vind het best knap dat je daar nooit één krasje hebt opgelopen. En 80.000 km is toch twee keer de wereld rond! Of bedoel je 8000?

Mij lukt dat niet. Niet dat ik niét zuinig ben op m'n scheepje, maar ik kan op zo'n reisje door Frankrijk toch niet voorkomen dat ik af en toe een wandje schamp. Meestal precies op een wrijfhoutje, waarvan ik er aan weerszijde 4 heb hangen op strategische plaatsen, maar ook wel eens op het berghout (dikke strip staal met een halfrond in het midden). Daar moet dan een kwastje overheen. Ik kan me daar niet druk over maken.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Tunnels in Frankrijk

Berichtdoor Kwokko » 11 Jul 2020, 17:56

Tunnel in Canal du Nord ,tussen Campagne en Libermont( ten westen van Aérodrome de Frétoy-le-Chateau) ,is vandaag een geladen MS Strick door gevaren.
Schip is voor zover ik weet, 5,07 meter breed,en onderweg met graan naar Dordrecht.
Afbeelding
Zo te zien loopt er een pad aan weerszijden door de tunnel.
Maar ik vind hem eerlijk gezegd niet bar hoog.
Een ongeladen schip zal er wel door willen,maar dan moet de stuurhut ,danwel het dak daarvan wel zakken(wat bij velen ook wil).
Kwokko
 

Re: Tunnels in Frankrijk

Berichtdoor pascall » 11 Jul 2020, 19:37

Quichot, was nog ff mis, het moet zijn 112.000 km.
Schade vrij, ff afkloppen, op drie schades na veroorzaakt door derde.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Tunnels in Frankrijk

Berichtdoor quichot » 12 Jul 2020, 07:28

Kwokko schreef: Maar ik vind hem eerlijk gezegd niet bar hoog.

Als je voor de eerste keer op zo'n tunnel afvaart kun je haast niet geloven dat je erdoor kunt, zelfs niet met een klein scheepje, zó intimiderend klein lijkt dat gaatje. Maar schijn bedriegt: doorvaarthoogte is minimaal 3,50 op de 'schouders', en precies in het midden nog meer. Dus berekend op scheepjes met kruiphoogte 3,45 bij een normaal formaat stuurhutdak. Stuurhut Jonge Willem is 3,18 hoog bij halfvolle tanks en 2,50 breed, dus dat gaat ruim, maar dan haal ik wel het blauwe bord eraf.
Lege, nietgeballaste spitsen leggen zonodig de stuurhut plat inderdaad.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Tunnels in Frankrijk

Berichtdoor quichot » 12 Jul 2020, 07:51

pascall schreef:Quichot, was nog ff mis, het moet zijn 112.000 km.
Schade vrij, ff afkloppen, op drie schades na veroorzaakt door derde.

Jij maakt ook zeereizen hé? Dan tikken de mijlen wel aan. Maar het blijft een respectabele afstand, drie keer de wereld rond!
Ik dacht even dat je die 80.000 km alleen in Frankrijk gevaren had, vandaar mijn vraag of je niet 8000 bedoelde.
Ik heb het spijtig genoeg nooit van begin af bijgehouden, maar terugredenerend kom ik niet boven de 40.000 km.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Tunnels in Frankrijk

Berichtdoor pascall » 12 Jul 2020, 09:24

Klopt meeste uren zijn geklopt naar en in Scandinavië.
Ook op de grote rivieren zijn er heel wat uurtjes gevaren toen het bootje nog bedrijfsmatig werd gebruikt.
Nu staat er 10534 uur op de teller , gemiddelde varen we 11.5 mijl gemeten op de plotter op een afstand van 18.000 km.
Kom ik op 121.141km, nog iets hoger, smiley.


Mvg,

Pascal .
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Vaartips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten