Tunnels in Frankrijk

Tunnels in Frankrijk

Berichtdoor Yep » 10 Jul 2020, 12:00

Dit jaar ging ons vertrek voor 'Rondje Europa' niet door.
De idee is nu om misschien naar Frankrijk te gaan, daar te overwinteren en in het voorjaar van daar uit richting de Rijn te varen.

Wat mij nog wat zorgen baart zijn de tunnels in Frankrijk.
Onze praam is 4.65 meter breed.

Hoe werkt dat?
Stuur je de tunnels door?
Wat heb ik dan voor ruimte over?
Werkt dat?
Of vindt geleiding plaats, simpelweg via de zijkanten van het water?

Alvast dank voor tips en trucs.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3183
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Tunnels in Frankrijk

Berichtdoor Popeye » 10 Jul 2020, 12:50

Er gaan ook spitsen doorheen van 5 meter breed. Ik weet niet hoeveel die over hebben. De meeste tunnels zijn verlicht, behalve de tunnel bij Givet. Daar heb je een goeie lamp nodig. Ik red het met een zaklamp, maar maatje 300 gaat er wat makkelijker door.
De meeste tunnels zijn 6 meter breed lees ik op onderstaande site.
http://sjaakanderstunnels.blogspot.com/ ... krijk.html

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Tunnels in Frankrijk

Berichtdoor kajoe » 10 Jul 2020, 16:31

met die breedte niets loos de spitsen zijn 5/5.05 breed deze wetten de kop vaak tegen de gording aan en gaan dan een beetje scheef door de tunnels kijk maar eens naar de grote slijtplaten op de kop ,later ben ik met mijn luxe motortje 26x420 maal 1.20 diep en een kruiphoogte van 3.50 m enkele malen opnieuw duur frankrijk gegaan nergens problemen ,oja de stuurhut zat 60 cm uit de zijde aan Weers zijde.
en in de tijd dat ik daar voer met 36 meter ook nooit problemen ,behalve dat de fransen wel eens niet meewerkten en je kwam te liggen voor dagen of weken .
kajoe
 
Berichten: 1391
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Tunnels in Frankrijk

Berichtdoor Yep » 10 Jul 2020, 16:36

Ok.
Maar is het dan nog sturen en in het midden blijven (met 4.65 mtr?) of doet de waterkant eigenlijk het stuurwerk?
En zou ik behoudens dunne fenders of rubber matten nog andere voorzieningen moeten treffen?
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3183
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Tunnels in Frankrijk

Berichtdoor quichot » 10 Jul 2020, 17:00

Niet teveel angst voor hebben. Het is gewoon een smal kanaaltje met een dak erboven. Snelheid laaghouden voorkomt zuiging naar de zijkant.
Bij de tunnel St. Quentin heb je niks te sturen, dan hang je als zoveelste in de sleep achter een kettingsleepboot.
De tunnels waar je op eigen kracht doorheen moet zijn doorgaans niet zo lang. Dan heb je een prima richtpunt aan de uitgang in de verte en de weerspiegeling daarvan in het water. Letterlijk licht aan het eind van de tunnel! Ik zet daar zelf geen zoeklicht bij aan. Niet echt nodig.
Ik zet altijd vóór ik invaar een voorraam van de stuurhut open, anders zit ik tegen de reflectie van de ingang achter me aan te koekeloeren, en zie ik niet meer waar ik vaar.
Dat je af en toe de kant schampt is niet te voorkomen, maar goed, daar zijn wrijfhouten of fenders voor. Fenders wel horizontaal ophangen, anders knijpen ze er tussenuit.
(ik laat ze achter gewoon door het water slepen, soms hebben die tunnels een laag walletje met jaagpad.
Gaat je lukken, goede reis, en behouden vaart!
Laatst gewijzigd door quichot op 10 Jul 2020, 17:06, in totaal 2 keer gewijzigd.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3044
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Tunnels in Frankrijk

Berichtdoor Yep » 10 Jul 2020, 17:01

Popeye schreef:Er gaan ook spitsen doorheen van 5 meter breed. Ik weet niet hoeveel die over hebben. De meeste tunnels zijn verlicht, behalve de tunnel bij Givet. Daar heb je een goeie lamp nodig. Ik red het met een zaklamp, maar maatje 300 gaat er wat makkelijker door.
De meeste tunnels zijn 6 meter breed lees ik op onderstaande site.
http://sjaakanderstunnels.blogspot.com/ ... krijk.html

Groet, Jack.


Mooi stukje, dank!
Ik word nog niet bijster enthousiast ;-)
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3183
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Tunnels in Frankrijk

Berichtdoor Popeye » 10 Jul 2020, 17:10

Je kunt ook met de auto! :mrgreen:

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Tunnels in Frankrijk

Berichtdoor Yep » 10 Jul 2020, 17:12

quichot schreef:Niet teveel angst voor hebben. Het is gewoon een smal kanaaltje met een dak erboven. Snelheid laaghouden voorkomt zuiging naar de zijkant.
Bij de tunnel St. Quentin heb je niks te sturen, dan hang je als zoveelste in de sleep achter een kettingsleepboot.
De tunnels waar je op eigen kracht doorheen moet zijn doorgaans niet zo lang. Dan heb je een prima richtpunt aan de uitgang in de verte en de weerspiegeling daarvan in het water. Letterlijk licht aan het eind van de tunnel! Ik zet daar zelf geen zoeklicht bij aan. Niet echt nodig.
Ik zet altijd vóór ik invaar een voorraam van de stuurhut open, anders zit ik tegen de reflectie van de ingang achter me aan te koekeloeren, en zie ik niet meer waar ik vaar.
Dat je af en toe de kant schampt is niet te voorkomen, maar goed, daar zijn wrijfhouten of fenders voor. Fenders wel horizontaal ophangen, anders knijpen ze er tussenuit.
(ik laat ze achter gewoon door het water slepen, soms hebben die tunnels een laag walletje met jaagpad.
Gaat je lukken, goede reis, en behouden vaart!


Dank voor je opwekkende woorden!
We hebben wel een diff van 55 cm.....
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3183
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Tunnels in Frankrijk

Berichtdoor Yep » 10 Jul 2020, 17:13

Popeye schreef:Je kunt ook met de auto! :mrgreen:

Groet, Jack.


Nimmer!!!
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3183
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Tunnels in Frankrijk

Berichtdoor Kwokko » 10 Jul 2020, 18:23

Yep schreef:
Wat mij nog wat zorgen baart zijn de tunnels in Frankrijk.
Onze praam is 4.65 meter breed.

Hoe werkt dat?
Stuur je de tunnels door?
Wat heb ik dan voor ruimte over?
Werkt dat?
Of vindt geleiding plaats, simpelweg via de zijkanten van het water?

Alvast dank voor tips en trucs.


Op Facebook bij het account van Heel Holland Kijkt ,staat een versnelde opname van motorschip Strick ,die door een tunnel vaart in Frankrijk.
Je kunt die schip momenteel ook volgen via hun website. www.heelhollandkijkt.nl

ms Strick is onderweEvry naar Dordrecht ,en passeert volgens opgave 2 tunnels
Kwokko
 

Volgende

Terug naar Vaartips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast