Varen met kinderen

Varen met kinderen

Berichtdoor Westend » 19 Jan 2020, 18:09

Beste forumleden,

Wij zijn onze vakantie weer aan het plannen voor komende zomer. Afgelopen zomer zijn we met onze 2 kinderen wezen varen, dit was prima omdat de jongste nog maar 1 jaar was en de oudste 4 jaar. Nu is de jongste niet de meest rustigste en wil niet meer in een campingbedje. Wat zou een goede oplossing kunnen zijn, want in een gewoon bed kan hij nog niet slapen, dan zou hij eruit vallen of anders uit klimmen. Zelf al zitten denken aan een schot tussen de bedden maken o.i.d. maar daar ben ik niet helemaal over uit.

Er is slaapplek op de dinette en voorin de boot. Achterin de boot slapen wij (na het opklappen van de tafel)

Zijn er mede schippers met kinderen en hoe doen jullie dit?


Groet, Westend
Westend
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 02 Dec 2018, 20:47
ligplaats: Horst
info:

Re: Varen met kinderen

Berichtdoor RuudM » 19 Jan 2020, 19:24

Westend,
Niet in een campingbedje willen slapen ? Allemaal leuk en aardig een kind verliezen is een ander risico, wij hebben ook ondernemende kinderen gehad. En ik had het voorbed afgeschermd zodat ze er niet uit konden.

Als je en kind verliest omdat je toegeeft aan zijn of haar grillen , zal je je zelf nooit vergeten.
Kinderen zonder zwemdiploma bij mij aan boord lopen buiten met een zwemvest aan. En dan mogen ze alleen op het achterdek.

Binnen met de deur dicht mag zwemvest uit, helaas teveel geleerd afgelopen jaren.

Gr
Ruud
Ancora Imparo
Gebruikers-avatar
RuudM
 
Berichten: 310
Geregistreerd: 27 Mei 2016, 19:24
ligplaats: wisselend
info:

Re: Varen met kinderen

Berichtdoor harry19612 » 19 Jan 2020, 19:41

Onze kinderen hebben we vanaf dag 1 meegehad op de boot en ik had de voorpunt, waar ze sliepen, tot campingbed omgebouwd. Dat hield in dat ik een canvas doek zodanig kon vastzetten dat ze er niet uit konden. Toen ze wat groter werden en elkaar gingen lastig vallen inderdaad een grote en hoge plank tussen hun in gezet. Als ze dan beloofden stil te blijven mocht de plank weg. Beetje gesjouw, maar uiteindelijk zijn ze goed terecht gekomen en hadden we met ons allen een heel aantal geweldige zomers. Meestal op de Grevelingen, afgewisseld met met het Veerse meer
harry19612
 
Berichten: 70
Geregistreerd: 14 Aug 2019, 14:45
ligplaats: Meppel
info: sinds 12 augustus 2019 een Amstelmeerkruiser, lengte 9,75m met een BMC Commander 2.5

Re: Varen met kinderen

Berichtdoor redmiller » 19 Jan 2020, 20:42

Hoi Westend,

Wij varen nu 3 jaar met 4 meiden (oudste is 10 jaar). Wij slapen op de dinette, de jongste en de oudste liggen achterin, de middelste in de punt. Voor de jongste hebben we een traphekje voor het bed gemaakt. Ze kan er dus niet meer uit. De andere 3 slapen 'gewoon' in bed.

Je vraagt hoe wij het m.b.t. slapen van de kinderen doen; daar wil ik wel iets over vertellen, maar geldt absoluut niet als opvoedkundig advies!! :) Het ritueel dat wij thuis hebben, geldt aan boord ook: pyjama aan, tanden poetsen, boekje voorlezen, zingen en naar bed. Door hetzelfde ritueel en dezelfde slaaptijden (voor de jongste 2 is het 19 uur, de oudste twee om 20 uur) aan te houden, reageren onze kinderen eigenlijk heel goed op het slapen in de boot. Dit doen we overigens ook met kamperen tijdens fietsvakanties. Kinderen langer op houden, werkt bij ons helemaal niet. Het gevolg is alleen maar dat de kids 's ochtends vermoeid wakker worden en we alleen maar een dag gesjagerijn hebben. De eerste keer heeft de jongste wel erg geprotesteerd tegen het traphekje. Zij (toen 1 jaar) zetten het op een brullen. Ik heb mijn vrouw toen maar 'weggestuurd' voor een wandeling met de andere meiden. Na 10 minuten krijsen, en dat leek wel een uur, stopte het met een snik en viel ze in slaap. Daarna alleen maar plezier gehad van het hekje!
redmiller
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 08 Mrt 2017, 23:58
ligplaats: Schoonhoven
info:

Re: Varen met kinderen

Berichtdoor jaccomiranda » 20 Jan 2020, 10:48

Wij sliepen in de punt en we hebben aan de kinderen gevraagd waar ze wilden slapen.
Dichtbij ons dus (nu 10 en 13 en willen nog steeds lekker in de buurt slapen....)
Dus aan beide kanten op een langsbank een net gespannen (daar kunnen ze doorheen kijken) en op de bank sliepen ze heerlijk, en wij dus ook.
Overdag sliepen ze gewoon in de kuip in de maxi cosi met hun reddingsvest aan. zag er niet uit maar ja, ze sliepen.

Het gaat er meestal om dat ze je kunnen zien en horen.
Jacco

Pikmeer 1050
Bouwjaar 1986 / gerenoveerd 2015
10.70m X 3.40m
jaccomiranda
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 13 Jun 2016, 11:35
ligplaats: krimpen aan den ijssel
info:

Re: Varen met kinderen

Berichtdoor quichot » 20 Jan 2020, 11:41

Met mijn eigen kinderen varen ging naadloos over in met mijn kleinkinderen varen.
Maar die hadden nooit problemen met de overgang van wieg naar campingbedje, dus ik kan je verder niet van advies dienen, al wil het wel eens helpen om kinderen geen alternatief te bieden. Soms is het zoals het is. Life is a bitch!

Verder (maar daar vraag je niet naar) nooit sjoemelen met de drie gouden regels.
Regel 1: zonder zwemdiploma niet naar buiten zonder zwemvest. Ook niet aan dat leuke walletje. Geldt op groot water ook voor kinderen mét zwemdiploma. Niet onderhandelbaar.
Regel 2 en 3: zie regel 1! :lol:
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Varen met kinderen

Berichtdoor RuudM » 20 Jan 2020, 13:12

Guido,

Helemaal mee eens! voor mijn klein kinderen gelden ook dezelfde regels als ze bij ons aan boord zijn.
Ancora Imparo
Gebruikers-avatar
RuudM
 
Berichten: 310
Geregistreerd: 27 Mei 2016, 19:24
ligplaats: wisselend
info:

Re: Varen met kinderen

Berichtdoor Westend » 22 Jan 2020, 20:34

Bedankt voor de reacties.
Dat de kinderen horen te luisteren en een zwemvest aan te hebben lijkt me duidelijk.

Het was prakties bedoeld, of dat er iets op de markt te koop is. Heb wel een tip gekregen van een bedtent.

We blijven zoeken, want met de boot op vakantie moet leuk blijven voor iedereen aan boord
Westend
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 02 Dec 2018, 20:47
ligplaats: Horst
info:

Re: Varen met kinderen

Berichtdoor Blacktoppie » 23 Jan 2020, 09:47

Ik heb op mn vorige boot een hekje gemaakt welke in tegen mn bank aan kon schroeven zodat de hele bank een kinderbedje werd.
Toen de boot verkocht werd heb ik dat hekje meegenomen en iets aangepast voor mn huidige boot zodat haar bed veilig was. Toen ze groot genoeg was is dit hekje doorgeschoven naar haar kleine zusje.

Voor de kleine heb ik eerst besloten voor in de punt blijven tijdens schutten ed dus van een plaat mdf een hekje gezaagd en voor in de punt gezet.. toen ze iets groter was deze verplaatst zodat ze alleen in de voor kajuit kan.. tijdens schutten mag de oudste(9)naar voren liefst met zwemvest ondanks 3 diploma's (van moeder mag ze zonder) de kleine(5) nog geen diploma's mag alleen met zwemvest en alleen met toestemming.

Tijdens varen niet staan op de bank aan de waterkant maar alleen zitten of op de knieeen..

Als ik het niet vergeet zal ik eens fotos zoeken.

Oh en maak en houd ze enthousiast voor varen.. heb je alleen maar profijt van later
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1175
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: Varen met kinderen

Berichtdoor aquanaut » 24 Jan 2020, 11:09

Blacktoppie schreef:Oh en maak en houd ze enthousiast voor varen.. heb je alleen maar profijt van later


En dat het nemen van maatregelen voor hun eigen veiligheid en of de (gemoeds-) rust van pa en ma daar geen belemmering voor hoeft te zijn zie ik bij onze jongste.
Die hebben we vroeger soms met een spanband (door het rugpand van zijn slaapzak) aan zijn bed vast moeten gespen, dat vond meneer niet leuk.

Het is allemaal goed gekomen, inmiddels is hij 15 jaar en in het "bezit" van een mooi bootje en gek op varen.
Afbeelding

Ook bij ons aan boord was het binnenblijven in de sluis, geen diploma of groot water > zwemvest aan.
Een uitval beveiliging bij een bedje kan ook mooi met een houten balk en reling net.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Volgende

Terug naar Vaartips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten