Stroomopvaarts over de IJssel?

Re: Stroomopvaarts over de IJssel?

Berichtdoor pascall » 01 Dec 2025, 06:55

Amersfow schreef:Waterkaarten geeft als eerste keus buitenom, langs de Flevopolder. Dat is 169km, zo'n 19 uur. Via Zwolle Arnhem is heel stukje langer 210 km, mocht je tegen stroom ook 9km/u kunnen halen ruim 23 uur. Als ik het zou moeten doen zou ik m met een dieplader laten overhalen, lekker makkelijk.

Tja we weten inmiddels dat jij voor het geringste je boot op een dieplader zet, wordt het geen tijd voor een camper ;)
Gewoon lekker varen daar heb je immers een boot voor, en je bent weer een ervaring rijker welke route je ook kiest!

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 01 Dec 2025, 07:38

Haha, ik moest een onbekende boot uit Kortgene ophalen, vervoer over de weg bespaart me 2-3 dagen en een hoop zorg, een onbekende motor (die ik toch ging vervangen) geeft risico. En een paar uur varen vanuit Amsterdam pakte ook anders uit. Per keer bekijken, de afweging maken waaraan ik mijn tijd spendeer. De eerste tocht met een boot geeft mij meestal meer gedoe dan dat ik er van kan genieten. (Behalve voor mensen die van mij een boot kopen, die kan ik verzekeren dat alles werkt zoals uitgelegd).
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 01 Dec 2025, 09:10

Ik kan niet uit de tekst halen dat het een nieuwe boot betreft.

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor kajoe » 01 Dec 2025, 10:33

de vaarweg zoals aangegeven via de rand meren il leuk gaat het om tijd en kan het vanwege het weer is het via Lelystad ruim 5 uren korter varen tenminste toen wij nog met ons grote schip voeren ,wel zit er een keer meer schutten in in Harderwijk . van uit Zwartsluis via de IJssel en revediep scheelt heel wat in tijd wij moesten vroeger nog omvaren en bij Ketelhaven de randmeren op gelukkig zijn ze slim geworden en hebben ze het Reve diep uitgevonden .
en de gehele IJssel opvaren tja dat neemt tijd dan zou ik via de waal varen gaat lekker snel tot st andries of Woudrichem maar ja dat is voor beide wateren afhanig hoe het met de waterstanden is anders kan het een harde douw omhoog worden op de IJssel en Pannerdens kanaal . maar dan is de neder rijn ook handig
zelf zou ik via Lelystad stukje vecht tot Nigtevecht en verder kiezen volgens mij en meerdere de snelste weg maar heb je tijd zat zijn er wel mooiere wegen .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor chaea » 01 Dec 2025, 10:38

Ik heb alle 3 opties gedaan, uiteraard met verschillende boten.
Dieplader: mijn huidige boot vanuit Limburg naar Friesland. Vond het eigenlijk jammer omdat overvaren van boten gewoon mooie avonturen zijn. Alleen gezond verstand gaf mij het juiste advies, kosten 1000 euro maar achteraf de allerbeste keuze.

Randmeren: Doerak780 indenor via Muiden naar Friesland. Met slecht weer en veel onweersbuien, maar geen moment angst oid. Gewoon rustig vaarwater wat m.i de beste optie is.

De IJssel, Tukkervlet Yanmar. Direct ook stuk Maas,Waal,Ark en Rijn meegepakt. Mooiste overvaartocht tot nu toe, veel geleerd en vooral Waal angstige momenten gekend. Voordeel bij Arnhem de Ijssel op en door de stroming waren we bijna een speedboot in het begin, aangezien jij de omgekeerde route gaat is dit wel iets om rekening mee te houden. Maar anderzijds met 100 pk moet dit geen probleem zijn.

Succes
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor Renegade » 01 Dec 2025, 11:53

Dries1961 heeft zijn bestemming gisteravond om 23.05 ( posting gewijzigd) uur toch nog effe gewijzigd in Aalst aan de Afgedamde Maas.
Verdere reactie blijft uit tot dusverre.
Dan lijkt mij dus de route via de randmeren ,daarna de Vecht of klotsbak ARK naar Vreeswijk ,vervolgens naar Gorkum en Woudrichem de meest logische ,i.p.v. via de IJssel.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor heuvels » 01 Dec 2025, 12:44

Dries had het over route via Kampen. Dan zou ik toch liever een stukje omvaren via Zwarte Meer. Scheelt twee sluizen en een stuk tegen de stroom in varen.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor Renegade » 01 Dec 2025, 13:02

heuvels schreef:Dries had het over route via Kampen. Dan zou ik toch liever een stukje omvaren via Zwarte Meer. Scheelt twee sluizen en een stuk tegen de stroom in varen.

Linksom of rechtsom ,je komt via Kampen.
Of je gaat van Zwartsluis naar Zwolle ,en dan de IJssel op tot bijna Kampen,en dan naar de Reeve sluis.
Of je je neemt van Zwartsluis dan Zwarte Meer ,vervolgens Ganzediep naar Kampen en dan voorbij Kampen naar het Reevediep.
En ja ,je kunt ook nog Zwarte Meer volgen,vervolgens Ketelmeer en weer zo naar de randmeren.
Maar dat is een stuk om.
Je kunt dan immers bij de Schokkerhaven pas naar Ketelhaven.
Renegade

ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Vaartips