Waarom SB wal houden en achterom kijken?!

Re: Waarom SB wal houden en achterom kijken?!

Berichtdoor chaea » 01 Jul 2023, 23:00

ErikHa schreef:Als je de jachies soms hoort roepen naar de verkeerspost of sluis dan vraag je je af hoe de verkeersleiders zo serieus kunnen blijven. Tenenkrommend en/of lachwekkend hoe sommigen met de marifoon omgaan :shock: . Ik vraag me dan of of we niet beter een marifoonverbod voor jachies kunnen instellen :?:

Gr.

Erik

Dat is Nederland anno 2023, alles willen verbieden omdat de golflengte niet overeenkomt.
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor Wolfje » 02 Jul 2023, 08:29

ErikHa schreef:Als je de jachies soms hoort roepen naar de verkeerspost of sluis dan vraag je je af hoe de verkeersleiders zo serieus kunnen blijven. Tenenkrommend en/of lachwekkend hoe sommigen met de marifoon omgaan :shock: . Ik vraag me dan of of we niet beter een marifoonverbod voor jachies kunnen instellen :?:

Gr.

Erik

Inderdaad, maar dat is blijkbaar niet alleen voorbehouden aan de jachies... ik zal maar niet herhalen wat een beroeps vorig weekeind bij een sluis roeptoeterde via de marifoon.
Brug voor de sluis draaide niet meer door de hitte, en ja, ook de jachies moeten dan netjes wachten op een schutting als alles weer draait.
Hou het er maar op dat de opmerking van de beroeps niet netjes was ;)
Wolfje

ligplaats:
info: Excellent Kruiser

Berichtdoor R.C.Grootveld » 02 Jul 2023, 08:49

chaea schreef:Dat is Nederland anno 2023, alles willen verbieden omdat de golflengte niet overeenkomt.

Ligt meestal aan de ontvanger (= de burger) die niet de juiste instelling heeft :D

Nederland anno 2023:
- Regels? Goed bedoelde richtlijnen . . . voor anderen
- Je hebt er toch geen last van?
- Regels hebben geen zin als er geen handhaving is
- Maak je niet druk, het is vakantie
- Ik ben tegen ...... want IK heb het nooit nodig
- Is alleen bedoeld om geld binnen te halen
- Kreten als graaiers, roverheid etc.

We hebben anno 2023 helaas te maken met een groeiend deel van de bevolking dat het allemaal niet zo nauw neemt met de geschreven en ongeschreven regels van iets wat we "samenleving" noemen, met alle consequenties van dien.
Daarbij staan met name die ongeschreven regels (die we fatsoensnormen noemen) onder druk dus zullen die meer en meer worden omgezet in geschreven regels.
Rob
R.C.Grootveld

ligplaats:
info:

Berichtdoor Svalk » 02 Jul 2023, 10:26

Voor een deel heb je wel gelijk en ik heb ook wel het gevoel dat het vaker en meer gebeurd maar ik denk ook dat het van alle tijden is. Natuurlijk is het ook zo dat Nederland gepolariseerd is tegenwoordig en dat heeft zijn effecten op alles in de samenleving. Niet iedereen is even serieus en denkt na over eventuele risico's . Ik vaar nu precies 30 jr , maar het aantal keren dat ik actief gebruik heb gemaakt van marifoon, AIS en radar is op twee handen te tellen. Ik heb echt niet alleen op de kleine kanaaltjes gevaren en ook wel heel veel op zee maar ik zie echt niet in waarom dit allemaal aan boord zou moeten zijn, let wel, ik had het ook allemaal aan boord hoor maar na 30 jr varen vraag ik het me wel af of het echt essentieel is. Het leidt alleen maar af en als het even niet werkt dan is er direct paniek en zegt men wat nu ? Met goed zeemanschap en zelfredzaamheid kom je al een heel eind. Weerberichten uitluisteren en bij mist en of slecht weer gewoon lekker blijven liggen en niet denken, ach kom, ik heb alle apparatuur dus het moet kunnen, We gaan !!
Svalk

ligplaats: Akrrum
info: MAREX 32, een degelijk gebouwde spitsgatter uit 1980.

Berichtdoor heuvels » 02 Jul 2023, 10:42

R.C.Grootveld schreef:Nederland anno 2023:
- Regels? Goed bedoelde richtlijnen . . . voor anderen
- Je hebt er toch geen last van?
- Regels hebben geen zin als er geen handhaving is
- Maak je niet druk, het is vakantie
- Ik ben tegen ...... want IK heb het nooit nodig
- Is alleen bedoeld om geld binnen te halen
- Kreten als graaiers, roverheid etc.

We hebben anno 2023 helaas te maken met een groeiend deel van de bevolking dat het allemaal niet zo nauw neemt met de geschreven en ongeschreven regels van iets wat we "samenleving" noemen, met alle consequenties van dien.
Daarbij staan met name die ongeschreven regels (die we fatsoensnormen noemen) onder druk dus zullen die meer en meer worden omgezet in geschreven regels.

Hartgrondig mee eens.
Gebrek aan handhaving is niet te compenseren door meer regelgeving...
Voorbeeld: verbod op vasthouden mobiel op fiets. heeft 1 week gewerkt daarna geen handhaving meer.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor heuvels » 02 Jul 2023, 10:48

jkb schreef:Ik vaar de IJssel op. Je mag verkeerde wal varen. Minder stroming in de binnenbocht. Komt me een afvarend jacht tegemoet. Die vraag ik per marifoon of hij iets wil opschuiven naar het midden. Antwoord: ik vaar stuurboordwal. Ik antwoord: ook goed. En wijk uit zodat we bakboord op bakboord passeren. En denk bij mezelf: flauw.......
Ik heb op de IJssel eens een discussie over de marifoon gehoord. Een beroeps pakte mét blauw bord stroomopwaarts een binnenbocht. Kwam een andere beroeps tegen die niet uitweek. Die kreeg over de marifoon de wind van voren "heb je mijn blauwe bord niet gezien?" Antwoord in plat Vlaams: "blauw bord? wat is dat?".
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor kajoe » 02 Jul 2023, 17:15

tja net terug van een reis van 9 weken naar en door België en Frankrijk .
wat je dan zoal ziet hoe en waar jachtjes soms varen dan denk ik beste mensen ga eens te rade hoe en waar de grote jongens varen brede rivieren en kanalen maar tja maar een plek om te varen en dat is het midden ,en vak ook nog slingerend van bb naar sb achterom kijken is natuurlijk streng verboden ,nee wij varen en de rest past zich maar aan .
marifoon gebruik is dan ook meest voor onderling contact om elkaar te melden dat ze weer 10 meter verder zijn ,ik vertelde er een paar dat kanaal 10 niet voor dit soort praatjes was ,nou dikke scheld kanonnade dat ik mij er niet mee moest bemoeien de vraag naar dubbel 7 oid naar een ander jachten slap ouweheer kanaal te gaan viel geheel verkeerd .
in frankrijk mocht men gewoon 10 gebruiken voor gelul tja dan ben je uitgeluld met dat soort gasten .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor Wolf1 » 02 Jul 2023, 17:18

Afvaart heeft voorang, de opvaart bepaald en welke zijde gepasseerd wordt, op de ijsel is het BPR advies voor jachten het blauw bord verzoek van de opvaart te volgen !
Vindt het toch nog wel een puntje, een jacht aan zijn S.B. zijde heeft daar rechten, het verzoek is dus dan die op te geven ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor R.C.Grootveld » 02 Jul 2023, 20:30

Wolf1 schreef:Afvaart heeft voorang, de opvaart bepaald en welke zijde gepasseerd wordt, op de ijsel is het BPR advies voor jachten het blauw bord verzoek van de opvaart te volgen !
Vindt het toch nog wel een puntje, een jacht aan zijn S.B. zijde heeft daar rechten, het verzoek is dus dan die op te geven ?
Gr. Wolf1

Tja ... rechten ... soms het het praktischer een veiliger om die op te geven.

Iets vergelijkbaars (Recent):
Blauw bord met wit kruis: U kruist een nevenvaarwater.

Meld me netjes bij de post, krijg te horen: Let op overstekende beroepsvaart, die heeft voorrang . . . .

Uh, IK zit toch op een hoofdvaarwater?

En verkeersteken (bord) gaat boven verkeersregel (Groot gaat voor klein).....
Of heb ik wat gemist uit het BPR en gaat de regel Groot gaat voor klein boven 'hoofdvaarwater gaat vóór nevenvaarwater'
Rob
R.C.Grootveld

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 02 Jul 2023, 22:27

R.C.Grootveld schreef:En verkeersteken (bord) gaat boven verkeersregel (Groot gaat voor klein).....
Of heb ik wat gemist uit het BPR en gaat de regel Groot gaat voor klein boven 'hoofdvaarwater gaat vóór nevenvaarwater'

Ja inderdaat ook een probleem geval, maar niet helemaal zoals jij het voor doet komen !
Het kleine schip op het hoofdvaarwater heeft voorrang, maar de verplichting om medewerking te verlenem aan het grootschip.
Het grootschip zal dus moeten gaan commenuceren, zelfs met een roeiboot.
Wat er in de prakteik van terecht komt, kan ik je niet beloven, maar vaart het grootschip over de roeiboot dan is de rechter er gauw klaar mee en is het grootschip fout !
Er is al eens een uitspraak over geweest mer een kano op de Amer en een grootschip uit de Amertak.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Vaartips