Waarom SB wal houden en achterom kijken?!

Re: Waarom SB wal houden en achterom kijken?!

Berichtdoor Pettevlet » 28 Jun 2023, 09:01

Dat AIS en marifoon niet altijd een waarborg zijn heb ik vorig jaar aan den lijve ondervonden op de Eems.
Ik voer Delfzijl uit met achter mij op ruime afstand een grote binnenvaarder.
Op de Eems liep hij op met een koers ruim vrij van mij, dus ik besteedde er verder niet veel aandacht aan, totdat ik op m’n plotter zag dat het niet echt goed ging.
Kennelijk had hij (onbewust?) z’n koers iets gewijzigd waardoor hij recht op mij af kwam. Ik moest hard stuurboord geven om vrij te blijven. Even geroepen op de marifoon en kreeg een excuus dat hij inderdaad niet zat op te letten…
Gebruikers-avatar
Pettevlet

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 28 Jun 2023, 10:13

heuvels schreef:Maar een AIS en marifoon heb je niets aan als je niet oplet. Ik vraag me af wat de binnenvaartschipper aan het doen was ten tijde van de aanvaring.
In zijn algemeenheid vinden tweezijdige ongelukken plaats als beide partijen in gebreke zijn, gebeurt vaak genoeg dat iemand een fout maakt en de ander daarop moet anticiperen. Meestal gaat het dan goed en krijg je slechts verwijtende blikken of boos getoeter.
Maar als beide partijen in de fout gaan, gaat het mis. Zoals weer blijkt.

We gaan er toch niet van uit dat iedereen op het water zit te slapen en dan geven zichtbaarheid en commenucatie, toch mogelijkheden de ander wakker te krijgen !
Gr.Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Pettevlet » 28 Jun 2023, 10:52

Ik ga er inmiddels van uit dat niet iedereen zit op te letten, zeker de beroepsvaarders niet.
Niet alleen door het akkefietje op de Eems, maar vorige maand ook op het Prinses Margrietkanaal.
Is voer stijf sb wal en tegenliggende beroepsvaarder vergat de bocht te nemen en voer recht op mij af. Moest ik ook even wakker maken op de marifoon.

Volgens mij zitten ze of op de telefoon te kl*ten of filmpjes te kijken, maar niet op te letten.
Gebruikers-avatar
Pettevlet

ligplaats:
info:

Berichtdoor Kwokko » 28 Jun 2023, 11:28

Pettevlet schreef:Ik ga er inmiddels van uit dat niet iedereen zit op te letten, zeker de beroepsvaarders niet.

Zeker op het Van Starkenborghkanaal en een gedeelte van het PMK.
Er gaat nog wel eens een stuurhuis dak de plomp in. :mrgreen:
Of bruggen worden over het hoofd gezien, Selwerderbrug en de Gerrit Krolbrug.
Of ze vergeten bij de Busbaanbrug(vaste gedeelte)hun stuurhuis laag te zetten. :lol:
Kwokko

Berichtdoor Popeye » 29 Jun 2023, 08:29

Pettevlet schreef:Ik ga er inmiddels van uit dat niet iedereen zit op te letten, zeker de beroepsvaarders niet.
Niet alleen door het akkefietje op de Eems, maar vorige maand ook op het Prinses Margrietkanaal.
Is voer stijf sb wal en tegenliggende beroepsvaarder vergat de bocht te nemen en voer recht op mij af. Moest ik ook even wakker maken op de marifoon.

Volgens mij zitten ze of op de telefoon te kl*ten of filmpjes te kijken, maar niet op te letten.

Ik heb indertijd een poos de belevenissen van een binnenvaartschip gevolgd op internet en inderdaad willen ze nog wel eens filmpje kijken tijdens het varen!

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye

ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Berichtdoor aadbloem » 29 Jun 2023, 08:59

Tja, moderne tijd modern vermaak. Vroegâh zaten ze met de voeten op een geel kratje de Telegraaf te lezen.
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor quichot » 29 Jun 2023, 09:48

De stuurhut vroeger had een stuurrad, regulateur, koppelingshandle, kompas, marifoon, en ergens in een hoek stond een blauwe vlag.
De stuurhut nu is een volledig geautomatiseerde computerruimte met autopilot, satellietnavigatie, bochtaanwijzing, beeldschermen, een joystick, en ergens in een hoek staat de tv aan.

In welk van beide stuurhutten blijft de roerganger z'n koppie er voortdurend bij houden denk je?
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor aadbloem » 30 Jun 2023, 09:44

heuvels schreef:De schippers van een fastferry zullen je trouwens eerder in de gaten hebben dan een binnenvaartschipper, hebben beter zicht op het water.

Klopt helemaal en deze waterbus schippers hebben me al meermalen gevraagd wat ruimte te maken omdat ze wilden afmeren. Op ruime afstand al en met mijn scheepsnaam. Niet: Hallo dat blauwe jachie op de hoek van de noord….. Ze zien op AIS de scheepsnaam en spreken je aan, dat werkt geweldig, ze hebben dan meteen je aandacht en je gaat extra opletten. En wat Rob zegt: AIS en Marifoon verplichten op RPR water. Veiligheid voor!
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor Svalk » 30 Jun 2023, 11:53

AIS en marifoon hebben wel wat met veiligheid te maken maar het blijft mensenwerk. AIS en marifoon zijn leuke hulpmiddelen maar je kunt ook met gemak zonder en met goed zeemanschap kom je al een heel eind. Laten we daar eens mee beginnen en dan schiet het al aardig op.

Ik ben sowieso geen voorstander van verplichten omdat er dan mensen zijn die daarop gaan vertrouwen en als er wat gebeurd zegt men, "tja, mijn AIS werkte niet" . De watersport wordt al op allerlei theoretische manieren beïnvloed onder het mom dat de veiligheid ermee wordt vergroot en is en blijft vaak niet meer dan een praatje over geld .
Svalk

ligplaats: Akrrum
info: MAREX 32, een degelijk gebouwde spitsgatter uit 1980.

Berichtdoor bas » 30 Jun 2023, 17:29

AIS en marifoon zijn leuke hulpmiddelen maar je kunt ook met gemak zonder en met goed zeemanschap kom je al een heel eind.

Dat hele "goed zeemanschap" blijft een vaag begrip wat m.i. te vaak niet begrepen of misbruikt wordt. Overal tussen door zigzaggen en zonder kleerscheuren de haven bereiken wordt nog te vaak als goed zeemanschap beschouwd want er is toch niks gebeurt.
Als je het dan over goed zeemanschap hebt zou je op dergelijke wateren juist marifoon en AIS moeten hebben, zonder dat daar een verplichting voor nodig is.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas

ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

VorigeVolgende

Terug naar Vaartips