Waarom SB wal houden en achterom kijken?!

Re: Waarom SB wal houden en achterom kijken?!

Berichtdoor Amersfow » 27 Jun 2023, 06:28

Mijn vader van 87 heeft schade gevaren bij het invaren in de normale box :( Mentale afsluiting van 75 jaar varen, soms wordt je te oud.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor quichot » 27 Jun 2023, 09:29

Van die fastferry's heb je geen last. Die zien je echt wel, varen altijd met radar bij, en mogen niet zomaar wegvaren van een halte. Doen ze ook niet trouwens.

Over die achteruitkijkspiegel is een tijdje een discussie gevoerd in de Schuttevaer. Voegt weinig of niks toe.
Bedenk dat in een auto de bestuurder met z'n hoofd in één gefixeerde positie zit. Zelfs dusdanig, dat iedere bestuurder opnieuw eerst de spiegels exact aan die unieke positie moet aanpassen.
Aan boord is geen sprake van een dergelijk gefixeerde positie, of in elk geval stukken minder. Nu kan je je natuurlijk best zo bewegen dat je wél in de spiegel kan kijken, maar dan kan je net zo goed, en sneller, even achterom kijken. Sterker nog, je neemt dan beter waar wat er achter je gebeurt, want je overziet dan alles, en niet alleen wat binnen het frame van de spiegel zit. (en niet in spiegelbeeld!)
Want daar gaat het om: het belang begrijpen van achterom kijken en de moeite nemen dat te doen. Wie dat niet nodig vind, kijkt ook niet in zo'n spiegel.

Verder eens met Rob. Antwerpen hakte de knoop door: op dergelijk vaarwater heb je zonder onderlinge communicatie niks te zoeken.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor Wolf1 » 27 Jun 2023, 09:45

quichot schreef:.Verder eens met Rob. Antwerpen hakte de knoop door: op dergelijk vaarwater heb je zonder onderlinge communicatie niks te zoeken.

Dus op alle in bijlage 15 en RPR wateren, verplicht marifoon en AIS !
It's that simple !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor R.C.Grootveld » 27 Jun 2023, 10:08

heuvels schreef:Ook met marifoon en AIS moet je netjes stuurboordwal houden, en vooral opletten.. zowel beroeps als recreatie. Zeker op de Noord waar je makkelijk verrast wordt door de fastferry's .
De schippers van een fastferry zullen je trouwens eerder in de gaten hebben dan een binnenvaartschipper, hebben beter zicht op het water.

Sorry hoor, maar wat heeft dat te maken met het feit dat ik geen knutseloplossing wil, maar een degelijke, structurele?
Rob
R.C.Grootveld

ligplaats:
info:

Berichtdoor R.C.Grootveld » 27 Jun 2023, 10:15

quichot schreef:Antwerpen hakte de knoop door: op dergelijk vaarwater heb je zonder onderlinge communicatie niks te zoeken.

Er schijnt overigens wel discussie te zijn over die AIS regeling omdat het besluit daartoe (itt de marifoonplicht) niet door de politiek/wetgever is genomen, maar door de Antwerpen Port Authority (Port of Antwerp-Bruges)
Kan een interessante discussie worden . . . Als PoAB een autonoom bedrijf is, mogen die mijns inziens eigen regels stellen, zolang die niet in strijd zijn met de wet.
En aangezien hier sprake is van een verscherping van de regels tbv veiligheid, zie ik niet waarom dit niet zou kunnen.

Niet dat ik me er druk om maak, toen wij ons vaargebied verplaatsten van de Friese slootjes naar de grote rivieren, heb ik er een transponder ingezet.
En ik zou niet meer zonder willen.
Rob
R.C.Grootveld

ligplaats:
info:

Berichtdoor R.C.Grootveld » 27 Jun 2023, 10:17

Wolf1 schreef:Dus op alle in bijlage 15 en RPR wateren, verplicht marifoon en AIS !
It's that simple !
Gr. Wolf1[/size][/i][/color]

Inderdaad, hoe moeilijk kan het zijn.

Gebeurt volgens mij trouwens niet vaak dat we het eens zijn :D
Rob
R.C.Grootveld

ligplaats:
info:

Berichtdoor heuvels » 27 Jun 2023, 10:28

R.C.Grootveld schreef:Sorry hoor, maar wat heeft dat te maken met het feit dat ik geen knutseloplossing wil, maar een degelijke, structurele?

Niets.
Maar een AIS en marifoon heb je niets aan als je niet oplet. Ik vraag me af wat de binnenvaartschipper aan het doen was ten tijde van de aanvaring.
In zijn algemeenheid vinden tweezijdige ongelukken plaats als beide partijen in gebreke zijn, gebeurt vaak genoeg dat iemand een fout maakt en de ander daarop moet anticiperen. Meestal gaat het dan goed en krijg je slechts verwijtende blikken of boos getoeter.
Maar als beide partijen in de fout gaan, gaat het mis. Zoals weer blijkt.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor R.C.Grootveld » 27 Jun 2023, 20:36

heuvels schreef:In zijn algemeenheid vinden tweezijdige ongelukken plaats als beide partijen in gebreke zijn, gebeurt vaak genoeg dat iemand een fout maakt en de ander daarop moet anticiperen.

Eens, ik zeg ook altijd:
Ik rij al meer dan 40 jaar schadevrij, niet omdat ik geen fouten maak, maar omdat ik fouten van anderen opvang en anderen mijn fouten opvangen.
Rob
R.C.Grootveld

ligplaats:
info:

Berichtdoor bas » 28 Jun 2023, 02:19

Er schijnt overigens wel discussie te zijn over die AIS regeling omdat het besluit daartoe (itt de marifoonplicht) niet door de politiek/wetgever is genomen, maar door de Antwerpen Port Authority (Port of Antwerp-Bruges)
Kan een interessante discussie worden . . .

Denk dat de discussie komt van een paar tegenstanders van dat beleid maar puntje bij paaltje weinig kans heeft. Dit zijn gewoon havengebieden met een eigen havenverordening welke wel degelijk door een overheid/regelgever is opgemaakt, enkel geen landelijke overheid maar veelal de gemeente van de betreffende haven. Kan zijn dat het on België anders werkt dan bij ons, dat weet ik niet maar ik gok van niet.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas

ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Berichtdoor R.C.Grootveld » 28 Jun 2023, 08:09

bas schreef:Denk dat de discussie komt van een paar tegenstanders van dat beleid maar puntje bij paaltje weinig kans heeft. Dit zijn gewoon havengebieden met een eigen havenverordening welke wel degelijk door een overheid/regelgever is opgemaakt, enkel geen landelijke overheid maar veelal de gemeente van de betreffende haven. Kan zijn dat het on België anders werkt dan bij ons, dat weet ik niet maar ik gok van niet.

Eens, maar dit is wel België, wat in feite 3 landen zijn...
Wetgeving en strafrecht is daar ook anders geregeld dan in NL, de "ontgroeningszaak" heeft dat recent maar weer eens duidelijk gemaakt.
Rob
R.C.Grootveld

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Vaartips