Vraag over vaarregels

Re: Vraag over vaarregels

Berichtdoor quichot » 16 Aug 2022, 17:05

Wolf1 schreef:Vind ponten overdag lang niet altijd makkelijk,
Roermond, veer Ooldehuuske, op een dag als vandaag een wirwar van bootjes het water wordt gekruist door een totaal als veerboot niet te herkennen schip geen geleruit, geen blauwbord.
Maar als hij geen voorrang zou nemen, zal je als passagier heel lang moeten wachten voor je de overkant bereikt !
Vertel maar hoe het moet ?
Gr. Wolf1[/size][/i][/color]

Kortom, het is vaak geven en nemen op het water. Vergelijkingen met wegverkeer gaan daarom mank. Kijk het een beetje aan, en handel naar bevinden. Ga niet gelijk op je strepen staan. Voor iedereen beter!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Vraag over vaarregels

Berichtdoor Wolf1 » 17 Aug 2022, 09:39

quichot schreef:Kortom, het is vaak geven en nemen op het water. Vergelijkingen met wegverkeer gaan daarom mank. Kijk het een beetje aan, en handel naar bevinden. Ga niet gelijk op je strepen staan. Voor iedereen beter!

Met deze stelling, kan ik in dit geval helemaal niets mee !
BPR Artikel 6.23. Vaarregels voor veerponten
1. Een veerpont mag slechts vertrekken, keren of het vaarwater oversteken, nadat hij zich er van heeft vergewist dat dit zonder gevaar kan geschieden.
2. Een veerpont mag bij vertrek, keren of oversteken van het vaarwater medewerking verlangen van een groot schip.
3. Een klein schip moet voorrang verlenen aan een vertrekkende, kerende of overstekende veerpont.

Dit is duidelijk, en heb ik geen enkel probleem mee. !
Maar daarmee mogen wij (kleine schepen) dan ook verlangen dat het veer duidelijk met borden van te voren wordt gemeld en dat de veerboot dan ook duidelijk als veerboot herkenbaar is.
En niet zoals het veer van Ooldehuuske niks geen borden en één of ander oud jacht als veerboot.
En dit alles te midden van een wirwar van bootjes, waar dan ook nog niet, op snelheid wordt gehandhaafd.
Deze situatie is absurd en niet goed te praten met geven en nemen !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Vraag over vaarregels

Berichtdoor kajoe » 17 Aug 2022, 11:05

bij alle officiële ponten en pontjes staan altijd op afstand borden die aangeven vrij varend of niet vrij varend .
losse particuliere pontjes hebben als er geen bebording staat die daar door een overheid instantie zijn geplaatst , geen rechten anders dan een gewoon klein schip .
zo is mij tenminste eens verteld .
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Vraag over vaarregels

Berichtdoor haga » 29 Aug 2022, 12:45

@Wolf1:

Hebt u al iets gehoord van RWS betreffende de door u gestelde vraag over “veerpont” Bie Ool euver?
Real men ride twins
haga
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 23 Jul 2015, 21:30
ligplaats: Roermond
info:

Re: Vraag over vaarregels

Berichtdoor quichot » 30 Aug 2022, 09:18

Wolf1 schreef:Deze situatie is absurd en niet goed te praten met geven en nemen !
Gr. Wolf1[/size][/i][/color]

Het zal allemaal best Wolf, maar ik laat me met 40+ vaarjaren de pis niet meer lauw maken door andersmans fouten en gebreken.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Vorige

Terug naar Vaartips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast