Vaarvergunning Wallonië

Re: Vaarvergunning Wallonië

Berichtdoor Het Sluizenfront » 14 Jun 2025, 19:13

Toen wij in 2022 voor het eerst richting Wallonië gingen werd mij door mensen in onze haven er op gewezen dat ik bij Ternaaien even een "vergunning" moest laten maken. Andere beweerden weer dat ze dat nog nooit hadden gedaan en daar nooit problemen mee gehad hadden. Enfin, ik dacht als ze in Ternaaien wat van me willen dan roepen ze maar. Wij zijn die reis tot aan de Franse grens geweest en terug tot in Luik zonder enige vorm van vergunning aan boord. Toen besloten we om het stuk Maas tussen Luik en Visé te nemen, dat is immers veel mooier varen dan die bak van een Albertkanaal. We moesten bij Luik dus via sluis Monsin om de Maas te kunnen volgen. Daar werd mij gevraagd naar het MET-nummer wat ik natuurlijk niet had. Bij de sluismeester in zijn kotje is toen alles in orde gemaakt.Eerst het "Fiche de references dún bateau" , een soort basisdocument waarmee je je in de toekomst kunt identificeren. Daarnaast werd er een tweede document opgemaakt wat je als een soort vaarvergunning voor 1 reis kunt beschouwen. Dat eerste document waarop het MET-nummer staat, dien je te bewaren. Dat tweede mag je na het beeindigen van je "reis" weggooien. Nadien nog meermalen in Wallonie geweest maar het enige wat me bij aanmelding (bij Ternaaien) ooit is gevraagd, was dat MET-nummer. Een vergunning voor 1 reis heb ik daar toen ook niet gekregen. Maar ik heb wel een MET-nummer dus, wie doet je wat ;)
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront

ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Berichtdoor quichot » 16 Jun 2025, 09:05

In 2006 kreeg ik een MET-nummer op Ternaayen.
De eerste jaren daarna gaf ik het braaf op als ik het Waals Gewest binnenvoer, maar men scheen daar geen enkel belang in te stellen en voor kennisgeving aan te nemen. Ik liet het er dan ook maar bij vanuit de gedachte: als ze het willen weten dan hoor ik het wel.
Ik geloof niet dat er sindsdien ooit nog naar is gevraagd.
Maar goed, je kreeg als buitenlander dus inderdaad ook een MET-nummer.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor aadbloem » 16 Jun 2025, 10:51

Het kan kennelijk nog steeds, een MET nummer aanvragen bij Lanayen op de sluis. Gewoon proberen. Daarna vraagt bijna niemand er meer om. Het zal van de dienstdoende sluiswachter afhangen. Ik heb het al jaren en heel af en toe is het gevraagd alsmede de destination.
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Vorige

Terug naar Vaartips