Verplichting papieren kaarten en logboek Duitsland

Re: Verplichting papieren kaarten en logboek Duitsland

Berichtdoor SimondeDanser » 25 Mei 2024, 21:34

Oeverloos schreef:Wij kwamen met de vlet van buiten bij de eerste tonnen de Elbe op.
Even boven Scharnhörn lag een politieboot met drie dekken en 2 radars.
Even later kwam daar een snel grijs bootje vanaf.

“Papieren bitte”.
“Fahrschein, Radar Schein, UKW Schein, Pasporten, Eigentum Papieren”.
“Sie können langsam weiter fahren”.

Schepnetje, alle papieren er in.
Een uur dobberen.

“Alles in Ordnung, hier haben Sie ein rosa Zettel, gute Fahrt”

Ondertussen was het 8 Bft gaan waaien uit het noordwesten.
Wij met wind en golven mee, adem benemend surfend richting Cuxhafen.

In de sluis van Brunsbütel opnieuw contrôle.
Roze briefje getoond.
“In Ordnung”.

Ik stond op het punt te zeggen:
“Leg mir die Handschellen an”. (Doe mij maar handboeien om)
Maar dat mocht niet van de vrouw.
Verder niks mis met Duitsers, hoor.

In Friesland hebben we ook politieboten.
We zwaaien naar elkaar in het voorbij varen.


Ja, als je het verkeerd treft kunnen het echt vervelio's zijn.
Maar ook in bijv. Frankrijk kunnen ze er wat van.
Wij hebben zoiets een aantal jaren geleden meegemaakt voor de Franse kust. Toen kwam er midden op zee een hele grote kustwachtboot op ons af. Hij gaf ons opdracht om te stoppen. Ze zetten een rib overboord en brachten 3 bewapende mannen in uniform bij ons aan boord. Toen die aan boord waren heb ik gezegd dat ik weer door ging varen omdat ik mijn tij hard nodig had om naar Hoek van Holland te komen. Nou, dat vonden ze dan na enig onderling overleg en met hun moederschip goed. Die mannen gingen niet alleen alle papieren van voor naar achter en terug uit zitten spellen. Ze gingen daarna ook de boot nog even helemaal overhoop halen om hem te doorzoeken. Het was een zooitje daarna. En daarna? Bleven ze aan boord zitten wachten op een telefoontje van ik denk hun hoofdkantoor. Het was dat we de grens bij Belgie naderden. Toen zijn ze spoorslags van boord gegaan. Alles was in orde. Maar dit bezoek was absoluut niet leuk en bovendien erg intimiderend. Was onze slechtste ervaring ooit qua controles.

Wat voor document heb je gegeven voor het Radarschein? Ik heb ook een radar, maar ik heb er geen document bij. Bij mijn vorige boot ook niet. Dus ik ben benieuwd.
Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 277
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Verplichting papieren kaarten en logboek Duitsland

Berichtdoor pascall » 26 Mei 2024, 00:53

Ze zullen waarschijnlijk het radar patent bedoelen wat vereist is voor het op radar varen in bepaalde gebieden.
Maar aan die gebieden zit ook weer een type goede gekeurde radar aan vast, dat is allemaal te vinden op internet maar wordt niet meegeleverd met de radar.
Snap die Duitsers toch niet helemaal, ze vroegen ons eens om de papieren die nodig waren om met deze boot te varen???
Dus ze weten het zelf niet, en die waren ook niet vereist.
Dit voorval deed zich voor in een sluis op het Elbe-Seiten kanaal.
pascall
 
Berichten: 2137
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Verplichting papieren kaarten en logboek Duitsland

Berichtdoor kajoe » 26 Mei 2024, 18:49

tja als ik denk aan vroeger je voor bv naar Straatsburg bij onze grens de douane vaak ook de waterpolitie en als je moest klaren dan in Emmerik op het steiger mocht je verder dan lag geheid enkele kilometers verder de zwarte bend te wachten die controleerde je nogmaals en kans dat de wasseshuts weer aan boord kwam voor alle papieren beginnings boekjes machine kamer journaal je gewone journaal vaar tijden boek olie afgifte en bunker boekje marifoon radar en je eigen papieren plus paspoorten en uiteraard da lading papieren van wat je in had ,en dan kreeg je vaak in iedere deelstaat die groenen weer aan boord dus weer papieren zo ging het door tot de Franse grens en begon de ellende douane aan boord diepe controle en je moest e toen vaak afkopen als dat eindelijk gelukt was kreeg je de politie op bezoek en als je dan terug ging weer hetzelfde geauwehoer de hele terug weg lag je toevallig ergens te laden of lossen met 1/2 blauwe kegels kwamen die lui zomaar aan boord hun eigen regels overtredend dat mocht wel .
en dan het gedonder bij sluizen iedere keer met papieren boven komen ook al was je met de twintigste reis bezig en dan met meet latten en dergelijke aan boor of je niet te breed was een schip zakte wel eens wat uit en dan was je zomaar 1/2 cm breder dan op de papieren en kon je 500 mark betalen iedere reis weer sluis 16 meter schip 9.80 breed tja dat was voor als er wat gebeurde als je te breed was Duitse schepen werden uiteraard niet gecontroleerd nee het was dus een heerlijke tijd toen gelukkig is dat over .
kajoe
 
Berichten: 1400
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Verplichting papieren kaarten en logboek Duitsland

Berichtdoor Oeverloos » 26 Mei 2024, 19:56

“Wat voor document heb je gegeven voor het Radarschein? Ik heb ook een radar, maar ik heb er geen document bij. Bij mijn vorige boot ook niet. Dus ik ben benieuwd.
Mvg Felix”

@Felix
Ik heb geen papieren bij de “zeeradar” ( Simrad Anritsu open scanner).
Wat ik begrijp is dat je in Duitsland, Denemarken, Zweden moet voldoen aan de eisen van het thuisland, dus Nederland.
In Nederland mag je met een jachtradar of zeeradar op je boot geschroefd rond varen,
maar alleen op zee mag je deze aan zetten en gebruiken bij de navigatie.
Mijn controle duurde zo lang omdat de Duitse politie moest checken of mijn papieren
in orde waren volgens de Nederlandse voorschriften.
In Nederland mag je met een jachtradar of zeeradar rondvaren omdat deze voor de wet niet bestaat.
Vandaar “in Ordnung”.
Oeverloos
 
Berichten: 674
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Verplichting papieren kaarten en logboek Duitsland

Berichtdoor Oeverloos » 26 Mei 2024, 20:00

Even terzijde een paar observaties over een jachtradar:
De jachtradar of zeeradar is eigenlijk een radar die niet bestaat.
Als je op het wad vaart en het zicht is minder dan 1000 meter moet je buiten de vaargeul voor anker gaan.
De jachtradar mag je niet gebruiken, omdat deze nergens aan voldoet en ook niet voorkomt in het BPR.

Op zee is deze jachtradar naar mijn mening onontbeerlijk.
Je kunt zo maar een mistveld in varen of je wilt door de scheepvaart routes heen.
Als je het ding op 36 of 48 mijl zet kun je zien of er een bui aan komt en of er regen in een bui zit.
Dat wil je weten als je op de Noordzee of Oostzee zit.

Aanvankelijk vond ik een radar overdreven.
Maar ergens rond 2000 voer ik op een prachtige dag langs de kust van Schleswig
op de Oostzee ter hoogte van de Schlei monding,
toen ik toevallig een gesprek opving tussen de schippers van de Nederlandse bruine vaart.
Zij zagen een bui op hun radar met regen er in,
die met een rotgang onze kant op ging.
Zij gingen hun zeilen bergen.
Er was echt niets te zien, overal Duitse zeilboten, zon, vakantie tijd.
In no time betrok de lucht en viel er zo veel regen dat je de geus niet eens kon zien en waaide het windkracht 9.
Alle zeilen uit de lijken, geknakte masten, botsingen, paniek.
Een slagveld.
Ik besloot toen om terug in Nederland een jachtradar op mijn vlet te laten zetten.
En dat die jachtradar niet bestaat,
dat geeft niet.
Oeverloos
 
Berichten: 674
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Verplichting papieren kaarten en logboek Duitsland

Berichtdoor SimondeDanser » 26 Mei 2024, 20:32

Ja, dat hele verhaal met de radars is mij bekend. Vandaar ook dat ik vroeg naar welk document je had laten zien.

Sinds er AIS is gebruik ik mijn radar nauwelijks meer. In het verleden had ik hem op zee en op de ruime binnenwateren eigenlijk altijd bij staan. Nu alleen nog bij slecht zicht en als ik een drukke sealane ga kruisen. Alleen blijkt keer op keer dat AIS nauwkeuriger is. Dus dan staat de radar wel bij, maar kijk ik er amper meer op.

Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 277
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Verplichting papieren kaarten en logboek Duitsland

Berichtdoor pascall » 27 Mei 2024, 05:34

SimondeDanser schreef:Ja, dat hele verhaal met de radars is mij bekend. Vandaar ook dat ik vroeg naar welk document je had laten zien.

Sinds er AIS is gebruik ik mijn radar nauwelijks meer. In het verleden had ik hem op zee en op de ruime binnenwateren eigenlijk altijd bij staan. Nu alleen nog bij slecht zicht en als ik een drukke sealane ga kruisen. Alleen blijkt keer op keer dat AIS nauwkeuriger is. Dus dan staat de radar wel bij, maar kijk ik er amper meer op.

Mvg Felix


Die vat ik even niet Felix, dat AIS nauwkeuriger is dan radar.
Uiteindelijk projecteert een radar het waare beeld terwijl AIS daar in kan afwijken.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2137
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Verplichting papieren kaarten en logboek Duitsland

Berichtdoor SimondeDanser » 27 Mei 2024, 08:03

pascall schreef:Die vat ik even niet Felix, dat AIS nauwkeuriger is dan radar.
Uiteindelijk projecteert een radar het waare beeld terwijl AIS daar in kan afwijken.

Mvg,

Pascal.

Qua beeld heb je daar wel gelijk in. Maar doordat het beeld van de ais veel rustiger is en de plotter continue haarfijn voor je uitrekent wanneer je kans op aanvaring hebt of op hoeveel afstand een schip voor je langs zal gaan ervaar ik dat als nauwkeuriger. Maar misschien had ik moeten schrijven dat ik werken met de ais als "gemakkelijker" of "gebruiksvriendelijker" ervaar. Ik ben in elk geval onder de indruk van hoe nauwkeurig die berekeningen van de verschillende gegevens van anderen t.o.v. jezelf iedere paar seconden worden uitgerekend en weer gegeven. En hoe nauwkeurig dit ook in de praktijk blijkt te kloppen. Als de ais al op 10 mijl afstand begint te vertellen dat een ander schip op 0,2 mijl zal kruisen, dan kan je er rustig van uit gaan dat dit ook heel erg dicht bij de waarheid zit. Bij (mijn) radar heb ik op 10 mijl afstand natuurlijk wel het idee dat het misschien wel een beetje krap zal worden, maar dat het dan 0,2 mijl zal worden dat kan ik nog helemaal niet zien of voorspellen. Ik kan het hooguit vermoeden.
Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 277
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Verplichting papieren kaarten en logboek Duitsland

Berichtdoor Arjen9 » 27 Mei 2024, 09:13

Mee eens.
Wat ook een prettige gedachte is dat er daar hoog in die stuurhut een piepertje afgaat van jouw signaal.
In mij geval ben ik maar een klein polyester bootje, heel recent nog een tochtje naar Denemarken gemaakt en dan moet je op een gegeven moment de shipping lane oversteken en zelfs een ankergebied doorkruizen. Het is dan wel heel fijn om te kunnen zien wat ze doen en te weten dat ze jou zien.

Overigens had geen actuele papieren kaarten ( was van die regel niet op de hoogte) maar ik ben ook negens op gecontroleerd. Zelfs de kaartjes van het Kielerkanaal werd niet naar omgekeken.
Arjen9
 
Berichten: 65
Geregistreerd: 18 Aug 2019, 10:01
ligplaats:
info:

Re: Verplichting papieren kaarten en logboek Duitsland

Berichtdoor kajoe » 27 Mei 2024, 09:52

bij mij gaat het over rijn en binnenvaart dus gewoon radar diploma of patent .
zee radars en hun beslommeringen weet ik niets van .
kajoe
 
Berichten: 1400
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

VorigeVolgende

Terug naar Vaartips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten