Route naar het oosten

Re: Route naar het oosten

Berichtdoor Roadrunnertoao » 30 Aug 2024, 15:04

Wolf1 schreef:De Maas af, is niet verder als Keizersveer. De Maas op is best een end (Pouilly-en-Bassigny Frankrijk) maar voor iemand met zo'n dikke portemonee, maakt dat allemaal niets uit !
Het gaat ook niet lukken, groeien wat waterplantjes en ik denk dat je de verkeerde uitlaat hebt.
Gr. Wolf1

Ah uiteraard "op"
Beide correct, dank!
Roadrunnertoao

ligplaats: Dordrecht
info:

Berichtdoor aadbloem » 30 Aug 2024, 15:42

Gewoon Lek en Nederrijn doen. De stuwen zijn alweer een tijdje gesloten dus 2 a 3 km stroom is een makkie.
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor Wolf1 » 30 Aug 2024, 17:14

Roadrunnertoao schreef:Ach als ik zou moeten besparen dan zou ik de boot aan de steiger laten liggen.
Gaat mij er alleen om wat het aangenaamst varen is;

Heb het gevoel dat je van heel het varen nog niet veel snapt, dat van die portemonee ga je wel leren, maar varen wordt pas leuk als je er mee om kan gaan.
En dat is dus wanneer je het zo uit kan kienen dat je inderdaad van af de Noord op precies het goede tijdstip de Lek op kan draaien en als je dan toch nergens naar hoeft te kijken je snelheid zo kan aanpassen dat je aan het eind van de vloedstroomm Vianen kunt halen.
Als je zo vaart heb je niets met stroom rond kribben te maken, daar blijf je allemaal ver vandaan.
En zoals Aad al vertelde, er zijn al weer diepte beperkingen op de Rijn, dan weten ze niet hoe snel ze de stuwen op Nederrijn dicht moeten draaien !
Varen wordt pas leuk als je het snapt, heb ook nog wel iets over BICS, wordt het nog leuker, maar dat is dan voor de volgende keer.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor heuvels » 31 Aug 2024, 19:46

Die eb- en vloed stromen zijn vaak heel tegenstrijdig.
Voorbeeld: als ik vanuit Vlaardingen de Oude Maas op wil richting Haringvliet weet ik dat de vloedstroom op de Oude Maas één uur na hoog water in Rotterdam gaat lopen. Dan pak ik het eerste stuk ebstroom op de Nieuwe Maas westwaarts naar de Oude Maas en spoel dan zo naar Haringvliet of Dordrecht of verder.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor aadbloem » 31 Aug 2024, 20:54

Wolf1 schreef:De Maas op is best een end (Pouilly-en-Bassigny Frankrijk)
Gr. Wolf1

De Maas is slechts bevaarbaar tot en met Troussey, vanaf de belgische grens zo'n 200km Frankrijk in. Aldaar kan je de Maas bezichtigen vanuit de Kanaalbrug van Troussey in het canal Marne au Rhin even stuurboord uit van sluis 1 van de Maas. De onbevaarbare Maas loopt hier onder de brug door. Pouilly-en-Bassigny is nog wel ruim 100km verder. In deze kanaalbrug gewoon aanleggen, lopen en foto's nemen. Urenlang soms geen boot te zien. Het huisje rechtsonder is een pompgemaal die wat Maaswater naar boven pompt. Sluis 1 van de Maas is in het plaatje linksboven (niet te zien)

Afbeelding
Foto binnenvaartinbeeld .com
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor Roadrunnertoao » 02 Sep 2024, 10:01

Wolf1 schreef:Heb het gevoel dat je van heel het varen nog niet veel snapt, dat van die portemonee ga je wel leren, maar varen wordt pas leuk als je er mee om kan gaan.
En dat is dus wanneer je het zo uit kan kienen dat je inderdaad van af de Noord op precies het goede tijdstip de Lek op kan draaien en als je dan toch nergens naar hoeft te kijken je snelheid zo kan aanpassen dat je aan het eind van de vloedstroomm Vianen kunt halen.
Als je zo vaart heb je niets met stroom rond kribben te maken, daar blijf je allemaal ver vandaan.
En zoals Aad al vertelde, er zijn al weer diepte beperkingen op de Rijn, dan weten ze niet hoe snel ze de stuwen op Nederrijn dicht moeten draaien !
Varen wordt pas leuk als je het snapt, heb ook nog wel iets over BICS, wordt het nog leuker, maar dat is dan voor de volgende keer.
Gr. Wolf1

Dank heer Wolf voor deze conclusie.
Maar dat is nou precies de "sport"om dat idd zo uit te kienen; en het stukje naar Vianen is het probleem niet. Vanaf Rhenen werd het de vorige keer gewoon niet zo leuk, en daar heb je echt niets meer aan die vloedstroom.
Maar goed te horen dat de stuwen dicht zijn.
Roadrunnertoao

info:

Berichtdoor Roadrunnertoao » 02 Sep 2024, 10:01

Groetjes van een ander watertje heer Wolf

Afbeelding
Roadrunnertoao

info:

Berichtdoor Wolf1 » 02 Sep 2024, 11:06

Afbeelding
Zo leuk zal het dus op de NederRijn niet worden !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Reiservaring