Doorvaartvignet Amsterdam

Doorvaartvignet Amsterdam

Berichtdoor heuvels » 07 Jan 2022, 16:44

https://www.watersportverbond.nl/nieuws ... verplicht/

Ik ga er eens over nadenken of ik graag genoeg door Amsterdam vaar om een vignet van 40 euro aan te schaffen...
In de praktijk vaar ik wel eens door de Kostverloren Vaart, of stukje van Nieuwe Meer naar Weesper Trekvaart. Er zijn andere routes richting Noorden voor mij.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1095
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Doorvaartvignet Amsterdam

Berichtdoor jkb » 07 Jan 2022, 18:24

Virig jaar vanaf de Nieuwe Meer naar het IJ in konvooi. Super geregeld, ik heb voor geen enkele brug lang hoeven wachten. Misschien is dat de 40 euro wel waard. Gelukkig nog steeds geen plezierjachten belasting. Maar de jachthaventarieven lijken wel sterk te stijgen. En na een tiental jaren mag je misschien met je dieselmotor niet meer door een aantal steden. Mvg Jan
jkb
 
Berichten: 318
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: Doorvaartvignet Amsterdam

Berichtdoor varg » 07 Jan 2022, 19:11

De €40,- is voor een periode van 3 jaar...maar goed, nog steeds veel voor een simpele doorvaart. Je krijgt er een 'vignet' voor die je bakboord-achter op je schip moet plakken. Op de sluizen en een aantal bruggen staan zenders die alsmaar een puls uitzenden, ben je binnen bereik dan zend je vignet een signaal terug met een unieke code. In Amsterdam herkennen ze die code en weten alles van je...bsn...bankrekening..naam..adres..zelfs een foto van je schip (is facultatief!) Het gaat om een semi-actieve RFID chip met een batterij en een levensduur van minimaal 3 jaar. Dat denk ik tenminste...er is weinig info over te vinden. De privacy aspecten vind ik denk ik nog belangrijker dan het geldbedrag. Je zend dus zelf, zonder dat je dat weet, informatie in het rond. Je bent dus te traceren. Ook anderen kunnen volgens mij die puls uitzenden waardoor jouw transponder 'antwoord' met jouw code. Een naar gevoel.
Maar goed...heel 2022 wordt nog niet geverbaliseerd...daarna loop je tegen een boete van €95,.- aan. groet, Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Doorvaartvignet Amsterdam

Berichtdoor rotterdammer » 07 Jan 2022, 22:51

Een vignet is verplicht vanaf 2022 voor het Amsterdamse binnenwater in alle stadsdelen.


Dit stukje vind ik wel het meest opvallend. Het gaat dan niet alleen om de Kostverlorenvaart- of de Amstelroute, maar volgens deze tekst ook de Weespertrekvaart en het Noordhollandsch Kanaal. Beiden gaan uiteindelijk ook door Amsterdam. Het staat toch niet in verhouding om €40 te gaan betalen terwijl geen enkele brug of sluis in Amsterdam voor mij bediend hoeft te worden voor hooguit die ene keer in het jaar dat ik over de Weespertrekvaart en/of de Amstelroute vaar :shock:

Het lijkt hoe dan ook alsof er een nieuwe grens is getrokken, want Haarlem was ook al voorzien van forse doorvaartgelden. Er mag zeker geen pleziervaart meer zijn tussen het noorden en het zuiden van die provincie, tenzij je de portemonnee trekt :evil:
rotterdammer
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 26 Feb 2020, 11:11
ligplaats:
info: Stalen motorboot met AK, L9,80 B3,10 H2,30 D1,15

Re: Doorvaartvignet Amsterdam

Berichtdoor Kwokko » 08 Jan 2022, 00:09

Wat zal het rustig worden in Amsterdam.
Je krijgt dan wel voor 3 jaar een doorvaart vignet ,maar er is maar één x 24 uur overnachting bij.
Voor de andere overnachtingen dient men 30 euro's te betalen ,zo lees ik op de site.
Zo wordt een doorvaart plus een 2de overnachting ineens 70 euro.
Gelukkig kent Nederland nog genoeg andere plekken ,dan Amsterdam.
Kwokko
 

Re: Doorvaartvignet Amsterdam

Berichtdoor kajoe » 08 Jan 2022, 13:37

wat ze niet aan geld kunnen vangen door dat electra gedoe proberen ze op deze aniet terug te vangen ,
zo proberen ze de hele noord zuid vaart af te sluiten tja heerlijk mensen stem meer op die groene partijen en het hele land word afgesloten .
varen word dan moeilijk met je caravannetje op vakantie word ook al verpest door electies te moeten rijden wil niet/ kan niet .
nu het vliegen nog en dan die herrie makende treinen door die stad .
kajoe
 
Berichten: 1374
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Doorvaartvignet Amsterdam

Berichtdoor Marie Christina » 08 Jan 2022, 15:18

En zo wordt de Grachtenrace Amsterdam ook weer wat duurder.
Katsjieng!
https://i.imgur.com/0oncp3t.mp4
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Doorvaartvignet Amsterdam

Berichtdoor Kwokko » 08 Jan 2022, 19:12

Marie Christina schreef:En zo wordt de Grachtenrace Amsterdam ook weer wat duurder.

Hoezo?
Het vignet is verplicht voor pleziervaartuigen met een benzine-, diesel-, elektrische of hybride motor.
Zo staat er te lezen op de site.
Valt een roeisloep dan ook onder een "hybride motor"?
Kwokko
 

Re: Doorvaartvignet Amsterdam

Berichtdoor heuvels » 08 Jan 2022, 20:20

Kwokko schreef:Valt een roeisloep dan ook onder een "hybride motor"?

Ellebogenstoom...
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1095
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Doorvaartvignet Amsterdam

Berichtdoor jaccomiranda » 09 Jan 2022, 20:34

Kwokko schreef:Wat zal het rustig worden in Amsterdam.
Je krijgt dan wel voor 3 jaar een doorvaart vignet ,maar er is maar één x 24 uur overnachting bij.
Voor de andere overnachtingen dient men 30 euro's te betalen ,zo lees ik op de site.
Zo wordt een doorvaart plus een 2de overnachting ineens 70 euro.
Gelukkig kent Nederland nog genoeg andere plekken ,dan Amsterdam.


Voor de overnachting mag dan wel je boot niet langer zijn dan 10 meter.....

Weet iemand waar precies wel en niet betaald moet worden? Is er een kaart?
Jacco

Pikmeer 1050
Bouwjaar 1986 / gerenoveerd 2015
10.70m X 3.40m
jaccomiranda
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 13 Jun 2016, 11:35
ligplaats: krimpen aan den ijssel
info:

Volgende

Terug naar Reiservaring

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten