Doorvaartvignet Amsterdam

Re: Doorvaartvignet Amsterdam

Berichtdoor aadbloem » 23 Mrt 2022, 10:23

redmiller schreef:Wel een beetje kunnen kaartlezen stelletje schippers! :lol:

Maar dan graag toch nog wat uitleg over de paarse lijnen binnen de paarse lijn. Het is toch wel een vreemde kaart. Er is een lijn geheel buitenom een groot gebied te zien maar daarbinnen ook weer paarse lijnen. Kunt u dat ook voor ons duiden schipper?
aadbloem
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Doorvaartvignet Amsterdam

Berichtdoor redmiller » 23 Mrt 2022, 10:55

Uiteraard aad!

De paarse lijn met loodrechte streepjes is de gemeentegrens van Amsterdam. De paarse lijnen zonder loodrechte streepjes, binnen die gemeentegrens, zijn de grenzen van Rijkswateren, zoals het Binnen-IJ, Noordzeekanaal en Amsterdam-Rijnkanaal. Blijkbaar vallen deze wateren wel binnen de gemeentegrens van Amsterdam, maar is de vallen ze verder onder het bevoegd gezag van het Rijk, ofwel het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Kijk voor de aardigheid eens bij Utrecht. Daar zie je dat de gemeentegrens van Utrecht heel erg verknipt is om de Rijkswateren heen. Dit heeft alles met bevoegd gezag te maken.
redmiller
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 08 Mrt 2017, 23:58
ligplaats: Schoonhoven
info:

Re: Doorvaartvignet Amsterdam

Berichtdoor quichot » 23 Mrt 2022, 11:00

Wat mij vooral ergert is niet zozeer de onduidelijkheid waar precies de nieuwe regeling geldt, maar het feit dat er door beleidsmakers, extern ingehuurde adviesbureaus, peperdure juristen en dan nog een leger ambtenaren al zo lang aan geprutst is, dat deze kosten, gevoegd bij die van handhaving in de toekomst, onmogelijk kunnen worden terugverdiend.
Kortom, het is typisch Amsterdams bootjepesten waar geld bijmoet.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Doorvaartvignet Amsterdam

Berichtdoor Roadrunnertoao » 23 Mrt 2022, 11:32

Een vignet is verplicht vanaf 2022 voor het Amsterdamse binnenwater in alle stadsdelen. Dus ook op de volgende doorgaande vaarroutes:

Kost­ver­lo­ren­vaart, on­der­deel van de Staan­de Mas­t­rou­te
Nieu­we He­ren­gracht van de Am­stel naar het IJ. Het IJ zelf is uit­ge­zon­derd.
Weesp
Tot 1 januari hebt u geen vignet nodig als u alleen door Weesp vaart. Woont u in Weesp en vaart u door een van de stadsdelen van Amsterdam? Dan hebt u wél een Doorvaartvignet nodig.
Roadrunnertoao
 
Berichten: 155
Geregistreerd: 26 Feb 2021, 11:21
ligplaats: Dordrecht
info:

Re: Doorvaartvignet Amsterdam

Berichtdoor SimondeDanser » 23 Mrt 2022, 22:04

redmiller schreef:Grappig dat iedereen z'n eigen versie van de kaart leest. Als ik naar de legenda kijk (wie heeft dat al gedaan?) Dan zie ik dat de roze vlakken BHG of doorvaartvignetplichtig zijn, het gearceerde stuk is Port of Amsterdam water en de dikke paarse lijn is gebiedsgrens.


Die kaart interesseert me niet zo erg veel, zeker omdat deze de zaken alleen maar onduidelijker i.p.v. duidelijker maakt.
Ik houd me vast aan de tekst van de verordening. Indien ik ooit aangehouden zou worden vanwege het niet betalen dan zal ik naar een rechtbank moeten. En dan zal een rechter moeten gaan bepalen wat er prevaleert, de tekst of het plaatje, En ik ga ervan uit dat in zo'n geval de tekst prevaleert.
Ik durf dat gevecht in voorkomend geval wel aan te gaan.

Mvg
Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Doorvaartvignet Amsterdam

Berichtdoor rotterdammer » 26 Apr 2022, 12:06

Ik heb inmiddels contact gehad met het Watersportverbond. Zij zijn al op de hoogte en er ook door verrast dat de route van IJ naar IJmeer vergunningplichtig is geworden. In eerdere gesprekken is dat nooit eerder naar voren gekomen. Er gaat over een paar weken dan ook een gesprek plaatsvinden tussen het verbond en de gemeente. Ik heb ze ook een aantal juridische punten rondom het vignet aangedragen om mee te nemen naar dat gesprek, want het lijkt er steeds meer op dat het vignet in deze vorm niet toegestaan is.

Het zou denk ik helpen dat als anderen ook (juridische) punten hebben tegen dit vignet deze dan te mailen naar het Watersportverbond voordat dat gesprek gaat plaatsvinden.
rotterdammer
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 26 Feb 2020, 11:11
ligplaats:
info: Stalen motorboot met AK, L9,80 B3,10 H2,30 D1,15

Re: Doorvaartvignet Amsterdam

Berichtdoor redmiller » 26 Apr 2022, 17:16

Van het IJ naar IJ-meer vergunningplichtig? Niets gemerkt en al een aantal keer gevaren.
redmiller
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 08 Mrt 2017, 23:58
ligplaats: Schoonhoven
info:

Re: Doorvaartvignet Amsterdam

Berichtdoor SimondeDanser » 26 Apr 2022, 17:35

rotterdammer schreef:Ik heb inmiddels contact gehad met het Watersportverbond. Zij zijn al op de hoogte en er ook door verrast dat de route van IJ naar IJmeer vergunningplichtig is geworden. In eerdere gesprekken is dat nooit eerder naar voren gekomen. Er gaat over een paar weken dan ook een gesprek plaatsvinden tussen het verbond en de gemeente. Ik heb ze ook een aantal juridische punten rondom het vignet aangedragen om mee te nemen naar dat gesprek, want het lijkt er steeds meer op dat het vignet in deze vorm niet toegestaan is.

Het zou denk ik helpen dat als anderen ook (juridische) punten hebben tegen dit vignet deze dan te mailen naar het Watersportverbond voordat dat gesprek gaat plaatsvinden.

Het wordt dus allemaal steeds merkwaardiger. Temeer omdat alle wateren zoals het Amsterdam-Rijnkanaal, IJ, IJmeer, Markermeer en Noordzeekanaal volgens een specificatie van Rijkswaterstaat allemaal Rijksvaarwegen zijn. https://web.archive.org/web/20090528082038/http://www.rijkswaterstaat.nl/water/feiten_en_cijfers/vaarwegenoverzicht/
En Rijksvaarwegen zijn voor zover mij bekend vrij toegankelijk voor iedereen. Dus dat Amsterdam haven- en doorvaartrechten op deze wateren zou heffen dat zou m.i. ook een juridische onvolkomenheid zijn. Heb je deze ook al aangegeven bij het Watersportverbond?

Ik heb overigens nogmaals de verordening bestudeerd en ik blijf van mening dat de tekst wel een juiste weergave van de situatie geeft, doch het bijbehorende kaartje niet. Maar ik begrijp dat niet iedereen het met mij eens is (en dat mag gelukkig :-D).

Aangezien de nieuwe verordening al weer bijna 4 maanden van kracht is ben ik wel zeer benieuwd of er al mensen gewaarschuwd (of zelfs wel geverbaliseerd) zijn voor het varen zonder vignet op de hierboven door mij genoemde Rijksvaarwegen.

Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Doorvaartvignet Amsterdam

Berichtdoor kajoe » 26 Apr 2022, 18:01

dacht ja dat D 66 groen links en PVDA de zaak gedeeltelijk zouden terug draaien .
nou goed mis dan van af 1954 dat ik op de amsterdamse wateren en havens en aanlegplekken kwam werden we al tegengewerkt door toen vooral de PVDA .
deze partijen hebben het hardst gewerkt aan die waanzin in en rond de grachten en nu tja weg er mee ook de passagiers vaart zowel rijn als zee moet het liefst oprotten uit Amsterdam .
tja en dan zakken de inkomsten en die willen ze graag wel hebben dus dan maar de kleine man pakken heerlijk toch die sociale partijen .
.
kajoe
 
Berichten: 1374
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Doorvaartvignet Amsterdam

Berichtdoor heuvels » 26 Apr 2022, 19:08

Ik kom graag in Noord Holland, Groet is voor ons een populaire bestemming. Gelukkig kan ik wel door Haarlem, met mijn stuurhut plat vaar ik gratis onder alle bruggen door, ook die van de Trekvaart.
Amsterdam laat ik lekker links liggen. Wel vervelend dat de Randmeren wat lastiger te bereiken zijn. Hopelijk blijven ze wel van de Vecht af....
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1095
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

VorigeVolgende

Terug naar Reiservaring

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten