Doorvaartvignet Amsterdam

Re: Doorvaartvignet Amsterdam

Berichtdoor kajoe » 17 Mrt 2022, 10:28

ik vraag mij af of dat wel kan op openbare rijs wateren tol heffen .adam rijn kanaal buiten ij sluizen schellinhwoude was altijd rijks vaarwater ??.
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Doorvaartvignet Amsterdam

Berichtdoor sogna mi » 17 Mrt 2022, 10:49

Ik vraag mij ook af of het inderdaad kan op rijkswaterstaat. Ik lig al 35 jaar in Weesp en het is een dramatische fout van Weesp dat ze zich hebben aangesloten bij Amsterdam.
Dit draait watersportverenigingen de nek om
sogna mi
 
Berichten: 242
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 20:13
Woonplaats: Almere
ligplaats:
info:

Re: Doorvaartvignet Amsterdam

Berichtdoor sogna mi » 17 Mrt 2022, 11:26

Dat laatste bedoel ik omdat t aantal passanten enorm zal teruglopen waardoor de tarieven moeten stijgen waardoor dan weer de vaste ligplaatsen zullen worden overgenomen door de op Amsterdam gerichte sloepenplaag die t wel kan betalen.
Die trend is ook zonder de bhg al ingezet gezien Amsterdam de pacht voor sportverenigingen in t algemeen enorm verhoogd.
sogna mi
 
Berichten: 242
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 20:13
Woonplaats: Almere
ligplaats:
info:

Re: Doorvaartvignet Amsterdam

Berichtdoor kajoe » 17 Mrt 2022, 13:53

tja Amsterdam heeft bergen geld nodig eerst al voor de 3 bruggen die ze willen bouwen over het ij en om de verdiensten van de weg gejaagde rederijen op te vangen .
daarbij zijn die soepen mannen straks allemaal vrijgesteld van heffingen en ook die andere die daar in dat rampenstadje thuishoren ,daarbij zal het straks wel worden uitgebreid tot purmerend en volendam /marken en zaandam en dan naar het zuiden aas meer en omstreken dus word straks het vaar gebied enorm verkleind door de honger van die groene partijen daar in blunderstad .
en natuurlijk ook om die electra autootjes gratis te kunnen laten rond rijden .
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Doorvaartvignet Amsterdam

Berichtdoor SimondeDanser » 18 Mrt 2022, 09:05

Ik denk dat het tijd wordt om aan het Watersportverbond te gaan vragen wat zij van deze regeling weten. Op 07 januari jl. hebben zij een stuk op hun website geplaatst waarin o.a. staat dat het IJ buiten de regeling valt. Dat helpt de mensen die in Amsterdam liggen natuurlijk niet, maar een ieder die via het Adam Rijnkanaal naar het IJsselmeer zou dit wel helpen. Of het Noordzee kanaal er ook buiten valt wordt niet gemeld. Het lijkt mij voordehand liggend dat de doorgaande routes over Rijkswateren erbuiten vallen. Maar ik ben het met vorige schrijvers eens dat het gepubliceerde kaartje daar een negatief beeld over geeft.

Mvg
Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 255
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Doorvaartvignet Amsterdam

Berichtdoor SimondeDanser » 18 Mrt 2022, 09:38

Ik ben toch zelf maar in de verordeningen etc. van Amsterdam gedoken. Zoals ik alles lees vallen de doorgaande vaarroutes via het Noordzee kanaal en het Amsterdam Rijnkanaal en het IJ buiten deze regeling. Het betekent dat je vrij vanaf IJmuiden of Haarlem naar het IJsselmeer kunt varen. Ook de route via het Amsterdam Rijnkanaal blijft vrij. Maar zodra je je echter ergens buiten deze routes bevindt is deze regeling/verplichting wel van kracht. En ook als je dus de staandemast route wilt varen zit je aan een vignet vast.
Een haven als de Sixhaven heeft dus waarschijnlijk geluk. Die zal dan nog wel drukker worden dan deze al was.

Mvg
Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 255
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Doorvaartvignet Amsterdam

Berichtdoor rotterdammer » 21 Mrt 2022, 20:05

SimondeDanser schreef:Ik ben toch zelf maar in de verordeningen etc. van Amsterdam gedoken. Zoals ik alles lees vallen de doorgaande vaarroutes via het Noordzee kanaal en het Amsterdam Rijnkanaal en het IJ buiten deze regeling. Het betekent dat je vrij vanaf IJmuiden of Haarlem naar het IJsselmeer kunt varen.


Waar heb je die tekst gevonden in de verordening? Want als ik kijk in de verordening artikel 1 sectie d dan staat er als definitie van "haven":

“haven”: het IJ, het Buiten IJ, het Noordzeekanaal en het Amsterdam-Rijnkanaal en alle daarop uitkomende wateren tot de begrenzing zoals weergegeven op de kaart behorende bij de Verordening op het Binnenwater 2010;


En kijk je dan naar artikel 2, dan staat er:

Onder de naam ‘Binnenhavengeld Pleziervaart’ wordt een recht geheven voor het gebruik overeenkomstig de bestemming met een pleziervaartuig van openbaar water of van voor de openbare dienst bestemde werken of inrichtingen die in beheer of onderhoud zijn bij de gemeente dan wel voor het genot van door of vanwege de gemeente verstrekte diensten, een en ander voor zover dit gebruik of genot niet plaatsvindt in de haven.


En er is dus op de kaart precies te zien waar de grenzen liggen. Daar is ook te zien dat je vanaf het IJ richting het Markermeer dus wel deze absurde tol zal moeten betalen.

Ik vraag mij eigenlijk af of de hele opzet van dit vignet wel juridisch standhoud. Er lijkt sprake te zijn van een vorm van koppelverkoop, want er zit een overnachting ter waarde van €30 bij waar je niet van kunt afzien. En zou de gemeente deze overnachting "gratis" weggeven, dan is het ook maar de vraag of dit mag want daarmee zou er wel eens sprake kunnen zijn van concurrentievervalsing op basis van de wet markt en overheid.
rotterdammer
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 26 Feb 2020, 11:11
ligplaats:
info: Stalen motorboot met AK, L9,80 B3,10 H2,30 D1,15

Re: Doorvaartvignet Amsterdam

Berichtdoor aadbloem » 21 Mrt 2022, 21:19

rotterdammer schreef:En er is dus op de kaart precies te zien waar de grenzen liggen. Daar is ook te zien dat je vanaf het IJ richting het Markermeer dus wel deze absurde tol zal moeten betalen.

Zolang de gemeente de kaart niet duidelijker maakt of de betrefende tol-wateren beschrijft ga ik er van uit dat het "blauw"in de kaart, dus noordzeekanaal, IJ, buiten IJ en A'dam-Rijnkanaal vrij water zijn, dus buiten deze doorvaartbelasting gaan vallen. Zo kan je dus nog vrij van Haarlem naar het Markermeer of het A'dam-Rijnkanaal. De kaart is volgens mij te onduidelijk. Ik zie als havengebied, de havens rondom het noordzeekanaal en als binnenhavengebied alle slootjes en grachten in A'dam zoals daar zijn de Kosteverlorensloot, de sloot die Amstel wordt genoemd en Weespertreksloot. Toch?? Verder kan je niet beboet worden vanwege duiding op een kaart, er zal een correcte woordelijke beschrijving van de wateren en begrenzing moeten zijn. Die kleuren zeggen me niks, ik ben opeens kleurenblind...
:D
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Doorvaartvignet Amsterdam

Berichtdoor SimondeDanser » 21 Mrt 2022, 23:04

Inderdaad gaat het om deze 2 artikelen.

Dus je betaalt overal, behalve in de haven want in artikel 2 staat: "... zover dit gebruik of genot niet plaatsvindt in de haven".
En de havens zijn alle wateren genoemd in artikel 1 lid e.

Mvg
Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 255
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Doorvaartvignet Amsterdam

Berichtdoor redmiller » 22 Mrt 2022, 23:26

Grappig dat iedereen z'n eigen versie van de kaart leest. Als ik naar de legenda kijk (wie heeft dat al gedaan?) Dan zie ik dat de roze vlakken BHG of doorvaartvignetplichtig zijn, het gearceerde stuk is Port of Amsterdam water en de dikke paarse lijn is gebiedsgrens.

Wel een beetje kunnen kaartlezen stelletje schippers! :lol:
redmiller
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 08 Mrt 2017, 23:58
ligplaats: Schoonhoven
info:

VorigeVolgende

Terug naar Reiservaring

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten