varen op de ijssel

varen op de ijssel

Berichtdoor Aquarius129 » 02 Jan 2022, 21:04

Hallo allemaal, heeft er iemand ervaring met t varen op de ijssel? Ik vraag mij af of ik met mijn bootje, n Graaf vlet uit '69 uberhaupt de ijssel stroomopwaarts op kan varen. Paar dagen geleden geprobeerd met 1500 toeren, maar bootje kwam lauwelijks vooruit, zijn toen maar snel omgedraaid. Is dat mss in t voorjaar beter te doen? Mss n stomme vraag, maar ik ben n beginner en moet dus nog veel ontdekken......
Aquarius129
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 02 Jan 2022, 19:08
ligplaats: Lathum
info:

Re: varen op de ijssel

Berichtdoor stellamaris » 02 Jan 2022, 21:46

Aquarius 129

Varen op de Ijssel is goed te doen met enige ervaring en betrouwbare spullen. Je geeft aan dat je een beginner bent. Dan is de Gelderse Ijssel niet het meest eenvoudige water om te beginnen. Je vaart op de boven ijssel dus altijd ,afhankelijk van de waterstand, tussen de 4 en 6 kilometer stroom.
Verder een smalle rivier die bovendien in dat gedeelte veel nauwe bochten kent . Bovendien krijg je daar te maken met "verkeerde wal varen" door grote- en kleine schepen.
Mijn advies:
-Leer eerst varen op niet stromend water en leer je boot kennen.
-Zorg ervoor dat je een betrouwbaar schip hebt( geen uitval door vuile brandstof of andere oorzaken)
-De minimale snelheid die je boot redelijkerwijs nodig heeft is c.a 10km/uur op stil water, dan houdt je tegenstroom 5 km/u over!!
Ga de eerste paar keren die je daar gaat varen met iemand die ter plaatse goed bekend is.

In het voorjaar heb je meestal de hoogste waterstand tot april/mei meestal en dan 5-7 km stroom!
Je geeft aan bij 1500 toeren kom je bijna niet vooruit. . . .
Hoelang en breed is je schip, wat is het motorvermogen, wat is het praktisch haalbare maximum toerental ?
een welk toerental is continue haalbaar.
Zonder die informatie kunne wij allemaal niet zoveel met de vraag

Alles kan, met de juiste voorbereiding.
Stella-Maris
stellamaris
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 05 Jan 2012, 11:08
ligplaats:
info:

Re: varen op de ijssel

Berichtdoor Aquarius129 » 02 Jan 2022, 22:05

Ons bootje is 9.00mtr lang en 2.95 breed. De motor is een mercedes 40pk. Wij hebben de boot een paar weken geleden opgehaald in Schiedam en naar Lathum (voorbij Arnhem) gevaren met ongeveer 10-12km/uur. Bij nader inzien hebben wij de ijssel niet bij 1500 maar bij 1000 toeren geprobeerd. Dat toerental werd ons geadviseerd door n monteur, daar t n motor van waarschijnlijk '69 betreft.
Aquarius129
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 02 Jan 2022, 19:08
ligplaats: Lathum
info:

Re: varen op de ijssel

Berichtdoor stellamaris » 02 Jan 2022, 22:32

Aquarius 129. Hallo

In principe kan het daarmee!. Maar alles valt en staat met betrouwbaarheid. Je kent de boot net . Ik weet niet hoeveel kennis je hebt van de voortstuwing.
Een scheepje van 9 meter met c.a 32 pk . Waarschijnlijk een 0m636(oud) en die levert bij een toerental van ca 2400 toeren ongeveer 32-36 pk. Daarmee kan het wel . Tijdens de overtocht heb je alleen op nagenoeg stil water gevaren. Het stukje de Ijssel af van de Ijsselkop tot de invaart van Rhederlaag voorstroom.
Dus dat kan wel kloppen die 10 tot 12 km/uur. Wil je de Ijssel op, dan zul je het aanwezige vermogen wat meer aan moeten spreken dan 1500 toeren want daarmee kom je niet of nauwelijks vooruit.(j4e gebruikt dan maar c.a de helft van het vermogen!
Ik denk dan bij een wat oudere motor toch aan 1800- 2000 toeren. De grote vraag is, is de toestand van de installatie zodanig dat dat kan?.
Koelwatertemperatuur en oliedruk. blijven die goed. Probeer dat op niet stromend water eens uit 1 uur lang en kijk dan eens verder.
Stella-Maris
stellamaris
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 05 Jan 2012, 11:08
ligplaats:
info:

Re: varen op de ijssel

Berichtdoor stellamaris » 02 Jan 2022, 22:41

aquarius 129

Nog een toevoeging. De rompsnelheid van je schip is 13,4 km per uur door het water.
Dat is de theoretisch maximaal haalbare snelheid van een waterverplaatsend schip van 9 meter.
De vraag is of er voldoende vermogen is geinstalleerd, en of de schroef de juiste spoed heeft om die snelheid te halen?
In de praktijk: de meeste schepen van die lengte hebben een kruisnelheid op stil water van c.a 11 km/h
Daar spelen factoren als motorbelasting , lawaai, golfbeweging en brandstofverbruik ook een rol bij !
Daar van uitgaande zou je dan c.a. 5 a 6 km/h tegenstroom overhouden en bij dezelfde snelheid c.a 15 km/h voorstroom
Stella-Maris
stellamaris
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 05 Jan 2012, 11:08
ligplaats:
info:

Re: varen op de ijssel

Berichtdoor redmiller » 02 Jan 2022, 23:16

Nagenoeg stil water is niet helemaal waar. De Nieuwe Maas en de Noord kennen een behoorlijke stroming, zeker in deze natte tijd. Ook op de Lek staat stroming. Zei het minder als op de IJssel, het blijft een rivier, waar op dit moment een redelijk debiet op staat. Ik draaide gisteren 1700 toeren en voer stroomopwaarts 7.3 kmh. Terwijl ik op vlak water 10 kmh met dezelfde toerental loop.
redmiller
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 08 Mrt 2017, 23:58
ligplaats: Schoonhoven
info:

Re: varen op de ijssel

Berichtdoor chaea » 02 Jan 2022, 23:42

De IJssel is de minst enge rivier die ik meermaals heb bevaren. Ja je kan vooral vanaf Arnhem behoorlijk tegenstroom hebben, als je boot daar niet tegenin komt is hij ongeschikt.
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: varen op de ijssel

Berichtdoor Aquarius129 » 03 Jan 2022, 00:30

Vergeef mij mn onwetendheid, maar wij willen in mei/juni een tocht maken vanaf Lathum richting Zwolle, van daaruit richting Muiden, dan de Vecht naar beneden en dan via de Lek, Rijn en een stukje stroomafwaarts de IJssel af, terug naar Lathum. Dan zou dat de enige richting zijn om veilig over de IJssel te varen?
Aquarius129
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 02 Jan 2022, 19:08
ligplaats: Lathum
info:

Re: varen op de ijssel

Berichtdoor broekie » 03 Jan 2022, 07:42

Volgens mij zou je stroomafwaards varen van Arnhem naar Zwolle. :mrgreen:
Tenminste dat hebben wij dit jaar nog wederom gedaan. Prachtige tocht.

Maar dat je op rivieren met ook veel beroepsvaart moet zorgen dat je schip betrouwbaar is, mag duidelijk zijn.
Volg eerdere adviezen op. Laat de motor nakijken door een echte monteur.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2546
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: varen op de ijssel

Berichtdoor kajoe » 03 Jan 2022, 10:38

tja rivier varen !
het is tegenwoordig wel dat alles snel moet dus ook opvarend in de oude dagen voeren geladen schepen rond 40/50 meter met 40/60 pk de rijn op en dus ook de rivieren in ons land .
haast is dan het woord maar deze schippers voeren gewoon en zagen wel waar ze terecht kwamen voor de nacht .de IJssel het is verrekte jammer dat het Apeldoorns kanaal gesloten is werd veel door opvarende schepen gebruikt en dat hadden ze allang weer open moeten maken zeker voor jachten een best mooi vaarwater .
zelf vaar ik er ook geregeld liefst afvarig natuurlijk lastig nee lees het bpr /rpr er over het varen daar met kleine schepen en als je maar goed de wal aan houd is er niets loos de grote schepen houden dan wel rekening met je ,maar je ziet vaal gasten midden vaarwater varen en dn twijfelen wat ze willen als er een groot schip aan komt dus laat duidelijk zien hoe en waar je vaart ,zij houden daar wel rekening mee ,ja en als er tonnen liggen ,, nou kruip dan ev even daar achter het is niet direct ondiep daar ,en de kribben nou een paar meter en het is diep zat .
wil je oversteken om de stroom vrij te varen laat het dan duidelijk zien ook als je verkeerde wal wil blijven varen .
en kijk heel geregeld achterom zij varen tussen de 10 tot 20 kmpu opvarig en afvarig tot wel 30 km pu of meer
wij liepen op de rijn afvarig 90x11.45 x1.60 ruim 36 kmpu .
en zorg dat je goed ankerspul hebt voor als alles stil valt .
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Volgende

Terug naar Reiservaring

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten