varen op de ijssel

varen op de ijssel

Berichtdoor Aquarius129 » 02 Jan 2022, 21:04

Hallo allemaal, heeft er iemand ervaring met t varen op de ijssel? Ik vraag mij af of ik met mijn bootje, n Graaf vlet uit '69 uberhaupt de ijssel stroomopwaarts op kan varen. Paar dagen geleden geprobeerd met 1500 toeren, maar bootje kwam lauwelijks vooruit, zijn toen maar snel omgedraaid. Is dat mss in t voorjaar beter te doen? Mss n stomme vraag, maar ik ben n beginner en moet dus nog veel ontdekken......
Aquarius129
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 02 Jan 2022, 19:08
ligplaats: Lathum
info:

Re: varen op de ijssel

Berichtdoor stellamaris » 02 Jan 2022, 21:46

Aquarius 129

Varen op de Ijssel is goed te doen met enige ervaring en betrouwbare spullen. Je geeft aan dat je een beginner bent. Dan is de Gelderse Ijssel niet het meest eenvoudige water om te beginnen. Je vaart op de boven ijssel dus altijd ,afhankelijk van de waterstand, tussen de 4 en 6 kilometer stroom.
Verder een smalle rivier die bovendien in dat gedeelte veel nauwe bochten kent . Bovendien krijg je daar te maken met "verkeerde wal varen" door grote- en kleine schepen.
Mijn advies:
-Leer eerst varen op niet stromend water en leer je boot kennen.
-Zorg ervoor dat je een betrouwbaar schip hebt( geen uitval door vuile brandstof of andere oorzaken)
-De minimale snelheid die je boot redelijkerwijs nodig heeft is c.a 10km/uur op stil water, dan houdt je tegenstroom 5 km/u over!!
Ga de eerste paar keren die je daar gaat varen met iemand die ter plaatse goed bekend is.

In het voorjaar heb je meestal de hoogste waterstand tot april/mei meestal en dan 5-7 km stroom!
Je geeft aan bij 1500 toeren kom je bijna niet vooruit. . . .
Hoelang en breed is je schip, wat is het motorvermogen, wat is het praktisch haalbare maximum toerental ?
een welk toerental is continue haalbaar.
Zonder die informatie kunne wij allemaal niet zoveel met de vraag

Alles kan, met de juiste voorbereiding.
Stella-Maris
stellamaris
 
Berichten: 30