Route via randmeren naar afgedamde Maas

Route via randmeren naar afgedamde Maas

Berichtdoor Krekel » 17 Sep 2021, 10:50

Hallo,

Is het varen vanuit Utrecht over het Merwedekanaal richting Dordrecht te doen mbt beroepsvaart? We zijn onderweg (met een Brekken kruisertje van 10 m) van Friesland naar Kerkdriel (onder Zaltbommel) en zitten nu op de randmeren. Het plan is via Muiden (Vecht) naar Utrecht en vandaar zie ik geen andere mogelijkheid dan via het Merwedekanaal naar het zuiden te gaan. Tips welkom!

Groet,

Jaap.
Krekel
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 17 Sep 2021, 10:43
ligplaats: Kerkdriel
info: Brekkenkruiser

Re: Route via randmeren naar afgedamde Maas

Berichtdoor Blacktoppie » 17 Sep 2021, 11:17

Merwede kanaal is geen probleem.. af en toe beroeps maar niet veel.

Dordrecht kom je niet. Je vaart bij gorinchem naar buiten en bij woudrichem de maas op
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1179
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: Route via randmeren naar afgedamde Maas

Berichtdoor Het Sluizenfront » 17 Sep 2021, 11:47

Wel even oppassen met het oversteken van Lek en Boven-Merwede. Men verkijkt zich nogal eens aan de snelheid waarmee die grote jongens aankomen. Vooral de afvaart is sneller bij je dan je denkt. In juni zijn wij daar nog geweest en zagen hoe het bijna mis ging met een voor ons in sluis Vreeswijk gelegen motorjacht die dacht dat het nog wel kon voor dat lege afvarende motorschip. Eigenlijk niet dus..., de verwensing op kanaal 10 waren niet van de lucht :shock:
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
____________________________________
Reline 41SLX (2002) motorkruiser, 12.37 x 3.80 x 1.15,
Hoofdmotor:159pk Vetus-Deutz
https://www.binnenvaartinbeeld.com/
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront
 
Berichten: 170
Geregistreerd: 17 Feb 2019, 13:08
Woonplaats: Panheel
ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Re: Route via randmeren naar afgedamde Maas

Berichtdoor Blacktoppie » 17 Sep 2021, 11:55

Het Sluizenfront schreef:Wel even oppassen met het oversteken van Lek en Boven-Merwede. Men verkijkt zich nogal eens aan de snelheid waarmee die grote jongens aankomen. Vooral de afvaart is sneller bij je dan je denkt. In juni zijn wij daar nog geweest en zagen hoe het bijna mis ging met een voor ons in sluis Vreeswijk gelegen motorjacht die dacht dat het nog wel kon voor dat lege afvarende motorschip. Eigenlijk niet dus..., de verwensing op kanaal 10 waren niet van de lucht :shock:


Uiteraard.. bij het amsterdam rijn kanaal overigens hetzelfde verhaal
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1179
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: Route via randmeren naar afgedamde Maas

Berichtdoor Krekel » 17 Sep 2021, 15:23

Dank, ik bedoelde natuurlijk Gorkum waar ik Dordrecht schreef..
Krekel
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 17 Sep 2021, 10:43
ligplaats: Kerkdriel
info: Brekkenkruiser

Re: Route via randmeren naar afgedamde Maas

Berichtdoor ad gevers » 17 Sep 2021, 21:24

Is een mooie route, doch als je op wilt schieten, dan bij Maarsen vanaf de Vecht
het ARK op. Via Tiel met een noodgang de Waal af, even door kanaal en sluis van Sint Andries
en je ligt in Kerkdriel. (is in een halve (zondag) te doen.)
Succes.
Ad.
ad gevers
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 18:24
Woonplaats: NULAND
ligplaats: Lith
info:

Re: Route via randmeren naar afgedamde Maas

Berichtdoor R.C.Grootveld » 17 Sep 2021, 23:30

Het Sluizenfront schreef:Wel even oppassen met het oversteken van Lek en Boven-Merwede. Men verkijkt zich nogal eens aan de snelheid waarmee die grote jongens aankomen. Vooral de afvaart is sneller bij je dan je denkt. In juni zijn wij daar nog geweest en zagen hoe het bijna mis ging met een voor ons in sluis Vreeswijk gelegen motorjacht die dacht dat het nog wel kon voor dat lege afvarende motorschip. Eigenlijk niet dus..., de verwensing op kanaal 10 waren niet van de lucht :shock:

Daarom vaar ik met AIS, kun je prima inschatten of, hoe en waar je er tussen door kunt.

Overigens:
Als je dwars op de stroom oversteekt, dwz met een vaste koers en niet naar een punt sturen, heb je daar geen last van.
Dan is het alsof je allemaal op stilstaand water vaart, alleen beweegt die hele bak.
Bij het oversteken van de traffic lanes in het kanaal is dat zelfs verplicht, die moet je op koers oversteken, haaks op de TL.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Route via randmeren naar afgedamde Maas

Berichtdoor R.C.Grootveld » 17 Sep 2021, 23:31

ad gevers schreef:Is een mooie route, doch als je op wilt schieten, dan bij Maarsen vanaf de Vecht
het ARK op. Via Tiel met een noodgang de Waal af, even door kanaal en sluis van Sint Andries
en je ligt in Kerkdriel. (is in een halve (zondag) te doen.)
Succes.
Ad.

ARK vind ik nu niet bepaald prettig vaarwater . . .
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Route via randmeren naar afgedamde Maas

Berichtdoor Krekel » 18 Sep 2021, 09:49

We hebben niet veel haast maar ik het ARK wil ik liever niet op, we hebben nog weinig ervaring met deze boot. Tot nu toe is alles prima gegaan, ik had zo'n 15 jaar niet meer gevaren en daarvoor een zeiljacht(je) gehad. De boot van Heerenveen naar Naarden gevaren zonder problemen. Ik twijfel nu of ik door moet gaan of 2 weken de boot in Naarden laten liggen en daarna een ervaren schipper mee te nemen. (is nu op vakantie).
Krekel
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 17 Sep 2021, 10:43
ligplaats: Kerkdriel
info: Brekkenkruiser

Re: Route via randmeren naar afgedamde Maas

Berichtdoor Blacktoppie » 18 Sep 2021, 10:43

Tis allemaal niet zo spannend als het klinkt...
Gewoon goed je ogen open blijven houden. vecht en merwede kanaal zijn rustige stukken.(alhoewel.. de sloepen parade op de vecht bij lekker weerr :lol: ).. de oversteken iets drukker waar het vooral bij de bovenmerwede druk kan kan. Voordeel is dat het daar lekker breed is dus meer plek om uit te wijken. Lek is een stuk smaller bij de oversteek. Ik vaar er regelmatig langs maar nooit echt noemenswaardige problemen gehad daar.

Dan op de afgedamde maas en maas gewoon goed te doen.

Goed rondom (blijven) kijken en netjes stuurboord wal aanhouden dan is er over het algemeen niks aan de hand.
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1179
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Volgende

Terug naar Reiservaring

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten