Zuidoost Engeland

Re: Zuidoost Engeland

Berichtdoor Pieren » 23 Dec 2020, 20:24

WoW, dit is een actief forum. Bedankt alvast voor de reacties!
Bijboot, vlot, plotter, ais, iPad, recente kaarten, zowel op papier als digitaal, Reeds almanak 2021, marifoon: check
Zeemarifoon, daar heb ik geen vergunning voor, dus dat ontbreekt.
Zeeziekte, nog nooit last van gehad, maar ik neem toch een doosje pilletjes mee, je weet nooit...
Brandstoffilter, ook goeie tip, die neem ik mee.
Ook al een bevriend schipper gevonden die mee de oversteek zal maken, toch ook een extra veiligheid denk ik dan.
Nu nog hopen op goed weer, geen brexit gedoe en hopelijk tegen dan geen Corona-miserie meer.
Pieren
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 23 Dec 2020, 11:04
ligplaats: Temse
info: Galeon 405HTL

Re: Zuidoost Engeland

Berichtdoor R.C.Grootveld » 23 Dec 2020, 20:51

MBT AIS: Vergeet de app versie die de info van het internet haalt en investeer in een echte AIS ontvanger, kosten een paar 10jes.
Nog beter: Een transponder . . .
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Zuidoost Engeland

Berichtdoor Pettevlet » 23 Dec 2020, 21:04

Even een aanvullende reactie : vanuit mijn jarenlange ervaring met zeilboten op groot water (Azoren t/m Noorwegen) is er één ding m.i. het belangrijkst (naast de vanzelfsprekende veiligheidsvoorzieningenj en dat is zien en gezien worden.
Dus wat mij betreft investeren in een goede radar reflector en AIS transponder. En dan moet je er vanuit gaan dat er nog schepen zijn die je niet opmerken en waar je dus zelf vrij van moet blijven.
Vraag kennissen met radar of bijvoorbeeld de Brandaris of een andere radarpost als je in de buurt bent of je goed zichtbaar bent op de radar.
En ja, het is goed te doen, (afhankelijk van je schip) met rustig weer.
Persoonlijk zou ik zelf altijd naast elektronische vaarkaarten ook een papieren exemplaar aan boord hebben, maar dat komt omdat ik een ouderwetse l*l ben die het liefste nog op ellebogenstoom navigeert.
Heb mijn leven lang meestal zonder gps over water gescharreld en toen ik hem eenmaal had meer als backup en controle voor mijn eigen bestek gebruikt dan als primair navigatiehulpmiddel
Gebruikers-avatar
Pettevlet
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 21 Jul 2020, 20:59
ligplaats:
info:

Re: Zuidoost Engeland

Berichtdoor redmiller » 23 Dec 2020, 21:32

Amersfow schreef:Ik heb ze allebei in werking gezien, maar hoor wel klachten over plotters. De AIS/Plotter gaf ongeveer 30% van de tijd problemen (met name de repeater bij de stuurstand); mijn iPhone 11 bleef het 2 weken doen. Plotters hebben natuurlijk veel meer componenten en zijn niche producten. Vlgns mij kun je ook AIS data in Navionics krijgen, maar dat is mij nog niet gelukt. AIS kun je ook simpel in gratis apps krijgen, maar wellicht moet je daarvoor 4g hebben; na 4-5 nm buiten de kust heb je daar dus niets aan. Mooiste is ze beiden hebben natuurlijk.


Ik vaar nu 3 jaar met IPad, Navionics en AIS gegevens. Werkt fantastisch! Vanuit mijn haventje in Schoonhoven zie ik de schepen in de Nieuwe Maas varen. Van elk schip kan ik gegevens bekijken. Bestemming is meestal onzin, maar de snelheid, de koers en de naam zijn onder andere zichtbaar. Ik heb al vaak een schip ‘om de hoek’ kenbaar kunne maken wat mijn plan was en daar wordt meestal positief op gereageerd. Ik heb overigens een AIS transponder met WIFI

Natuurljk is een IPad niet zout dicht, maar je kunt er gewoon een waterdichte case zoals een otterbox omdoen en voila. Natuurlijk likkebaard ik ook wel eens bij een fullcolor plotter...

Over Navionics, dat kun je elke dag updaten. Alleen heb ik ook altijd een papieren kaart.
redmiller
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 08 Mrt 2017, 23:58
ligplaats: Schoonhoven
info:

Re: Zuidoost Engeland

Berichtdoor Amersfow » 23 Dec 2020, 21:40

Ais via app zal internet nodig hebben, dus op zee werkt dat niet.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1865
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Zuidoost Engeland

Berichtdoor redmiller » 23 Dec 2020, 21:53

Amersfow schreef:Ais via app zal internet nodig hebben, dus op zee werkt dat niet.


Nee, dat is juist het mooie. Ik heb een AIS transponder met WIFI. Een EM track B360 klasse B AIS. Door de iPad op het netwerk van de transponder aan te sluiten, worden de AIS gegevens zichtbaar in Navionics (op de iPad).

Wat jij bedoeld is AIS via zo’n site. Dat is helemaal niet betrouwbaar.
redmiller
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 08 Mrt 2017, 23:58
ligplaats: Schoonhoven
info:

Re: Zuidoost Engeland

Berichtdoor Pettevlet » 23 Dec 2020, 21:53

Amersfow schreef:Ais via app zal internet nodig hebben, dus op zee werkt dat niet.


Ik kan mijn transponder data via WiFi streamen naar mijn iPad. Werkt inderdaad goed in Navionics (en andere geschikte apps) zonder internet.
Dat kan op twee manieren: of met een WiFi geschikte AIS ontvanger/transponder of met een kastje zoal de https://www.boatcontroller.nl.
ik gebruik die laatste en dat werkt prima.


edit/: red miller was me voor... :P
Gebruikers-avatar
Pettevlet
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 21 Jul 2020, 20:59
ligplaats:
info:

Re: Zuidoost Engeland

Berichtdoor Amersfow » 23 Dec 2020, 22:04

Ha dan ben je voor 1000 euro klaar. Waaruit bestaat een plotter? GPS antenne, ais transponder, kaartentafel unit, repeater, bekabeling. Nog meer?
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1865
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Zuidoost Engeland

Berichtdoor Mopolcamper » 23 Dec 2020, 22:17

En dan maar hopen dat we halverwege geen stroomuitval hebben.
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Zuidoost Engeland

Berichtdoor redmiller » 23 Dec 2020, 22:25

Die stroomuitval doet in eerste instantie niet zoveel met een iPad, wel met een plotter...

Daarom neem je ook een papieren kaart mee. Met een kompas en andere zaken, zoals een handgps etc...
redmiller
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 08 Mrt 2017, 23:58
ligplaats: Schoonhoven
info:

VorigeVolgende

Terug naar Reiservaring

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten