Zuidoost Engeland

Zuidoost Engeland

Berichtdoor Pieren » 23 Dec 2020, 12:20

Goeie morgen,

Al een tijdje op zoek naar degelijke info omtrent kanaal oversteek en varen in Engeland. Meestal gaat het over zeilboten, of durvers met een kleine rib.
We zoeken de info voor een (snelvarend) motorjacht.
Wij (mijn echtgenote en ik) willen volgende zomervakantie graag naar Engeland varen, doel zou het eiland Wight zijn, en op terugweg nog een bezoekje aan Londen.
Buiten twee prachtige vaarvakanties in Kroatië hebben we geen enkele ervaring met varen op zee.
Van veel collegae schippers krijg ik de raad om uiterst voorzichtig te zijn en me ter dege voor te bereiden.
Het lijkt steeds of we iets heel gevaarlijk gaan ondernemen, maar is dat ook zo?
Ik wil de zee/ kanaal zeker niet onderschatten, maar zelf heb ik het gevoel, als dit gebeurt in veilig weer (bv Max 4bft) op de kortste plaats (Calais-Dover) lijkt me dat met een snelvarend jacht niet echt een zware beproeving, indien nodig even gas geven en op een paar uur zijn we over, maar nogmaals, wij zijn op zee totaal onervaren.
Daarom dus mijn oproep: graag tips en tricks van ervaren schippers om deze tocht in alle veiligheid te kunnen ondernemen?
Pieren
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 23 Dec 2020, 11:04
ligplaats: Temse
info: Galeon 405HTL

Re: Zuidoost Engeland

Berichtdoor Wolf1 » 23 Dec 2020, 12:56

Ja vaak is het inderdaad paar uur en je bent aan de overkant en als je de tijd kan nemen om een geschikt moment te kiezen is het meestal geen enkel probleem.
Het blijft een oversteek van één van de drukste shipping lanes ter wereld ! !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1844
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Zuidoost Engeland

Berichtdoor pascall » 23 Dec 2020, 12:59

Zeker geen probleem maar ervaring is een pray!
Het is niet allen de windkracht die een rol speelt,ook de stromingen spelen een net zo groten rol,een combinatie van deze twee kan bij windkracht 4 al voor zeer ogennamen verrassingen zorgen!
Ik zou eerst een stukje kustvaren, van haven naar haven buitenom ,bijvoorbeeld, Vlissingen, Stellendam, Rotterdam Ijmuiden.
Dan raak je een beetje vertrouwd, als het niets is ben je zo binnen.
Lees je in over stromingen, weer en navigatie, hier op het forum zijn uitgebreide reisverslagen te lezen over het varen op zee met een motorboot, doe er je voordeel mee!
Hoe verder naar het zuiden van de Noordzee hoe groter het tij verschil hoe groter de stroming, dus verdiep je hier in!
Vele haven zijn alleen toegankelijk op een bepaalde getijden of af te raden aan te lopen bij bepaalde windrichting/kracht, cruciale materie.
Mooi voorbeeld is de stroming bij de kanaaleilanden met als topper de Alderney Race tot 22 km per uur, een zuchtje wind hier tegen in maakt het tot een hel!
Het is absolute niet om te ontmoedigen, in tegen deel, het is geweldig, wil niet anders, maar weet wel waar je aan begint, dus kom beslagen te ijs!!!

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2122
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Zuidoost Engeland

Berichtdoor Amersfow » 23 Dec 2020, 13:43

Zorg dat je Navionics beschikbaar hebt; die levert onschatbare info over hoogtes en stroming op. Kracht 4 is al behoorlijk veel hoor, zou wachten op minder. En die schepen zijn supersnel bij je, en je mist er zo een. Ogen in je achterhoofd hebben, zeker met 2 man continue rondkijken, zeker in de shipping lanes. En zie topic over beperkte kustvaart, er zijn best veel eisen/wensen voor zeevaart. viewtopic.php?f=31&t=5960
Ik dacht altijd dat met een zeilboot op zee veel veiliger was dan met motorboot; die ligt op 1 oor. Maar mijn praktijk leerde dat dat alleen maar op beperkte koersen (scherp aan de wind) is. Op alle andere koersen ben je met een zeilboot net zo'n speelbal als motorboot en gaat het continue heen en weer.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1857
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Zuidoost Engeland

Berichtdoor Yep » 23 Dec 2020, 13:48

Vorig jaar naar London geweest.

Ik heb me eerst goed laten informeren over de route.
In het stuk langs de kust naar Calais evenals aan de overkant heb je nogal wat ondieptes.
Een beetje kaart op de plotter is dan ook een must.

Verder is 3 Beaufort of minder wel zo prettig.
Wij newbies zijn verzeild geraakt in 5 Beaufort en meer op het stuk Breskens - Nieuwpoort maar dat was ongeduld dus eigen schuld.
Wel een leerzame ervaring overigens.

Verder letten op de 2 shipping lanes.
Deze moet je haaks crossen.
Beetje mikken dus want elke lane is wel 5 km breed.

Bezuiden Dover ken ik niet maar Pascal heeft al wijze woorden geschreven.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Zuidoost Engeland

Berichtdoor Amersfow » 23 Dec 2020, 13:53

Over kaartplotter of Navionics; ik hoorde dat een plotter met passende kaart ~10x duurden en 10x onbetrouwbaarder is dan een Ipad met Navionics. Een Ipad is miljoenen x verkocht heeft alles in 1. Anyeway, je moet denk ik ook altijd kaarten hebben en kunnen navigeren en op kompas kunnen varen als backup. Zeker niet op 1 ding vertrouwen.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1857
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Zuidoost Engeland

Berichtdoor jkos » 23 Dec 2020, 14:08

Zelf vaar ik dikwijls buiten op de Noordzee en langs de Belgische kust.
Vorig jaar heb ik mijn in Engeland gekochte boot overgevaren van Lowestoft naar de Roompotsluis in Zeeland, een oversteek van iets meer dan 100 mijl.
Omdat het prachtig weer was zijn we in een rechte lijn overgestoken, korte klap zullen we maar zeggen.
Zorg dat je goede (recente) kaarten aan boord hebt, een overzeiler en aanloopkaart of een bijgewerkte elektronische variant. Zelf gebruik ik Navionics en ben daar zeer tevreden over.
Verder zou ik wat brandstoffilters op reserve meenemen, het kan wel eens slingeren en beter met verlegen dan om verlegen moet je maar denken.
Wat de planning betreft moet je rekening houden met het weer, plan niet in een te strak schema want dan moet je wel eens overnieuw gaan rekenen.
Zorg voor een goed werkende marifoon en luister ook goed uit, vooral bij het kruisen van de traffic lanes is dit belangrijk.
Hoe zuidelijker je komt( tot dat het kanaal breder wordt) hoe hoe meer stroom er staat, houd hier rekening mee.
Verder gewoon gezond verstand en zorgen dat je spul in orde is.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Zuidoost Engeland

Berichtdoor pascall » 23 Dec 2020, 14:10

Ipad is leuk maar zeker niet betrouwbaarder dan een plotter, integendeel!
Een goede plotter is ontworpen om in alle omstandigheden te opereren , in weer en wind, zoutwater, zo'n, 100% waterdicht met solide connectors.
Dit is niet van horen zeggen maar uit eigen ervaring!

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2122
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Zuidoost Engeland

Berichtdoor Yep » 23 Dec 2020, 14:14

Zelfde ervaring.
Komt nog bij dat je AIS kunt weergeven.
Lijkt me ZEKER een must op zo'n trip.
M.n. bij die shipping lanes kun je hiermee prima mikken daar je de snelheid en afstanden kunt zien van de grote schuiten.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Zuidoost Engeland

Berichtdoor Amersfow » 23 Dec 2020, 14:36

Ik heb ze allebei in werking gezien, maar hoor wel klachten over plotters. De AIS/Plotter gaf ongeveer 30% van de tijd problemen (met name de repeater bij de stuurstand); mijn iPhone 11 bleef het 2 weken doen. Plotters hebben natuurlijk veel meer componenten en zijn niche producten. Vlgns mij kun je ook AIS data in Navionics krijgen, maar dat is mij nog niet gelukt. AIS kun je ook simpel in gratis apps krijgen, maar wellicht moet je daarvoor 4g hebben; na 4-5 nm buiten de kust heb je daar dus niets aan. Mooiste is ze beiden hebben natuurlijk.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1857
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Reiservaring

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten