jacht

jacht

Berichtdoor Oliver123 » 14 Dec 2020, 22:31

Goedemiddag, mijn vrouw en ik hebben een jacht gekozen dat we willen kopen.
Boot Italiaans 12,6 meter van de Franchini scheepswerf, Model Atlantis.
We willen een paar jaar met onze kinderen naar een jacht.
Wat betreft de leefruimte en het aantal bedden, past het bij ons.
1. Ik wil een professionele mening weten - is deze boot structureel geschikt voor de oceaan? We willen dat het de wereld rondgaat?
Oliver123
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 14 Dec 2020, 22:24
ligplaats:
info:

Re: jacht

Berichtdoor Yep » 14 Dec 2020, 22:49

Moet je niet naar het 'Zeilersforum'?
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3167
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: jacht

Berichtdoor Solita74 » 14 Dec 2020, 23:15

Ik ben een keer of 6 de wereld Rond gevaren maar die schepen waren boven de 130 meter en die slingerde en stamte behoorlijk en zelf zeeziek geweest!
Solita74
 
Berichten: 332
Geregistreerd: 17 Feb 2020, 18:00
ligplaats: Vld
info: Vlet
12.00 meter

Re: jacht

Berichtdoor quichot » 15 Dec 2020, 11:09

Guppy van zeilmeisje Laura was een meter of 11.
Zelf heb ik rond Schotland gezeild op een jachtje van krap 9 meter.
Ik wil maar zeggen: zo'n scheepje is net zo zeewaardig als haar bemanning. Als je de golfhoogte bij zwaar weer op de oceaan als norm neemt, of zelfs de oceaandeining bij kalm weer, maken die paar meter lengte echt niet uit hoor! Zelfs bemanningen op orkaanbestendige suppliërs worden soms zeeziek.
Ik zou eerder letten op sterkte van mast, want, doek, verstaging incl. puttings, roer en kiel.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: jacht

Berichtdoor Mopolcamper » 15 Dec 2020, 11:49

Dit is een snelvarend motorbootje. Waarvan vermoedelijk de tankinhoud onvoldoende zal blijken voor een oceaanoversteek.
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: jacht

Berichtdoor Marie Christina » 15 Dec 2020, 12:02

Met een wellicht onterecht trol-alarmpje dat af gaat in mijn achterhoofd zal ik toch reageren.

Op Mopolcamper na schijnt niemand te beseffen dat het hier een motorboot betreft.
Masten, verstaging, zeildoek, zeilersforum. 8-)

Met deze boot wil je niet in een windkracht verschrikkelijk terecht komen op de Atlantic.
Brandstof wordt, zoals gezegd, een probleem: een oversteek ga je niet halen.
Een snelle check op het www leert dat dit schip een brandstofvoorraad van 2000 liter en twee Caterpillar C12 motoren van 705 BHP heeft.
Die lusten wel een slokje.
Ik gok een literje of 25 per uur. (Nogmaals: gokje)
Dat is met zijn tweetjes dus 50 liter
2000/50=40 uurtjes varen.
Ik schat dat die boot een knoop of 30 haalt: 30X40=1200 mijl.
Een Atlantische oversteek is al gauw 2000 mijl. (Brest-St. John's is 2200 mijl en één van de kortste trajecten.)
Dat ga je dus niet halen.

Wel een leuke boot om, bijvoorbeeld, in de Oostzee te beginnen met je tocht en dan zo af te zakken naar de Middellandse Zee.
Laatst gewijzigd door Marie Christina op 15 Dec 2020, 12:20, in totaal 2 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: jacht

Berichtdoor kajoe » 15 Dec 2020, 12:13

tja ik vind het altijd een gewaagde onderneming om de atlantic maar ook de stille ocaan over te steken .heb in het verre verleden daar wel eens gevaren en ja het kan te keer gaan voordeel met een klein bootje Roets je wel over de golven maar toch .
en ach zoals er overal post boeien lagen zal er toch ook wel ergens olie boeien liggen wij hadden daar uitkijken voor (jongste gasten aan boord).
kajoe
 
Berichten: 1376
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: jacht

Berichtdoor quichot » 15 Dec 2020, 13:40

Marie Christina schreef:Met een wellicht onterecht trol-alarmpje dat af gaat in mijn achterhoofd zal ik toch reageren.

Op Mopolcamper na schijnt niemand te beseffen dat het hier een motorboot betreft.


Zoeken op Franchini Atlantis leverde weldegelijk een zeiljacht op, dus zo dom was het nou ook weer niet. Franchini Emozione zijn snelle motorboten van rond het halfmiljoen.
Haha! Ja, de combinatie jacht en oceaan deed het. Leek me onmogelijk met een klein motorjachtje, vandaar.

Henk de Velde is ooit met een motorjacht solo de wereld rondgegaan. Maar dat was een volledig voor dat doel geprepareerde barkas. Dus alle kooien zullen wel zijn opgeofferd aan bunkercapaciteit. Ik kan zo gauw over die tocht niks terugvinden, maar dat scheepje kwam bij ons langs toen we in de Vecht lagen. En ja, zag er inderdaad uit alsof je daar de zee mee opkon!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: jacht

Berichtdoor R.C.Grootveld » 15 Dec 2020, 14:38

Marie Christina schreef:Henk de Velde is ooit met een motorjacht solo de wereld rondgegaan. Maar dat was een volledig voor dat doel geprepareerde barkas. Dus alle kooien zullen wel zijn opgeofferd aan bunkercapaciteit. Ik kan zo gauw over die tocht niks terugvinden, maar dat scheepje kwam bij ons langs toen we in de Vecht lagen. En ja, zag er inderdaad uit alsof je daar de zee mee opkon!

Er heeft eens een verslag in (ik meen) Motorboot gestaan over een oversteek met 2 Elling's, volgens mij lagen de zakken met extra brandstof op het dek.

En de Duitse Harald Paul is ooit met een aangepaste Smelne naar https://smelne.nl/expeditie-canada-20092010/ overgestoken.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: jacht

Berichtdoor Yep » 15 Dec 2020, 14:48

En de Dirona (heeft heel veel, ook technische, info) is de hele wereld al rond geweest.
Ze liggen nu al een hele tijd in Noorwegen in de Fjorden.
https://mvdirona.com.

Naschrift:
Ze documenteren werkelijk alles.
Zelfs als ze een wind gelaten hebben beschrijven ze dit :-)
Laatst gewijzigd door Yep op 15 Dec 2020, 15:25, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3167
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Volgende

Terug naar Reiservaring

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten