raad gevraagd over route : Dinteloord - Veerse Meer

raad gevraagd over route : Dinteloord - Veerse Meer

Berichtdoor Daxiepaks » 02 Jun 2020, 19:17

Hallo iedereen,
Wij zouden graag volgende week vertrekken voor een kleine week vaarplezier. Nu hadden we graag de ervaring, tips en tricks, van oa deze groep gehad over de te varen route , als u weet dat :
we varen met een stalen vlet , 10m , gewicht 10 ton diepgang 1m ,hoogte 2,5 meter (laag dus).
We hebben wel marifoon, maar geen radar of dieptemeter.. We varen op de (ex) ANWP app...
Onze ervaring is vooral op binnenwateren en al een paar keer volkerak.
We vertrekken vanuit Dinteloord en hopen het Veerse Meer als uiterste punt te kunnen halen..
Zonder stroming / wind halen we normaal een gemiddelde SOG van 11km/h , bootje heeft wel power (110pk) , dus we halen de 10 meestal wel..
Maar alle raad over de route / sluizen / getijde , mogelijk gevaarlijke punten..te vermijden punten.. of net aanraders op de route... is zeer welkom !
dank bij voorbaat !

GVH
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: raad gevraagd over route : Dinteloord - Veerse Meer

Berichtdoor ErikH » 02 Jun 2020, 21:24

Mijn tip; lekker gaan varen als de wind het toelaat. Wind kan de enige spelbreker zijn op dit tochtje met een motorboot. Mocht de wind tegenvallen midden op het water dan z.s.m. naar een veilige haven en niet door gaan knokken.

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: raad gevraagd over route : Dinteloord - Veerse Meer

Berichtdoor pascall » 02 Jun 2020, 21:53

Ga je via de Krammersluis of de Bergsediepsluis?

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2122
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: raad gevraagd over route : Dinteloord - Veerse Meer

Berichtdoor R.C.Grootveld » 02 Jun 2020, 22:02

Ik sluit me bij Erik H aan: Wind kan op deze route de grote spelbreker zijn.

Verder heb je 2 opties:
1: Volkerak - Krammer
2: Via de Schelde-Rijn verbinding naar Bergen op Zoom en daar de Oosterschelde op
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: raad gevraagd over route : Dinteloord - Veerse Meer

Berichtdoor Blacktoppie » 02 Jun 2020, 23:35

Leuke plannen, gewoon gaan. Wij zijn afgelopen jaar met de huidige boot ook in zeeland geweest en best wat dagen met goeie wind gehad. Met mn vorige zeilboot een keer of 4 die kant op geweest.

de weerberichten een beetje in gaten houden.. op de oosterschelde kan het met wat wind en stroming best spoken. Maar ik verwacht zo maar dat je boot daar best goed tegenkan, vlet is meestal rondspant en die rollen wat lekkerder over de golven.. en een boot is meestal zo zeewaardig als zn bemanning.
Ik vind dat als je die kant op gaat dat je van volkerak de oosterschelde op moet klappen, zierikzee is een aanrader. Veerse meer is mooi maar ook de grevelingen is erg mooi.

Ik heb aan boord nog een paar hydrografische kaarten liggen van zn zeilboot periode. En qua ondieptes enzo heb ik er afgelopen zomer in zeeland best wat aan gehad, nooit verkeerd om zo iets aan te schaffen.

Oh ja stalen boot en zout water.. mocht je plekjes met iets achterstallig onderhoud hebben vind je ze na zeeland altiid wat beter :lol:
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1175
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: raad gevraagd over route : Dinteloord - Veerse Meer

Berichtdoor pascall » 03 Jun 2020, 16:04

In de meeste gevallen is het schip niet het probleem maar de bemanning.
Een keer het vaarplezier verziekt door slecht weer kan het voor altijd naar de knoppen zijn.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2122
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: raad gevraagd over route : Dinteloord - Veerse Meer

Berichtdoor Daxiepaks » 03 Jun 2020, 19:13

pascall schreef:Ga je via de Krammersluis of de Bergsediepsluis?

Mvg,

Pascal.


Tja, dat is één van de dingen die we nog niet weten.. Iemand raadde Bergsediepsluis aan ivm makkelijker de oosterschelde oversteken..?
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: raad gevraagd over route : Dinteloord - Veerse Meer

Berichtdoor Daxiepaks » 03 Jun 2020, 19:14

Blacktoppie schreef:Leuke plannen, gewoon gaan. Wij zijn afgelopen jaar met de huidige boot ook in zeeland geweest en best wat dagen met goeie wind gehad. Met mn vorige zeilboot een keer of 4 die kant op geweest.

de weerberichten een beetje in gaten houden.. op de oosterschelde kan het met wat wind en stroming best spoken. Maar ik verwacht zo maar dat je boot daar best goed tegenkan, vlet is meestal rondspant en die rollen wat lekkerder over de golven.. en een boot is meestal zo zeewaardig als zn bemanning.
Ik vind dat als je die kant op gaat dat je van volkerak de oosterschelde op moet klappen, zierikzee is een aanrader. Veerse meer is mooi maar ook de grevelingen is erg mooi.

Ik heb aan boord nog een paar hydrografische kaarten liggen van zn zeilboot periode. En qua ondieptes enzo heb ik er afgelopen zomer in zeeland best wat aan gehad, nooit verkeerd om zo iets aan te schaffen.

Oh ja stalen boot en zout water.. mocht je plekjes met iets achterstallig onderhoud hebben vind je ze na zeeland altiid wat beter :lol:


Laat onze vlet nu net een knikspant zijn ;-))) (en ze danst echt wel hard op golven...)
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: raad gevraagd over route : Dinteloord - Veerse Meer

Berichtdoor Blacktoppie » 03 Jun 2020, 20:22

Aii.

Maar niet getreurd. er zijn ook zat knikspanten die daar varen :lol:
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1175
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: raad gevraagd over route : Dinteloord - Veerse Meer

Berichtdoor redmiller » 03 Jun 2020, 22:57

Zeeland 2 keer gedaan. Ik heb helemaal een joepie knikspantboot: Verhoef. Maar ook veilig en gezellig aangekomen. Kijk het weer af en staat je niet blind op het weerbericht. Je kunt tijdens het varen altijd besluiten om je reisdoel te wijzigen of je reis aan te passen...

Geniet ervan!
redmiller
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 08 Mrt 2017, 23:58
ligplaats: Schoonhoven
info:

Volgende

Terug naar Reiservaring

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten