Den helder <> Texel

Re: Den helder <> Texel

Berichtdoor redmiller » 15 Mei 2020, 18:43

CE normering... dus alles voor de CE normering is niet zeewaardig?
redmiller
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 08 Mrt 2017, 23:58
ligplaats: Schoonhoven
info:

Re: Den helder <> Texel

Berichtdoor pascall » 15 Mei 2020, 19:19

Zoals Marie Christina al opperde,

Een schip is zo zeewaardig als zijn bemanning.
Stuur je een reddingboot (CE X) met een leek en met goed weer naar buiten is de kans heel groot dat je hem nooit meer terug ziet.
Stuur je een zeer ervaren zeerot in een storm naar buiten met een sloepje brengt deze het er mogelijk beter vanaf.
CE A, golven van 8 meter en meer???
Wat voor golven???
Deining van 8 meter, doetje met twee vinger in je neus in een 2.50 meter rubberbootje.
8 meter golven in de branding, vaarwel reddingboot.

Ik bedoel maar......

Mvg.

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2122
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Den helder <> Texel

Berichtdoor R.C.Grootveld » 15 Mei 2020, 21:34

redmiller schreef:CE normering... dus alles voor de CE normering is niet zeewaardig?

1 + 1 = 2, maar is 2 altijd 1 + 1 ?
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Den helder <> Texel

Berichtdoor Marie Christina » 15 Mei 2020, 22:19

Wijze levensvragen op deze vrijdagavond....
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Den helder <> Texel

Berichtdoor Gruttepier » 15 Mei 2020, 23:40

Terugkomende op je VBA ofwel Vb1 en 2, deze zijn niet verplicht als je boot niet snelvarend is.
Jouw combinatie valt hoogstwaarschijnlijk niet onder smb dus qua wetgeving mag je zonder VBA naar Texel.

Over lengte en aantal pk's zou, tja ik kwam ooit eens een Beenaker tegen opweg naar Terschelling (of Vlieland met een deel Noordzee) wat ik hoogstens onverantwoord vond.

Marifoon niet verplicht
Gruttepier
 

Re: Den helder <> Texel

Berichtdoor broekie » 16 Mei 2020, 07:51

Ik ken het gebied niet daar, dus weet niet of er sterke stroming staat onder bepaalde omstandigheden.
Dan kom ik op het punt waar ik op wil wijzen.
Bij mooi weer doodtij en weinig wind is het geen probleem.
Maar de omstandigheden op zulk water kunnen ook opeens heel anders zijn.
Ongelukken zijn vaak een samenloop van (onverwachte) omstandigheden die de situatie opeens gevaarlijk maken.
Dan is een 5,8 meter sloep met 16 pk ineens niets meer.

Verder moet je natuurlijk zorgen voor:
- reddingsmiddelen
-voldoende diesel in een schone tank
-goede lenspomp, misschien ook een handmatige.
-Iets van navigatie / plaatsbepaling
-alles in goede staat van onderhoud.

Je wil bv niet dat je accu door de boot vliegt bij een onverwachte gooi door een voorbij vaarder met een meter hekgolf.
Of het motortje in storing gaat.

Zelf denk ik dat deze sloepen bedoeld zijn voor op binnen water.
Maar daar kan het op de grote plassen ook spoken.
Misschien met twee of meer bootjes de onderneming doen. Kun je elkaar bijstaan in moeilijke situaties.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Den helder <> Texel

Berichtdoor quichot » 16 Mei 2020, 07:55

Geweldig interessant, die CE-normering met betrekking tot golven van 8 meter hoog bij Bft 6, maar Atlas wil geloof ik op een mooie zomerse dag oversteken naar Oudeschild.
Ik heb hem tenminste niet gehoord over plannen om Amerika te ontdekken. ;)
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Den helder <> Texel

Berichtdoor Kwokko » 16 Mei 2020, 10:42

pascall schreef:CE normering is een grote kolder als het over zeewaardigheid gaat!!!

Inderdaad, CE-richtlijnen of normering,heeft te maken met hetgeen waar de fabrikant of leverancier aan moet voldoen.
Dat is ook het verwarrende voor een heleboel mensen die dan gaan denken, "oh ik mag er mee de zee op".
Dat is allerminst zeker.
Maar iedereen heeft een onderzoeksplicht,dus je zal moeten opzoeken wat e.e.a. betekend.
Marie Christina schreef:Dat zal je met een CE-A niet overkomen.
Dus in zoverre heeft die klasse toch wel degelijk met zeewaardigheid te maken.

Waar jij het over hebt,is dat het vaartuig een CE-keuring heeft ondergaan,en na keuring in een klasse van zeewaardigheid ( A,B,C of D) wordt ingedeeld.
De fabrikant heeft het echter in zijn tekst nergens staan,dat de Bellus een CE-A of CE-D markering heeft.
Die heeft het er uitsluitend over ,dat er volgens CE richtlijnen wordt geleverd.
https://www.jachtwerfdaniel.nl/prijslijst-bellus-580/
(staat helemaal onderaan,verder is er niets te vinden over een CE-keuring of classificatie,ook niet bij de Bellus 750)
Dat de romp ooit ontworpen is voor gebruik op de Middellandse zee,zegt niets over het feit of dat nu ook nog zo is,en je daar met een gerust hart ook nog kan varen met een Bellus 580.
En dat leveren volgens CE-richtlijnen,dat doet een fietsenmaker ook.
https://www.rvo.nl/onderwerpen/internat ... ichtlijnen

En voor de vraagsteller, zou je er mee naar Texel kunnen?
Zolang het een kalme zee is,is alles mogelijk,zelfs met een roeiboot of kano.
Zou ik er mee naar Texel willen en dan er 10 dagen op willen verblijven?
Nee geen denken aan,want als je daar verwaaid ligt,omdat het te gevaarlijk is om terug te gaan,dan kunnen die 10 dagen ook wel eens 20 dagen gaan worden.
Ik weet wat het is om met windkracht 5 tot 6 op het Lauwersmeer te varen met een klein bootje.
Ik laat dat in het vervolg ook wel achterwege.
Het was geen pretje met al dat buiswater.
Het mag dan op je bucketlist staan,maar staat het ook op de bucketlist van je partner of eega?
Stoere mannen kunnen alles,maar bange vrouwen gaan dan nooit weer mee.
Kwokko
 

Re: Den helder <> Texel

Berichtdoor Kwokko » 16 Mei 2020, 10:42

pascall schreef:CE normering is een grote kolder als het over zeewaardigheid gaat!!!

Inderdaad, CE-richtlijnen of normering,heeft te maken met hetgeen waar de fabrikant of leverancier aan moet voldoen.
Dat is ook het verwarrende voor een heleboel mensen die dan gaan denken, "oh ik mag er mee de zee op".
Dat is allerminst zeker.
Maar iedereen heeft een onderzoeksplicht,dus je zal moeten opzoeken wat e.e.a. betekend.
Marie Christina schreef:Dat zal je met een CE-A niet overkomen.
Dus in zoverre heeft die klasse toch wel degelijk met zeewaardigheid te maken.

Waar jij het over hebt,is dat het vaartuig een CE-keuring heeft ondergaan,en na keuring in een klasse van zeewaardigheid ( A,B,C of D) wordt ingedeeld.
De fabrikant heeft het echter in zijn tekst nergens staan,dat de Bellus een CE-A of CE-D markering heeft.
Die heeft het er uitsluitend over ,dat er volgens CE richtlijnen wordt geleverd.
https://www.jachtwerfdaniel.nl/prijslijst-bellus-580/
(staat helemaal onderaan,verder is er niets te vinden over een CE-keuring of classificatie,ook niet bij de Bellus 750)
Dat de romp ooit ontworpen is voor gebruik op de Middellandse zee,zegt niets over het feit of dat nu ook nog zo is,en je daar met een gerust hart ook nog kan varen met een Bellus 580.
En dat leveren volgens CE-richtlijnen,dat doet een fietsenmaker ook.
https://www.rvo.nl/onderwerpen/internat ... ichtlijnen

En voor de vraagsteller, zou je er mee naar Texel kunnen?
Zolang het een kalme zee is,is alles mogelijk,zelfs met een roeiboot of kano.
Zou ik er mee naar Texel willen en dan er 10 dagen op willen verblijven?
Nee geen denken aan,want als je daar verwaaid ligt,omdat het te gevaarlijk is om terug te gaan,dan kunnen die 10 dagen ook wel eens 20 dagen gaan worden.
Ik weet wat het is om met windkracht 5 tot 6 op het Lauwersmeer te varen met een klein bootje.
Ik laat dat in het vervolg ook wel achterwege.
Het was geen pretje met al dat buiswater.
Het mag dan op je bucketlist staan,maar staat het ook op de bucketlist van je partner of eega?
Stoere mannen kunnen alles,maar bange vrouwen gaan dan nooit weer mee.
Kwokko
 

Re: Den helder <> Texel

Berichtdoor Marie Christina » 16 Mei 2020, 11:09

Ik bestudeer altijd al zo'n weekje van tevoren het weerbericht.
( www.yr.no , aanrader).
Want je moet toch óók weer terug, zoals al meerdere keren is benadrukt .
Toch is het ons een keer overkomen dat we niet op tijd wegkwamen van Schiermonnikoog.

We hebben toen een dealtje gemaakt met de havenmeester.
Omdat we tijdens onze afwezigheid geen gebruik zouden maken van alle voorzieningen mochten we voor een afgesproken bedrag blijven liggen.
Iedereen met de veerboot naar huis en het weekend erop de boot gehaald
Het is in het uiterste geval een oplossing.

Wat vaker voor kwam was dat we éérder dan gepland terug gingen.
Ondanks mooie beloftes blijkt het weer dan om te slaan en is eerder teruggaan de enige optie.
Op zulke dagen zie je de haven met het eerste hoogwater van die dag dan ook leegstromen.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

VorigeVolgende

Terug naar Reiservaring

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten