R.C.Grootveld schreef:Ik denk dat je CE met de ISO norm verwart.
Nee totaal niet,want ISO is een Internationale Organisatie van Standaardisatie,en dat kan ook in USA, Japan of in China zijn.
ISO komt zelfs voort uit de USA,werd het onder een andere naam(AQAP) gebruikt in het leger.
CE heeft niks met ISO te maken, CE is Europa gerelateerd.
CE gaat wel degelijk over de eisen die aan een product worden gesteld.
Dat schrijf je goed, maar ook leveranciers vallen daaronder,die moeten dan voldoen aan de CE voorwaarden van levering.
In het geval van de producent die de Bellus maakt,zegt die "levering onder CE richtlijnen",dus helemaal niets over de Bellus zelf,maar over de voorwaarden waar Daniels aan moet voldoen cq voldoet.
Loze praat dus.
En dat produkt hoeft geen schip te zijn,dat kan net zo goed een fiets zijn ,of een auto.
Die CE klasses voor schepen, zeggen wel degelijk wat over de eisen waaraan het schip.
Nee dat niet,althans niet zoals jij het er neer zet.
Alleen de letters CE zegt niets, daar zal dan een toegevoegde letter bij moeten, in jouw geval is dat de C (CE-C)
Uiteraard zijn er CE- klasses,maar niet alle klasses zijn schip gerelateerd.
Dat zijn enkel A,B,C en D.
CE betekend Conformité Européeene, wat zoveel betekend als Overeenstemming met de Europese regelgeving.
CE is dus een Europese aangelegenhied,dit in tegenstelling tot ISO dat internationaal is.
Zelfs je slimme meter( als je die hebt) heeft een CE markering.
En ik ,kan nou niet echt zeggen,dat dat ding op een boot lijkt.
Je hebt hier in de EC nog een ander document,en dat is een CvO. Certificaat van Oorsprong.
Officieel is het een CoC,een Certificate of Conformity. wij noemen dat een CvO.
Dat wordt officieel geleverd bij een voertuig,van na 1995 geloof ik.Ergens in de jaren 90 is dat ingevoerd.
Als je bv een auto of motor uit een ander lid van de EC importeerd,en je hebt die CoC ,dan hoeft het voertuig geen invoerkeuring te ondergaan.Registratie is dan voldoende.
Of dat bij bv een boot in een andere land van de EEG gebouwd wordt ook aanwezig is,of kan krijgen ,weet ik niet.
Boten hebben doorgaans geen kenteken,tenminste bij de kleineren niet,dus zal een registratie ook niet aan de orde zijn.
Een btw-verklaring is in dat geval toereikend.
Mijn schip is CE-C, maar om nu met 6 Bft en golven van 2m de Noordzee op te gaan, vind ik nu niet bepaald een aantrekkelijke gedachte ....
Mijn vrouw vond windkracht 5 met golven van 50 a 60 cm al niks,en riep constant dat ze terug wilde naar waar we vandaan kwamen.
Dus ben ik maar omgedraaid.
Het was me de ruzie niet waard.