Marifoon

Re: Marifoon

Berichtdoor kajoe » 15 Mei 2020, 09:45

eens was er een tijd dat de marifoons nog geen automatische vermogens onderdrukkers hadden ,o wat heerlijk voer je in Friesland kon je de gesprekken in zeeland horen tot ver in duitland enz .dus werd je gestoord van het slap gelul wat iedereen hield voornamelijk op kan 10 en 13 ,later kreeg je meer kanalen en werden de vermogens terug geschroefd hoe al wel er gasten waren die wat meer verstand van dat spul hadden en het vermogen weer opschroefden tja en toen kwam de marifoon ook in zicht en werd betaalbaar voor de recreant (mijn eerste marfoon koste destijds een dikke 4500 honderd gulden ) die tijd werd het dus een chaos met geouwehoer op de lijnen en is men begonnen met de veranderingen ,waaronder de atis waar door je makkelijker te traceren werd .
en nu dus is het veel rustiger als je kan 10 hebt bijstaan ,het slab ouwehoeren id verplaatst naar het mobieltje wat meer rust geeft op 77 en andere kanalen .
kajoe
 
Berichten: 1374
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Marifoon

Berichtdoor quichot » 15 Mei 2020, 09:56

'Hallo Bandoeng!'
Als je met een opvarende wil babbelen die even een luchtje schept aan de wal kun je beter een setje walkie talkies kopen. Hoewel dat naar de letter der wet ook zendapparatuur is heb je daar volgens mij geen machtiging voor nodig.

Voor mij is de handheld in de eerste plaats een back up. Ik kocht de Cobra ooit onderweg omdat ik een storing kreeg in de Sailor (Ja, dat komt voor!). Zo kon ik toch verder, al was het soms behelpen, want het bereik is niet fantastisch.
Verder gebruik ik 'm weinig. Net als Aad laat ik 'm op 10 (of het communicatiekanaal ter plekke) staan bij sluizen en bruggen, zodat de Sailor standby kan blijven voor het walstation. Maar dan eigenlijk alleen bij grote drukke beroepsvaartsluizen.
Ook loop ik er wel eens mee van boord om de wachttijd te bekorten. Dan wandel ik even naar de sluis om te koekeloeren wat daar allemaal gebeurt, en blijf ik toch standby. Maar dat is het wel zo'n beetje.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Vorige

Terug naar Reiservaring

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten