Marifoon

Re: Marifoon

Berichtdoor Yep » 14 Mei 2020, 10:58

Eensch.
Ik wil het liefst ook voor alles minder betalen en vaak lukt dat, soms niet.
Maar gezeik met AvT of andere instanties voor € 42,00 heb je niets aan.
Een keer in heel veel jaar de sjaak en het voordeel is verdwenen.
Goedkoop is dan duurkoop maar sommigen kunnen die kansberekening niet maken.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Marifoon

Berichtdoor aadbloem » 14 Mei 2020, 11:08

In Belgie gewoon verplicht voor niet-open boten langer dan 7mtr. Nu ben ik niet direct voorstander van een algemene plicht want veel schippers die alleen van de Kaag naar Vinkeveen en terug varen hebben dat niet nodig maar ik zou op de grotere rivieren niet meer willen bevaren zonder marifoon, ik heb al jaren een vaste marifoon en een Icom M33 handheld, gekregen van een schipper die gestopt is. Die handheld staat in de grote sluizen op kanaal 10 en zo nu en dan heb ik aan een beroepsschipper gevraagd of de schroef uit kon en meermalen al een "ow, sorry ik zet hem meteen uit..." gekregen. Erg blij mee. Dat is wel die €42 per jaar waard.
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Marifoon

Berichtdoor kajoe » 14 Mei 2020, 12:32

tja en het leuke aan een vaste en een handje is dat als er iemand even een stukje gaat lopen je op verschillende kanalen toch even elkaar kan oproepen zoals in frankrijk min vrouw dan even vooruit loopt om zich te melden en dan oproept om snel naar de sluis te varen ,en meer van die caperiolen verrekte handig als je hem als portofoon gebruikt ok mag wel niet maar die enkele keer ?? je hebt van die lui die elkaar dan gaan bellen vraag niet wat dat kost via via .in het buitenland.
bereik handje is ook een kilometer of 7 tot 10 dus kom je nooit te kort meestal zit alles binnen een km of2 .
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Marifoon

Berichtdoor Marie Christina » 14 Mei 2020, 13:49

Je mag de VHF gewoon gebruiken om met je vrouw te praten hoor.
Daar zijn speciale z.g. intraship kanalen voor.
Kanaal 17 bijvoorbeeld.

http://www.frequentieland.nl/maritiem/m ... analen.htm

En belkosten zijn binnen Europa gewoon wat je in Nederland ook zou betalen.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Marifoon

Berichtdoor Het Sluizenfront » 14 Mei 2020, 17:39

Marie Christina schreef:Je mag de VHF gewoon gebruiken om met je vrouw te praten hoor.
Daar zijn speciale z.g. intraship kanalen voor.
Kanaal 17 bijvoorbeeld.

Dat mag inderdaad maar wel onder voorwaarden.
Mevrouw moet in het bezit zijn van een marifooncertificaat anders mag ze geen marifoon bedienen.
Je schrijft het al zelf, "intership" dat is ook nog een voorwaarde.
In principe is een marifoon voor ship-ship verkeer m.u.v. de daarvoor aangewezen walstations.
Bruggen, sluizen, verkeerscentrales en havenmeesters zijn voorbeelden van walstations en zijn in principe altijd duplex-kanalen.
Dus, wat Kajoe schrijft dat zijn vrouw via de porto, vanaf de wal contact houdt met het schip is absoluut niet toegestaan.
Toen ik nog in dienst was bij RWS hebben wij voor de dienst een portofoon waar dit wél mee kan, aangevraagd gehad.
Daar zaten dus de walstation-frequenties in die door de verschillende (overheids)diensten vanaf de wal mogen worden gebruikt.
Ik kan je vertellen dat het heel wat voeten in aarde heeft gehad eer zo'n groot lichaam als RWS is daar vergunning voor kreeg.
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
____________________________________
Reline 41SLX (2002) motorkruiser, 12.37 x 3.80 x 1.15,
Hoofdmotor:159pk Vetus-Deutz
https://www.binnenvaartinbeeld.com/
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront
 
Berichten: 169
Geregistreerd: 17 Feb 2019, 13:08
Woonplaats: Panheel
ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Re: Marifoon

Berichtdoor aadbloem » 14 Mei 2020, 17:56

Begrijpelijk allemaal maar de kanalen 15 en 17 zijn voor intraship verkeer en dat betekent dus aan boord van één schip, dan zou dat intraship toch ook wel gezien kunnen worden wanneer de matroos even voor veiligheid met 1 voet aan wal staat en zijn schip begeleid? Verder is er één persoon aan boord met bedieningscertificaat en die mag matrozen aan boord toch ook laten bedienen onder zijn/haar leiding? Dus wat Kajoe schrijft dat zijn vrouw via de porto, met een voet vanaf de wal communiceert met de stuurman is intraship en ik heb de indruk dat dat mag??
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Marifoon

Berichtdoor Marie Christina » 14 Mei 2020, 18:01

Dan zijn er op zeeschepen 1000en deckhands in overtreding.
Want die lopen allen met een VHF porto aan dek om contact te houden met de brug. (intrAship)
En ik heb heel wat Filipijnse certificaatmappen onder ogen gehad, maar een VHF bedieningscertificaat zat er zelden in.

Het is alweer een fiks aantal jaartjes geleden dat ik mijn Marcom A haalde maar ik weet met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat ik toen geleerd heb dat iedereen d, met name, VHF mag bedienen mits er iemand bij is met certificaat
Wel, als ik aan deze kant van de VHF zit en mijn vrouw aan de andere kant ben ik er bij, zij het "radiografisch".
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Marifoon

Berichtdoor Het Sluizenfront » 14 Mei 2020, 18:41

Marie Christina schreef:Dan zijn er op zeeschepen 1000en deckhands in overtreding.
Want die lopen allen met een VHF porto aan dek om contact te houden met de brug. (intrAship)
En ik heb heel wat Filipijnse certificaatmappen onder ogen gehad, maar een VHF bedieningscertificaat zat er zelden in.

Ik ben op de zeevaart niet thuis maar denk dat daar geen marifoons worden gebruikt voor het doel wat jij omschrijft. Waarschijnlijk wordt daar gebruik gemaakt van portofoons.
Apparaten die ook gebruik maken van VHF-frequenties maar niet die frequenties die zijn vrij gemaakt voor marifonie.
Overigens denk ik ook dat de Nederlandse wetgeving niet op zee geldt, tenminste niet buiten de territoriale wateren.
aadbloem schreef:Dus wat Kajoe schrijft dat zijn vrouw via de porto, met een voet vanaf de wal communiceert met de stuurman is intraship en ik heb de indruk dat dat mag??
Wat jij schrijft over dat ene voetje aan de wal is niet het beeld wat ik voor ogen heb bij het verhaal van Kajoe
kajoe schreef:tja en het leuke aan een vaste en een handje is dat als er iemand even een stukje gaat lopen je op verschillende kanalen toch even elkaar kan oproepen zoals in frankrijk min vrouw dan even vooruit loopt om zich te melden en dan oproept om snel naar de sluis te varen ,en meer van die caperiolen verrekte handig als je hem als portofoon gebruikt ok mag wel niet maar die enkele keer

Voor zover ik weet (Correct me if I'm wrong) Mogen personen aan boord van een schip zonder certificaat gebruik maken van de boordmarifoon als er ook een certificaathouder aan boord is. Daar geldt wel een minimumleeftijd van 16 jaar voor.
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
____________________________________
Reline 41SLX (2002) motorkruiser, 12.37 x 3.80 x 1.15,
Hoofdmotor:159pk Vetus-Deutz
https://www.binnenvaartinbeeld.com/
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront
 
Berichten: 169
Geregistreerd: 17 Feb 2019, 13:08
Woonplaats: Panheel
ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Re: Marifoon

Berichtdoor aadbloem » 14 Mei 2020, 18:55

Het Sluizenfront schreef:Wat jij schrijft over dat ene voetje aan de wal is niet het beeld wat ik voor ogen heb bij het verhaal van Kajoe

Ik vrees dat je wettelijk volkomen gelijk hebt en dat het net een voetje te ver is.......maar dan zou ik toch aan de desbetreffende handhaver deze intraship uitleg geven en wellicht ziet men dat dan door de vingers.
Overigens zal in Frankrijk geen enkele VNF sluis- of brugmedewerker commentaar geven op dit soort "grijs" gebruik :o
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Marifoon

Berichtdoor Marie Christina » 14 Mei 2020, 19:10

Het Sluizenfront schreef:Ik ben op de zeevaart niet thuis maar denk dat daar geen marifoons worden gebruikt voor het doel wat jij omschrijft. Waarschijnlijk wordt daar gebruik gemaakt van portofoons.
Apparaten die ook gebruik maken van VHF-frequenties maar niet die frequenties die zijn vrij gemaakt voor marifonie.
Overigens denk ik ook dat de Nederlandse wetgeving niet op zee geldt, tenminste niet buiten de territoriale wateren.


Ik ben wel bekend op de zeevaart (heb30 jaar gevaren en geef nu les op de zeevaartschool) en kan je verzekeren dat het doodnormale vhf's zijn.
Compleet met kanaal 16 en nog 9 andere kanalen, waaronder 6,12, 15, 17 (standaard), 4 kanalen naar keuze en twee P kanalen (in te stellen naar eigen frequentie.)
Of beter gezegd: het zijn portofoons ingesteld op maritieme VHF kanalen.
Ze hoeven alleen geen ATIS te hebben.
De Nederlandse wet geldt gewoon óp het schip, ook buiten territoriale wateren.
Anders zou je bijvoorbeeld ook mogen roken op de brug buiten territoriale wateren. (Wat niet mag, want; werkplek.)

Echter dat betekent weer niet dat als je in Rio de Janeiro ligt je niet aan de Braziliaanse wetten hoeft te houden.
Integendeel.
Maar het mooie van de radiotelefoniewetten is nu juist dat ze internationaal zijn.
Daar is het Marcom A certificaat (en het daaruit voortvloeiende B) op gebaseerd.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

VorigeVolgende

Terug naar Reiservaring

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten