Marifoon

Re: Marifoon

Berichtdoor Mopolcamper » 13 Mei 2020, 11:55

Ik heb ook een handheld als 2e marifoon. Deze werkte zonder ATIS ook. Op enig moment heb ik er zelf de code ingevoerd. Officieel moet je voor een 2e marifoon overigens opnieuw een vergunning met de bijbehorende kosten hebben.
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Marifoon

Berichtdoor aadbloem » 13 Mei 2020, 12:14

Mopolcamper schreef:Ik heb ook een handheld als 2e marifoon. Deze werkte zonder ATIS ook. Op enig moment heb ik er zelf de code ingevoerd. Officieel moet je voor een 2e marifoon overigens opnieuw een vergunning met de bijbehorende kosten hebben.

Nee, je hebt een registratie machtiging frequentiegebruik of zoiets bij agentschap Telecom a €42 per jaar en het aantal Marifoons/Handhelds/AIS transponder is vrij.
Je hebt niet opnieuw vergunning nodig voor je handheld mits de marifoons op dezelfde ATIS/MMSI geprogrammeerd zijn.
Agentschap Telecom wil wel graag dat je de aanwezige apparaten aanmeld maar er zijn geen extra kosten aan verbonden.
aadbloem
 
Berichten: 1038
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Marifoon

Berichtdoor jkos » 13 Mei 2020, 16:32

Dit klopt niet. Zodra er zendapparatuur aan boord is moet er een bedoeningscertificaat aan boord zijn. Als je niet verplicht een marifoon aan boord hoeft te hebben ondervang je dit enkel door daadwerkelijk de marifoon van boord te halen. Antenne of microfoon verwijderen is niet afdoende.
Marifoon uitzetten is ook geen optie, zodra je een marifoon aan boord hebt, of dit nu vrijwillig is of niet, heb je uitluister en antwoordplicht op de betreffende kanalen.[/quote]

Bas,

Je hebt gelijk.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Marifoon

Berichtdoor Het Sluizenfront » 13 Mei 2020, 17:59

aadbloem schreef:Nee, je hebt een registratie machtiging frequentiegebruik of zoiets bij agentschap Telecom a €42 per jaar en het aantal Marifoons/Handhelds/AIS transponder is vrij.
Je hebt niet opnieuw vergunning nodig voor je handheld mits de marifoons op dezelfde ATIS/MMSI geprogrammeerd zijn.
Agentschap Telecom wil wel graag dat je de aanwezige apparaten aanmeld maar er zijn geen extra kosten aan verbonden.

Dit klopt helemaal.
Ik heb deze exercitie net achter de rug. Marifoon en handheld beide aangemeld en in beide staat dezelfde atis-code geprogrammeerd. Ook de aan boord aanwezige radar is aangemeld.
De rekening die ik gepresenteerd kreeg; €42.--
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
____________________________________
Reline 41SLX (2002) motorkruiser, 12.37 x 3.80 x 1.15,
Hoofdmotor:159pk Vetus-Deutz
https://www.binnenvaartinbeeld.com/
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront
 
Berichten: 170
Geregistreerd: 17 Feb 2019, 13:08
Woonplaats: Panheel
ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Re: Marifoon

Berichtdoor jkos » 13 Mei 2020, 21:49

Voor dat bedrag ga je toch niet moeilijk doen.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Marifoon

Berichtdoor R.C.Grootveld » 13 Mei 2020, 21:59

jkos schreef:Voor dat bedrag ga je toch niet moeilijk doen.

Ik zou ze niet graag voor eten uitnodigen die hier wel moeilijk over doen . . . .
€ 42 /jaar . . . . waar heb je het over
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Marifoon

Berichtdoor kajoe » 14 Mei 2020, 09:10

over al die plichten ,ik hou het zo dat als ik op grootscheeps vaarwater vaar dat ding bij heb staan ,maar op kleine binnenwatertjes en slootjes gebruik ik de uit knop .
de marifoon is bij ons ingebakken ik gebruik die dingen al sinds 1970 met groot plezier gelukkig konden we contact houden met het thuisfront via Scheveningen radio ,toen had je nog geen mobile telefoontjes tja wat later die van de kpn en om die te vervoeren had je bekant een steekwagentje nodig en waren stervens duur ,nu heb je mensen die een paar euro uit willen sparen ten koste van de veiligheid en menen dat alles op te lossen is met een mobieltje zelfs het varen in dichte mist .maar ook een goed betaal progamma vind men te duur dus alleen gratis ,ja ja we zijn tenslotte Hollanders we ben zunig he .
kajoe
 
Berichten: 1381
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Marifoon

Berichtdoor quichot » 14 Mei 2020, 10:36

jkos schreef:Voor dat bedrag ga je toch niet moeilijk doen.

Vind ik ook.
De pijn zit 'm bij sommigen niet zozeer in het bedrag, maar in het feit dat je sinds een paar jaar moet betalen voor wat daarvoor gratis was. Maar wie al wat langer meegaat weet dat je daar vroeger ook altijd voor hebt moeten betalen.
Het is inderdaad een tijdje gratis geweest. De inkomsten zouden de heffingskosten niet meer overtreffen. Waarschijnlijk is men daar door verder doorgevoerde automatisering van teruggekomen.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Marifoon

Berichtdoor aadbloem » 14 Mei 2020, 10:39

jkos schreef:Voor dat bedrag ga je toch niet moeilijk doen.

Geheel mee eens maar ene Kwokko hier vindt het "jatwerk" van de overheid :o
Kwokko schreef:Ik heb het niet zo op met dat gejat.

Het is natuurlijk wel een aantal jaren gratis geweest maar de computersystemen van Agentschap Telecom kosten ook centjes en daarin wordt alle frequentiegebruik bijgehouden.
aadbloem
 
Berichten: 1038
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Marifoon

Berichtdoor Marie Christina » 14 Mei 2020, 10:50

Ik betaal per maand €17 om een paar weken per jaar naar programma's op TV te kunnen kijken waarvan ik achteraf altijd denk: nou het heeft er in elk geval voor gezorgd dat ik nu slaperig genoeg ben om naar bed te kunnen.

Voor slechts €42,- per jaar, 3,5 euro p/m dus, mag ik een apparaat bedienen waarvan ik elke keer denk nadat ik hem gebruikt heb: wat een fijn ding is dat toch, blij dat ik hem heb.
Ik bedoel maar.
Voor de prijs van één glas bier in de kroeg per maand heb je een groot stuk veiligheid aan boord.
Gewoon betalen dus.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

VorigeVolgende

Terug naar Reiservaring

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten