Van Westeinder naar Mechelen (BE)

Van Westeinder naar Mechelen (BE)

Berichtdoor joeri » 11 Mei 2020, 12:22

Hallo allemaal,

Ik ben een Belg, maar ik woon en werk al 16 jaar in Nederland. Ik hou van varen en heb daarom 5 jaar geleden een eigen open tender sloep gekocht. Een Corsiva 590 tender 40 pk Mercury motor.
Nu wil ik vanaf het begin al eens naar mijn geboortestad Mechelen varen. De snelste route heb ik gepland en deze leidt mij door grote sluizen en de haven van Antwerpen. Heeft iemand ervaring met een kleine open motorboot naar Belgie varen? Mag ik alle sluizen in met een kleine sloep, zoals de Kreekraksluis ed.
Heb ik voor de haven van Antwerpen een Marifoon nodig of kan ik me telefonisch ook aanmelden met FD nummer, hoe snel mag ik in de haven van Antwerpen etc...?

Alle tips en trics zijn welkom!

Dank alvast! Groeten Joeri
joeri
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 11 Mei 2020, 12:10
ligplaats: Uithoorn
info: Ik heb een open motorboot type Corsiva 5m90. Met een Mercury 40 pk 4 takt buitenboord motor.

Re: Van Westeinder naar Mechelen (BE)

Berichtdoor rotterdammer » 11 Mei 2020, 13:05

Leuk avontuur! Ga je ook aan boord overnachten? Wat is tot nu toe je ervaring met varen op open water en/of varen op water met (veel) beroepsvaart?

Ervaring met een boot naar België heb ik niet, maar in principe kan je van alle sluizen op de route gebruik maken. Bij de Volkeraksluizen moet je dan wel door de jachtensluis.

Het zal wel overbodige info voor je zijn, maar hou er momenteel wel rekening mee dat pleziervaart in Vlaanderen nog niet geschut mag worden en ook grensoverschrijdend varen is nog niet toegestaan. Bron
rotterdammer
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 26 Feb 2020, 11:11
ligplaats:
info: Stalen motorboot met AK, L9,80 B3,10 H2,30 D1,15

Re: Van Westeinder naar Mechelen (BE)

Berichtdoor joeri » 11 Mei 2020, 17:12

Hoi,

Bedankt voor je reactie. We zouden onderweg jachthavens opzoeken en hotels/bnb’s gebruiken om te overnachten.
Ik vaar vaak op de ringvaart en oude rijn en met regelmaat op het noordzeekanaal/ij. Dus niet helemaal onervaren, maar de drukte van Zuid Hollandse vaarwegen ken ik nog niet echt. Dit maakt ook deel uit van het avontuur.
De grootste onzekerheid heb ik over de grote sluizen zonder marifoon. En dan de Antwerpse haven.
Maar wel goed te weten dat alle sluizen met mijn kleine boot te varen zijn.

Ja helaas is het een planning voor als de grenzen en sluizen weer open gaan voor recreatie.

Ik zou de volgende route volgen:
1. Westeinder
2. Ringvaart
4. Braassen
5. Woud- en Heimanswetering
6. Oude Rijn
7. Gouwe
8. Hollands Ijssel
9. Nieuwe Maas
10. Noord
11. Oude Maas
12. Dortse Kil
13. Hollands Diep
14. Volkerak
15. Schelde Rijn kanaal
16. Haven Antwerpen tot de kattendijksluis
17. Schelde
18. Rupel
19. Dijle- Dijle-Leuven Kanaal

Ik kan niet wachten :)
5
joeri
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 11 Mei 2020, 12:10
ligplaats: Uithoorn
info: Ik heb een open motorboot type Corsiva 5m90. Met een Mercury 40 pk 4 takt buitenboord motor.

Re: Van Westeinder naar Mechelen (BE)

Berichtdoor heuvels » 11 Mei 2020, 17:39

Mmmm...
Hollands Diep en Volkerak zijn berucht om de golfslag als de wind verkeerd staat.
Vooral proberen de vloedstroom te pakken op Noord en Dordtse Kil, tegenstroom schiet echt niet op...
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1095
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Van Westeinder naar Mechelen (BE)

Berichtdoor Hooveld960 » 11 Mei 2020, 20:02

Ik zou het niet aandurven met een sloepje van nog geen 6 meter. Maar dat ben ik hè.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 794
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Van Westeinder naar Mechelen (BE)

Berichtdoor Solita74 » 11 Mei 2020, 20:12

Ik zou wel een vhf porto aan schaffen ook voor de veiligheid en reddingsvesten zijn heel belanrijk!
Solita74
 
Berichten: 332
Geregistreerd: 17 Feb 2020, 18:00
ligplaats: Vld
info: Vlet
12.00 meter

Re: Van Westeinder naar Mechelen (BE)

Berichtdoor heuvels » 11 Mei 2020, 20:57

Alternatieve rustiger route:

Over de Vecht naar Vreeswijk
Lek oversteken
Merwedekanaal, bij Gorinchem de Merwede oversteken de Afgedamde Maas op
De Bergse Maas afzakken, Bij Geertruidenberg de Donge op
Via de Mark en Steenbergse Vliet en een klein stukje Volkerak etc...
Je komt genoeg prachtige plaatsen tegen: Gorinchem, Woudrichem, Heusden, Geertruidenberg, Oudenbosch...
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1095
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Van Westeinder naar Mechelen (BE)

Berichtdoor joeri » 11 Mei 2020, 21:22

Bedankt voor alle reacties alvast. Ik ga de alternatieve route meteen bekijken.
joeri
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 11 Mei 2020, 12:10
ligplaats: Uithoorn
info: Ik heb een open motorboot type Corsiva 5m90. Met een Mercury 40 pk 4 takt buitenboord motor.

Re: Van Westeinder naar Mechelen (BE)

Berichtdoor aadbloem » 11 Mei 2020, 21:25

heuvels schreef:Alternatieve rustiger route:
Over de Vecht naar Vreeswijk
Lek oversteken
Merwedekanaal, bij Gorinchem de Merwede oversteken de Afgedamde Maas op
De Bergse Maas afzakken, Bij Geertruidenberg de Donge op
Via de Mark en Steenbergse Vliet en een klein stukje Volkerak etc...
Je komt genoeg prachtige plaatsen tegen: Gorinchem, Woudrichem, Heusden, Geertruidenberg, Oudenbosch...

Iets korter en dan mijd je het Hollands Diep en Volkerak:
Gouwe
Hollandse IJssel naar Rotterdam
Nieuwe Maas 5 km stroomopwaarts
Noord stuurboord varen door de Rietbaan
Oversteken bij Dordrecht, naar het Wantij
Wantij
Oversteken naar de Biesbosch
Biesbosch doorkruisen via de Sloot Beneden Petrus, oversteken met de Rietplaat aan bakboord, via Gat van de Slek en Gat van de Kerksloot naar de Amer
Amer 3 kilometer stroomopwaarts
Amertak
en verder zoals boven via de Mark en Steenbergse Vliet en een heel klein stukje Volkerak het Schelde-Rijnkanaal in

Ik raad aan een Marifoon aan boord aan te nemen voor sluizen in Schelde-Rijnkanaal, de Haven van Antwerpen etc.
Houdt rekening met zeer beperkte bediening van de Kattendijksluis.
Stuur eens een email naar Jachthaven Antwerpen Willemdok jaw@telenet.be en vraag informatie over uw route daar. Zij helpen u graag.
aadbloem
 
Berichten: 1027
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Van Westeinder naar Mechelen (BE)

Berichtdoor RuudM » 11 Mei 2020, 21:39

Leuke uitdaging!
Met een 6 metersloep best wel te doen maar je moet wel kunnen vertrouwen op je motor dus deze moet tip top in orde zijn. Zorg ook dat de tanks schoonzijn zodat je geen verstopte brandstof filters krijgt.


En je moet niet bang zijn voor slingeren want dat ga je zeker doen is het niet op de volkerak dan wel in de haven van Antwerpen. Zorg dat je een goede kaart bij je hebt. Alle havens en inhammen lijken op elkaar.

Voor de schelde en de rupel. Dit zijn getijde rivieren. Je vaart dus altijd in modderwater. Als je een natteuitlaat hebt hou dit goed in de gaten
Het stroomt wel redelijk snel. Zorg dat je stroom mee hebt anders duurt het zolang. Ik reken met ca 1,5 uur van de kattendijk tot de splitsing.naar de rupel. Heb je nog stroom tegen op de rupel dan kan je tijdelijk wel afmeren aan de binnenkant van de ponton bij het pontje van boom naar klein willebroek. Daarna met stroom mee ben je nog ca. 0,75 uur bezig tot zennegat sluis

Succes!
Gr ruud
Ancora Imparo
Gebruikers-avatar
RuudM
 
Berichten: 310
Geregistreerd: 27 Mei 2016, 19:24
ligplaats: wisselend
info:

Volgende

Terug naar Reiservaring

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten