Rusland

Re: Rusland

Berichtdoor pascall » 03 Dec 2020, 17:24

Hoi Rob, dit was een van de weinige plaatsjes die niet ingedeeld was, de rest zit vol.

De laatste hand gelegd aan de dagtank, het resultaat, Ontluchten wat is dat???????????? :D :D :D :D

Waar het uiteindelijk om begonnen is is super geslaagd, ontluchten gaat met niets!!!
Het vullen van de tank is een eitje, een drukje op de knop en het pompje pompt 80 liter diesel in de tank, goed voor een thuis wedstrijdje van circa een maandje verblijf op de boot.
Solide dieseltoevoer en een aanzienlijke vergroting van de actieradius!

Voor het pompje een rvs framepje gemaakt, met aan beide zijde een ontlasting voor de vrij kleine slangtule ten opzichte van de robuuste slangen.

Afbeelding

Afbeelding

En een mooi plaatse gevonden boven de Webasto, twee afstandhouders gemaakt van RvS en , HOPPA.

Afbeelding

En de besturingskast van het pompje, met noodstop.

Afbeelding

De achterkant van het peilglas voorzien van witte fineer, dit maakt de stand van de diesel in de slang bijzonder goed zichtbaar,

Afbeelding

De dagtank overgeschakeld, tijdens het draaien van de motor, naar de hoofdtank met een kraan, motor draait ongestoord door!

Alles afgewerkt, schema's bijgewerkt alles opnieuw gelabeld.

Het moraal van het verhaal, een groot success, ben er blij mee.

Nog de temperatuur gemeten van de diesel in de retourleiding, deze bedraagt 31 graden na een 1/2 uur onbelast draaien.
Nu nog eens meten onder vollast.

Weer een stap dichter richting de vakantie :D

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2122
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Rusland

Berichtdoor Popeye » 03 Dec 2020, 17:39

Die webasto staat in de machinekamer?

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Rusland

Berichtdoor pascall » 03 Dec 2020, 18:09

Popeye schreef:Die webasto staat in de machinekamer?

Groet, Jack.


Nee hoor Jack, deze staat in de technische ruimte, een van de voordelen van een Barkas , buiten de machinekamer beschikt deze ook nog over een technische ruimte van 3.50 x 2.00 meter, best bijzonder voor een bootje van 11.00 meter.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2122
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Rusland

Berichtdoor Popeye » 03 Dec 2020, 19:59

Ik dacht al, je wil toch geen lucht aanzuigen uit de machinekamer.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Rusland

Berichtdoor pascall » 03 Dec 2020, 20:11

Popeye schreef:Ik dacht al, je wil toch geen lucht aanzuigen uit de machinekamer.

Groet, Jack.


Klopt, de lucht wordt betrokken ui de mastvoet, dit is een rvs buis van 90mm waar de mast op rust.

Mvg,

pascal.
pascall
 
Berichten: 2122
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Rusland

Berichtdoor Ruiter » 03 Dec 2020, 22:28

Prachtig opgelost zo en fijn dat alles naar behoren werkt.
Je lijst gaat lekker uitdunnen zo,straks ga je je nog vervelen :roll:

Groet Dirk
Ruiter
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 22 Jan 2012, 22:24
ligplaats:
info:

Re: Rusland

Berichtdoor Oeverloos » 04 Dec 2020, 00:15

Mooi stukje vakwerk, Pascal!
Aparte technische ruimte ... hmm.
Chique.

Mvrg.

Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 648
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Rusland

Berichtdoor pascall » 31 Jan 2021, 18:05

Van wegen alle corona perikelen is ons plan even in de ijskast gezet.
Neemt niet weg dat we doorgaan het bootje te updaten.

twee volgende projecten in wording;

1) twee lijken van de machinekamer voor zien van scharnieren zodat deze makkelijk geopend kunnen worden.
Alleen de scharnieren die ik in mijn gedachten had waren niet te vinden op internet, dus in de afvalbak een RvS stip en as gezocht en het spel kan beginnen.

Afbeelding

Strip polijsten;

Afbeelding

En wat draai en laswerk verrichten;

Afbeelding

En het eindresultaat, bevestigingsmaterialen zijn zo onzichtbaar.
Nu even wachten dat het wat minder koud wordt , dan kunnen ze in gefreesd worden in de luiken.

Afbeelding

Afbeelding

Project 2, is het vervangen van de uit traanplaten bestaande voetsteun van de stuurstoel.
Hier is niets mis mee op een ding na, het is verschrikkelijk oud aan je voeten.
Deze word vervangen voor een teakhouten exemplaar.

Afbeelding

Afval plankje waar twee strippen zijn in gefreesd met 6 bouten voor het bevestigen aan de voetsteun.

Afbeelding

Afbeelding

In de klemmen;

Afbeelding

Wordt vervolgd,

Mvg.

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2122
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Rusland

Berichtdoor pascall » 17 Jan 2024, 08:17

Het optimaliseren van het bootje gaat maar door.
Enige tijd geleden een bypass gemaakt in het koelsysteem, dit om de tegendruk in de uitlaat te minimaliseren.
Voor de uitlaat gaat circa 80% van het koelwater overboord, het overige gaat door de uitlaat.
Dit resulteert in minder tegendruk maar het geluid is hierdoor wel iets toegenomen.
Dus maar eens een poging doen om get geluid naar beneden te krijgen zonder dat de tegendruk verhoogt.
Nu heeft Vetus daar een uitlaat voor ontwikkeld, minder tegendruk en minder geluid, het twee kamer principe.
Nu wil ik het wiel niet opnieuw uitvinden dus laat ik dit eens proberen.
Ik had nog een oude warmtewisselaar staan ( onder te regenton) laat deze nu perfect zijn voor mijn doel!
Ik laat het verwoorden over aan de plaatjes;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu de slangen nog vervangen want deze zijn nu tekort, op zich komt het mooi uit want deze zouden toch vervangen worden, preventief.
Ben benieuwd wat het resultaat gaat zijn, geluid en tegendruk.

Wordt vervolgd.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2122
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Rusland

Berichtdoor Oeverloos » 17 Jan 2024, 10:43

Knap gemaakt, Pascal!
Benieuwd hoe het geluid is en of het invloed heeft op de temperatuur bij vollast.
De tegendruk in de uitlaat is wel iets om op te letten wegens de relatie tussen pk’s en uitlaat doorsnede.

Mij is duidelijk geworden bij de vervanging van mijn motor indertijd,
dat bij de beroepsvaart de tegendruk beduidend lager mag liggen dan bij de pleziervaart.
Ik kon bij een uitlaat doorsnede van 127 mm niet meer dan 200 pk krijgen.

Op mijn schip ontstonden een paar jaar geleden gaten in de rvs waterlock.
Die zijn dichtgelast door een Deens bedrijf.
Of zij er verder nog metaal delen uitgehaald hebben weet ik niet.
Daarna gaf de motor een heel ander, lager en zwaarder geluid en was de temperatuur fractioneel lager bij vollast.
Ik denk dat de tegendruk nu nog lager is,
maar wel met iets meer geluid.

Sommigen bouwen een gas- waterscheider in om het geluid omlaag te krijgen.
Maar dan gaat de tegendruk zeker omhoog.
Dus dat kan alleen als de uitlaatdoorsnede dat toelaat.
Of als je nooit op vollast draait.
Maar dat is geen optie.

Wat Rusland betreft, Pascal, er deugt daar iets niet.
Oeverloos
 
Berichten: 648
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

VorigeVolgende

Terug naar Reiservaring

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten